دیسک کمر پیشرفته چه علائمی دارد؟

علائم دیسک کمر پیشرفته

دیسک کمر بیماری است که در آن مایع داخل دیسک بین مهره ها، در اثر فتق دیسک، بیرون زده و به ریشه های اعصاب ناحیه کمر فشار وارد می کند. فتق دیسک درجات مختلفی دارد که با علائم متفاوتی همراه هستند. اما چطور بفهمیم دیسک کمر پیشرفته داریم یا دیسک کمر خفیف؟ برای پاسخ به این سوال پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا آخر بخوانید. برای دسترسی سریع به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

گریدهای دیسک کمر
علائم دیسک کمر شدید
چرا دیسک کمر پیشرفته به جراحی نیاز دارد؟
چطور از عمل دیسک کمر پیشرفته جلوگیری کنیم؟
درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی
برای اینکه دیسک کمرمان شدید نشود چه کنیم؟
سخن پایانی

گریدهای دیسک کمر

شدت دیسک کمر بستگی به میزان آسیبی دارد که به جداره دیسک بین مهره ای وارد شده است. از همین رو، گرید دیسک کمر از درجه 1 تا 4 تقسیم بندی می شود. دیسک کمر درجه 1 و 4 درجات شدید دیسک کمر بوده و به جراحی نیاز دارند.

در این دیسک گرید 1 و 4 درد شدید کمر، اندام های تحتانی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. دیسک کمر گرید 2 و 3 حاصل جابه جایی مهره های ستون فقرات به پشت هستند که درجات خفیف دیسک کمر را تشکیل می دهند.

دیسک کمر پیشرفته

در دیسک کمر خفیف تنها یک ترک جزئی در دیسک وجود دارد. اما در دیسک کمر شدید یا پیشرفته دیواره دیسک شکسته می شود. مایع هسته دیسک از شکاف بیرون زده و به اصطلاح فتق یا بیرون زدگی دیسک ایجاد می شود. علائم دیسک کمر در حالت پیشرفته غیر قابل تحمل بوده و زندگی فرد را مختل می کند.

دیسک کمر پیشرفته

در صورتی که شما نیز از دیسک کمر رنج می برید، برای درمان آن با روشهای فیزیوتراپی می توانید از خدمات مرکز فیزیوتراپی مهربان بهره مند شوید. این مرکز دارای مجهزترین دستگاه های فیزیوتراپی جهت درمان انواع دیسک کمر است. برای رزرو نوبت می توانید با شماره 02126741456 تماس بگیرید.

علائم دیسک کمر شدید

درد شدید پایین کمر که گاهی با احساس ضعف و بی حسی همراه می شود از جمله علائم دیسک کمر پیشرفته است. موارد زیر از نشانه های دیسک کمر پیشرفته هستند:

• مشکل راه رفتن: کسانی که دیسک کمر پیشرفته دارند، موقع راه رفتن، دیسک بیرون زده، فشار زیادی به اعصاب حسی و حرکتی آنها وارد می کند در نتیجه شخص موقع راه رفتن درد شدیدی حس کرده و مجبور می شود بایستد.

• درد سیاتیکی: در دیسک کمر پیشرفته، درد کمر به لگن و تمام پا کشیده می شود که به دلیل فشار دیسک بیرون زده به عصب سیاتیک است. این عصب از نخاع کمر تا کف پا امتداد داشته و می تواند درد را از کمر به کل اندام تحتانی انتقال دهد. اگر هر دو پا درگیر درد سیاتیکی شوند، به آن درد سیاتیکی دو طرفه گفته می‌شود.

• بروز علائم حسی: تحت فشار بودن اعصاب کمر باعث ارسال پیام های اشتباه به مغز می شود. بنابراین علائم عصبی حسی مثل بی حسی باسن یا ساق پا، گزگز کردن، مور مور شدن یا سوزش در اندامهای تحتانی ظاهر می شود.

• ضعف و بی حسی پاها: به خاطر فشار به اعصاب نخاعی، عضلات کمر دچار اسپاسم و گرفتگی می شوند. در این حالت فرد در یک یا هر دو پا دچار ضعف عضلانی و بی حسی پا می شود.

علائم دیسک کمر شدید

• فلج ناگهانی پا: البته این حالت به معنای فلج پا نیست ولی به دلیل تحت فشار بودن شدید اعصاب، پاها کاملا بی حس می شوند و فرد تصور می کند فلج شده است. با برداشتن فشار از روی اعصاب سیاتیکی، فلج پا و بی حسی آن نیز برطرف می شود.

• بی اختیاری ادرار و مدفوع: فتق دیسک شدید در پایین ترین قسمت های نخاع کمر باعث فشار به اعصاب این ناحیه شده و بیماری نادری به نام سندرم دم اسب را ایجاد می کند. افراد مبتلا به این سندروم دچار بی حسی و ضعف شدید پا و بی اختیاری ادرار و مدفوع می شوند.

چرا دیسک کمر پیشرفته به جراحی نیاز دارد؟

بروز اختلالات حسی و حرکتی در دیسک کمر پیشرفته (دیسک کمر گرید 1 و 4) نشان دهنده فشار شدید روی ریشه های عصبی است که باید فشار از روی ریشه ها برداشته شود. به خصوص در مواردی که فشار روی ریشه اعصاب مثانه و یا روده بوده و باعث بی اختیاری می شود با رفع مشکل می توان مانع از تبدیل آن به یک مشکل دائمی شد.

چنین بیمارانی به جراحی اورژانسی نیاز دارند. معمولا جراحی دیسک کمر پیشرفته به دو نوع تقسیم می شود: جراحی بسته (جراحی با لیزر، جراحی با آندوسکوپی، ...) و جراحی باز (جراحی میکرودیسککتومی، جراحی لامینکتومی، ...).

چطور از عمل دیسک کمر پیشرفته جلوگیری کنیم؟

اگر در درجات خفیف دیسک کمر برای درمان آن اقدام شود نیازی به روشهای جراحی نیست. وجود درمان های فیزیوتراپی دیسک کمر می تواند از جراحی های باز و بسته جلوگیری کند. جراحی مثل هر عمل دیگری ریسک خود را دارد و اغلب نتیجه نهایی قبل از عمل مشخص نیست.

بنابراین نمی توان به درمان سریع یا قطعی دیسک کمر پیشرفته مطمئن بود. بنابراین بهترین راه حل درمان به موقع دیسک کمر خفیف و استفاده از روشهای فیزیوتراپی است که در درمان دیسک کمر موثر هستند. این روشها به کاهش علائم دیسک کمر پیشرفته نیز کمک می کنند.

پیشگیری از عمل دیسک کمر پیشرفته

برای درمان دیسک کمر بدون جراحی و جلوگیری از پیشرفت بیماری پیشنهاد می کنیم به مرکز فیزیوتراپی مهربان، مجهزترین فیزیوتراپی در غرب تهران مراجعه کنید. در این مرکز می توانید از جدیدترین روش های درمان دیسک کمر بهره مند شوید. برای رزرو نوبت می توانید با شماره 02126741456 تماس بگیرید.

درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی

برای درمان دیسک کمر با دستگاه های فیزیوتراپی، معمولا فیزیوتراپیست ها با توجه به گرید دیسک کمر از روشهای زیر استفاده می کنند:

• آب درمانی: برای کاهش درد و انجام تمرینات ورزشی در آب استفاده از این روش بسیار مفید است. آب درمانی باعث کمتر شدن فشار وزن روی نخاع و تقویت عضلات پاها می شود.

• شاک ویو تراپی: فیزیوتراپیست ها از شاک ویو تراپی برای کاهش درد و مشکلات پایین و بالای پا و لگن استفاده می کنند.

• منوال تراپی: از تکنیک های درمان دستی برای رفع تنش ماهیچه های کمر و عضلات تحتانی استفاده می شود. منوال تراپی به کاهش درد و التهاب بیمار کمک می کند.

• اولتراسوند تراپی: امواج به کار رفته در اولتراسوندتراپی می تواند علاوه بر کاهش درد شدید، به ترمیم آسیب دیدگی های دیسک نیز کمک کند.

• لیزر تراپی: از روش لیزرتراپی برای کاهش درد و التهاب ریشه های عصبی تحت فشار و بهبود عملکرد اعصاب مجاور فتق دیسک استفاده می شود.

• گرما درمانی: این روش برای کاهش درد مفید است. به علاوه گرما درمانی می تواند به رفع اسپاسم و گرفتگی عضلات نیز کمک کند.

• تمرین درمانی: یکی از راههای موثر برای تقویت عضلات و کاهش درد ورزش درمانی است. تمرینات ورزش درمانی علاوه بر بهبود تغذیه عضله، به بهبود سریعتر آسیب ها و کاهش تورم و التهاب کمک می کند.

• الکتروتراپی: از درمان با الکتروتراپی معمولا برای بهبود عملکرد عصب ها، کاهش درد و رفع تنش ماهیچه های پا استفاده می شود.

فیزیوتراپی دیسک کمر

برای اینکه دیسک کمرمان شدید نشود چه کنیم؟

افرادی که دیسک کمر پیشرفته دارند نباید برای کاهش درد و علائم خود استراحت مطلق کنند. زیرا استراحت مطلق به کاهش توان عضلات آنها منجر می شود. چنانچه دیسک کمر دارید برای جلوگیری از درد کمر باید موارد زیر را به دقت رعایت کنید:

• هرگز زمانی که کمرتان در وضعیت پیچ خورده است مثلا به پهلو خم شده اید، چیزی بلند نکنید.
• الگوی صحیح نشستن را در تمام طول روز رعایت کنید.
• استراحت نسبی داشته باشید.
• ورزش‌های سنگین مانند کوهنوردی انجام ندهید.
• از نشستن طولانی و در وضعیت بد پرهیز کنید.
• تا حد ممکن رانندگی نکنید.
• به طور منظم و روزانه ورزش هایی مثل شنا، پیاده روی و ... انجام دهید.

همچنین با کاهش وزن و کوچکتر کردن سایز شکم می توانید از فشار روی مهره ها کم کنید.

سخن پایانی

دیسک کمر در مراحل خفیف به راحتی درمان می شود اما با شدت گرفتن بیماری، نه تنها علائم و عوارض آن بیشتر می شود بلکه برای درمان نیز نیازمند جراحی خواهید بود. در دیسک کمر پیشرفته، فرد علاوه بر درد سیاتیکی و درد شدید کمر دچار بی حسی شدید پاها و حتی بی اختیاری ادرار و مدفوع می شود.

در این حالت برای برادشتن فشار از روی عصب باید به طور اورژانسی جراحی باز یا بسته انجام شود. با انجام درمان های فیزیوتراپی و تغییر سبک زندگی می توانید از پیشرفت دیسک کمر و نیاز به جراحی جلوگیری کنید.

امیدواریم این مقاله پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشد. با اینحال اگر سوال یا ابهامی در این زمینه دارید می توانید در بخش نظرات زیر همین مقاله سوال خود را مطرح کنید. پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم. برای دریافت جواب به همین صفحه برگردید.