انواع زانو درد که باید آنها را جدی گرفت

درمان زانودرد

زانودرد بیماری شایع و ناخوشایندی است، اما با اینهمه غالبا میتوان آن را درمان کرد. معمولاً بیماران متعددی با انواع زانو درد به ما مراجعه می‌کنند و تیم ما که متشکل از فیزیوتراپیست های متخصص است به آن‌ها در درمان و کاهش درد و علائم دیگرشان مانند خشکی مفاصل کمک زیادی می‌کنند.
جهت آشنایی با انواع درد در زانو، علل و روش‌های درمان آن‌ها خواندن این مقاله را پیشنهاد می‌دهیم. شما می‌توانید جهت دسترسی سریع‌تر به بخش‌های مختلف مقاله از فهرست زیر کمک بگیرید.

زانو درد چیست؟
انواع زانو درد
چه افرادی در معرض خطر ابتلا به زانو درد هستند؟
علائم زانو درد چیست؟
چگونه درد زانو تشخیص داده می شود؟
زانو درد چگونه درمان می شود؟
آیا می توان از زانو درد پیشگیری کرد؟

زانو درد چیست؟

به درد در ناحیه زانو چه در داخل یا بیرون زانو باشد، زانو درد گفته می شود. برای تشخیص زانو درد ابتدا باید سابقه پزشکی بیمار را مد نظر قرار داد. سابقه پزشکی باید دقیق باشد و شامل اطلاعات زیر باشد:
 چه حسی وجود دارد (مثل درد، تیرکشیدن یا احساس سوزش در زانو)، کجا درد می کند(مانند جلو یا پشت زانو) چه زمانی درد شروع می شود (مثلا درد تدریجی است یا به طور ناگهانی شروع می شود) و اینکه آیا به تازگی آسیبی به زانو وارد شده است ( مانند ضربه دیدن زانو).

علاوه بر سابقه پزشکی، پزشک شما ممکن است مفصل زانوی شما را بررسی کند و رادیوگرافی یا MRI را برای شا تجویز کند تا بتواند نگاه دقیقی به مفاصل زانوی شما بیندازد و علت درد را تشخیص دهد و یا تایید کند. در نهایت وقتی علت درد زانوی شما به طور دقیق مشخص شد، پزشک برنامه درمانی موثری را برایتان تنظیم خواهد کرد.

انواع زانو درد

برخی مشکلات که عملکرد مطلوب یک یا هر دو زانو را تحت تاثیر قرار می دهند، ممکن است باعث درد شوند. یکی از شایعترین علل زانو درد، صدمه یا ضربه خوردن به زانو است؛ اما بیماری های دیگری مانند آرتروز و پای پرانتزی ممکن است منجر به ناراحتی و بدترشدن درد زانو شوند. به یاد داشته باشید که پای پرانتزی در سنین مختلف قابل تشخیص و درمان است.. مقاله مهمترین روشهای تشخیص پای پرانتزی چیست به شما در بدست آوردن اطلاعات کامل در این زمینه کمک می کند. به یاد داشته باشید که با انجام حرکات ورزشی زانوی پرانتزی قابل درمان است. این نوع صدمات غالبا ناشی از آسیب های کُند مانند ضربه یا کوفتگی هستند و یا زمانی که زانو دچار پیچ خوردگی می شود. غالبا پیچ خوردگی و کشیدگی در طول ورزش ایجاد می شوند اما ممکن است در طول هر حرکت ناگهانی یا غیرمنتظره دیگری نیز به وجود آیند.

مقاله ویژه: آشنایی با علتهای زانودرد مزمن

منیسک آسیب دیده
منیسک لایه های نازک غضروفی هستند که مابین استخوان های تیبیا و فمور قرار گرفته اند. منیسک شبیه به یک هلال یا دیسک است، این بافت همبند بیشتر فشارهایی که به اندام های پایینی وارد می شود را جذب می کند اما هنگامی که فشار بیش از حد زیادی به زانو وارد می شود منیسک پاره می شود. منیسک همچنین با جلوگیری از حرکات غیرطبیعی که ممکن است باعث آسیب دیدگی شوند، زانو را تثبیت می کند. پاره شدن منیسک ممکن است روی عملکرد طبیعی زانو تاثیر بگذارد.

تاندونیت
تاندونیت نوعی التهاب است که قرمزی، حساسیت به لمس و درد شدید را در تاندون زانو یا هر قسمتی از بدن که دارای تاندون است ایجاد می کند. فعالیت هایی که نیاز به حرکات تکراری دارند ممکن است خطر تاندونیت را افزایش دهند. عامل های دیگر تاندون های التهابی، درست گرم نکردن بدن برای ورزش و بیماری هایی مانند آرتروز می باشد.

آرتروز
آرتروز شایع ترین نوع بیماری های مفصلی است که ممکن است در یکی یا چندین مفصل استخوان بدن ظاهر شود. آرتروز می تواند مردان، زنان و کودکان را مبتلا کند. زنان بالای 55 سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به آرتروز هستند. در بیماری آرتروز، غضروف ها از بین می روند و این مشکل باعث می شود که استخوان ها با هم برخورد داشته باشند که موجب ناراحتی و درد شدیدی می شود. آرتروز ممکن است از آسیب های مفصلی مادرزادی، آسیب های ناشی از ورزش و یا کاری که به حرکات تکراری نیاز دارند، به وجود بیاید.

مراحل آرتروز زانو

شبه نقرس
شبه نقرس نوع رایجی از آرتروز زانو است. هنگامی که کریستال های پری فسفات کلسیم (نوعی نمک) در مایعات زانو ایجاد می شوند، شبه نقرس به وجود می آید. شبه نقرس غالبا با بیماری نقرس اشتباه گرفته می شود در بیماری نقرس کریستال های اسید اوریک در سلول های زانو یافت می شوند که باعث ایجاد درد و تورم و التهاب در زانو و دیگر مفاصل بدن می شود. اگر جوان هستید و از آرتروز زانو رنج می برید می توانید در مقاله آرتروز زانو در جوانان علت آن را متوجه و راههای درمان آن را بشناسید.

بورسیت
التهاب بورس ممکن است در برخی از افراد باعث زانو درد شود. بورس کیسه های کوچک حاوی مایع هستند که تاندون های باسن، شانه و زانوها را روان می کند تا بتوانند آزادانه در امتداد مفاصل حرکت کنند. برای درمان التهاب بورسیت زانو از روشهای فیزیوتراپی استفاده می شود.

کندرومالاسی کشکک یا سندرم زانوی دونده
کندرومالاسی یک اصطلاح عمومی است که برای توصیف شکنندگی و نرمی غضروف موجود در بدن استفاده می شود.کندرومالاسی کشکک فقط روی کشکک زانوها تاثیر می گذارد. کندرومالاسی کشکک به علت سایش غیرطبیعی و حرکت غیرمعمول کشکک زانو در هنگام خم و راست کردن زانوها به وجود می آید. این بیماری بیشتر زنان را (به نسبت مردان) مبتلا می کند اما ممکن است برای هر فردی که بسیار فعال است ایجاد درد کند. یکی دیگر از آسیب هایی که ممکن است کشکک زانو به آن دچار شود، دررفتگی آن است. به یاد داشته باشید که فیزیوتراپیست بوسیله حرکات ورزشی می تواند دررفتگی کشکک زانو را درمان کند. در مقاله فیزیوتراپی دررفتگی کشکک زانو اطلاعات کاملی در این زمینه بدست خواهید آورد.

اضافه وزن
افراد مبتلا به اضافه وزن ممکن است در هنگام راه رفتن یا ایستادن درد زانو را تجربه کنند. هنگامی که وزن بدن بیش از حد طبیعی است، ممکن است به زانوها و مفاصل فشار وارد شود. این فشار می تواند موجب از بین رفتن بافت مفصل زانو شود و به این ترتیب استخوان های تیبیا و فمور با هم برخورد خواهند داشت و اصطکاک ایجاد می کنند که همین امر باعث افزایش درد می شود.

چنانچه شما هم دچار یکی از انواع زانو درد شده‌اید، می‌توانید از متخصصان مرکز فیزیوتراپی مهربان مشاوره بگیرید. مرکز فیزیوتراپی مهربان با در اختیار داشتن تیمی تخصصی و جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا هم‌اکنون به‌عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به شما همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

چه افرادی در معرض خطر ابتلا به زانو درد هستند؟

افراد سالمند ممکن است زانو درد داشته باشند. خانم های بالای 65 نسبت به افراد جوان بیشتر در معرض خطر زانو درد هستند. جوانان و نوجوانان نیز ممکن است زانو درد را تجربه کنند زیرا ورزش و فعالیت هایی که نیاز به پریدن، دویدن یا انواع مشابهی از حرکت های فعال دارند می تواند باعث ایجاد شرایط استرس زا بر بدن شوند. کودکان در سنین 13 تا 19 سالگی یا قبل تر از آن ممکن است در بازی های فعال دچار درد زانو شوند. زانو درد در کودکانی بیشتر است که در فعالیت های پریدن، دویدن یا بازی هایی که نیاز به حرکات تکراری دارند شرکت می کنند. مقاله علت درد ناگهانی زانو در کودکان به بررسی عوامل مربوطه پرداخته است. نگران نباشید، این بیماری با کمک روشهای فیزیوتراپی و حرکات ورزشی قابل درمان است. مقاله درمان زانو درد در کودکان راههای درمانی این بیماری را برای شما عزیزان بیان کرده است.

علائم زانو درد چیست؟

بسته به پیچیدگی بیماری یا آسیب ممکن است علائم زانو درد خفیف یا شدید باشد.

علائم و نشانه های رایج:
• سفتی یا ناتوانی در خم کردن یا صاف کردن زانو
• گرم بودن پوست در هنگام لمس
• شنیدن صداهای غیر طبیعی هنگام حرکت دادن زانو

علائم و نشانه های جدی:
• ورم دردناک ، قرمزی و تب
• عدم توانایی در ایستادن
• لَنگ زدن
• افتادن در هنگام تلاش برای ایستادن
بی حسی در پای آسیب دیده
• نشانه های قابل مشاهده از آسیب دیدگی مانند ناهنجاری ها و یا ظاهر غیرطبیعی زانو

چگونه درد زانو تشخیص داده می شود؟

پزشک شما ممکن است روش های تشخیصی خاصی را برای یافتن علت درد تجویز کند که می تواند شامل موارد زیر باشد:

• رادیوگرافی از زانوها برای یافتن صدمات، بیماری و ناهنجاری ها. این نوع آزمایش تشخیصی از تابش الکرومغناطیسی برای دیدن داخل بدن و تولید تصاویر استفاده می کند.

رادیوگرافی زانو

• سی تی اسکن از بخش های درون بدن در موقعیت ها و زوایای مختلف عکس می گیرد. سی تی اسکن ممکن است به تشخیص مشکلات داخل مفصل ها، استخوان ها و بافت ها کمک کند.
• فناوری سونوگرافی با استفاده از امواج صوتی به صورت بلادرنگ و زمان واقعی تصاویری را ایجاد می کند. این روش برای اهداف تشخیصی استفاده می شود.
• MRI تصاویری سه بعدی از بدن ایجاد می کند. MRI داخل زانو را بررسی می کند و اجازه می دهد تا پزشکان آناتومی آن را بررسی کنند.
• آزمایش مایع مفصل اغلب برای اهداف تشخیصی استفاده می شود.

زانو درد چگونه درمان می شود؟

زانو درد با داروهای کاهش درد و درمان بیماری های زانو درمان می شود. فیزیوتراپی ممکن است برای آسیب های مربوط به ورزش تجویز شود. فیزیوتراپی، بدن را به عملکرد طبیعی باز می گرداند. برای آشنایی با ورزشهای مناسب برای زانودرد این مقاله را بخوانید.

برخی از افراد ممکن است نیاز به تزریق کورتون داشته باشند تا علائم آرتروز بهبود پیدا کند. نوع دیگری از تزریق حاوی اسید هیالورونیک (ماده ای که به طور طبیعی در بدن یافت می شود) است تا تولید مایع مفصلی طبیعی را تحریک کند. برای آشنایی با این روش پیشنهاد می کنیم مقاله تزریقات در زانو را مطالعه بفرمایید.

جراحی گزینه درمانی است که برای افرادی که دارای آسیب شدید زانو هستند و قابل درمان با شیوهای معمول نیست، استفاده می شود و می تواند شامل تعویض جزئی یا کامل زانو باشد.
جراحی معمولا به علت عوارض زیادش توصیه نمی شود مگر اینکه درد زانو واقعا شدید و غیرقابل کنترل باشد. همچنین ممکن است محل جراحی دچار عفونت شود و یا تعداد کمی از افراد تا زمانی که ناحیه مورد جراحی به طور کامل بهبود پیدا می کند، دچار درد شدیدی شوند. سن و وضعیت بیمار ممکن است بر این عوارض تاثیر بگذارند.

مقاله ویژه: مشخصات یک فیزیوتراپی خوب

مرکز فیزیوتراپی مهربان به‌عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران، آماده ارائه خدمات پیشرفته فیزیوتراپی انواع درد در زانو برای کاهش علائم و درمان این بیماری به شما عزیزان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره با شماره 02126741456 تماس بگیرید.

آیا می توان از زانو درد پیشگیری کرد؟

یک رژیم غذایی سالم ممکن است به کاهش وزن و جلوگیری از ایجاد فشار غیرطبیعی روی مفصل زانو کمک کند. قبل از بلند کردن وزنه ها، دویدن یا انجام هر ورزش دیگری که ممکن است به بدن فشار وارد کند، بدن خود را گرم کنید تا از کشیدگی مفاصل جلوگیری شود. استراحت بعد از تمرینات ورزشی شدید ممکن است به جلوگیری از زانو درد کمک کند. برای افرادی که دچار بیماری های زانو هستند، انجام تمرینات ورزشی سبک می تواند ایده آل باشد.

بیشتر بخوانید: غذاهای مفید برای زانودرد

اگر سوالی در مورد هر یک از انواع زانودرد دارید در نظرات زیر همین مقاله بپرسید. سوالات شما توسط کارشناسان فیزیوتراپی مهربان پاسخ داده می شود. برای مشاهده پاسخ مجددا به همین صفحه مراجعه کنید.

سوالات کاربران

1: زهرا آرام:سلام خسته نباشید. من حدود شش ساله که از درد زانو رنج میبرم. چندین بار فیزیو تراپی رفتم و همه جور عکس و سی تی اسکن و ام آر آی گرفتم. علت دردم چند سال پیش مربی بدنسازی ام حرکات کششی پشت پا را در مدت زمان کوتاه تحمیل کرد بهم که باعث شد این درد و بگیرم. علایمی که دارم اینه که راه میتونم برم ولی نمیتونم خم کنم پامو. ایستادن ثابت درد و سوزش شدیدی بهم وارد میکنه. اصلا نمیتونم جوراب بپوشم حتما باید دو سه تا شلوار با یه پارچه پشمی رو زانوم ببندم چون یه ذره اگه باد بخوره دردش وحشتناک میشه. ورزش هایی که فیزیو تراپیست ها دادند را همواره انجام میدم که برای تقویت ماهیچه های بالای زانوست ولی هیچ اثری نداره و بدترش میکنه. من فقط بیست و پنج سالمه تورو خدا کمکم کنید.

سلام. بایدحتما معاینه بشین. احتمال داره پارگی عضله باشه. اگر امکانش رو داشتین برای معاینه تشریف بیارین.

2: یونس:سلام زانوم مدت زیادیه که هنگام نشستن صدا میده میخواستم بدونم واس درمانش باید چیکار کنم آیا راهی واس قطع شدن صداش هست؟ به چند تا پزشک ارتوپد هم مراجعه کردم ام آر آی هم گرفتم گفتن مشکلی نداره ولی صداش آزارم میده احساس میکنم داره خورد میشه ،دایرکت پیام دادم ولی جواب ندادید

سلام. علت اصلی ناهماهنگی عضلانی در زانو هست. باید با فیزیوتراپی عضلات اطراف زانو رو تقویت کنید و عضلات کوتاه شده کشش داده بشن

3: سارا:میشه قرص غضروف ساز بدون گلوکوزامین معرفی کنید برای زانو درد و ساییدگی گردن مرسی

سلام دوست عزیز. قرص و دارو را نمیشه بدون ویزیت و معاینه تجویز کرد.