علائم آرتروز که باید آنها را جدی گرفت!

علائم آرتروز که باید آنها را جدی گرفت

یکی از خدماتی که در موسسه فیزیوتراپی مهربان ارائه می‌شود، درمان و کاهش علائم ناشی از آرتروز هستند. معمولاً بیماران متعددی با مشکلات ناشی از آرتروز به ما مراجعه می‌کنند و تیم ما که متشکل از فیزیوتراپیست های متخصص است به آن‌ها در درمان و کاهش درد و علائم دیگرشان مانند خشکی مفاصل کمک زیادی می‌کنند.
جهت آشنایی با علائم انواع آرتروز خواندن این مقاله را پیشنهاد می‌دهیم. شما می‌توانید جهت دسترسی سریع‌تر به بخش‌های مختلف مقاله از فهرست زیر کمک بگیرید.

حقایقی کوتاه درباره آرتروز
علائم آرتروز روماتیسمی
علائم استئوآرتریت
علائم آرتروز کودکان
علائم آرتروز سپتیک
علائم آرتروز فیبرو میالژیا
علائم آرتروز پسوریاتیک
علائم آرتروز نقرسی
علائم آرتروز ناشی از سندرم شوگرن
علائم آرتروز اسکلرودرمی
علائم آرتروز ناشی از لوپوس

حقایقی کوتاه درباره آرتروز

در اینجا به تعدادی از نکات کلیدی درباره آرتروز اشاره می کنیم.

• آرتروز برای توصیف حدود 200 مورد از مشکلات مفصلی از جمله لوپوس و روماتیسم به کار می رود.
• آرتروز می تواند علائم بسیار زیادی در بدن ایجاد کند و حتی فعالیت های روزمره افراد را محدود کند.

آرتروز زانو

• فعالیت فیزیکی، اثرات مثبتی روی آرتروز دارد و می تواند علاوه بر کاهش درد، عملکرد بدن را بهتر کند و سلامت روان را افزایش دهد.
• عواملی که در پیشرفت آرتروز مؤثرند شامل آسیب دیدن، سوخت و ساز غیر طبیعی بدن، ژنتیک، عفونت ها و اختلال سیستم ایمنی هستند.
• هدف از درمان، کنترل درد، به حداقل رساندن آسیب مفصلی و بالا بردن کیفیت زندگی است. درمان ها شامل درمان دارویی، درمان فیزیکی، آموزش بیمار و حمایت از او است.

بیشتر بخوانید: آرتروز زانو در جوانان: از علت تا درمان

علائم اولیه آرتروز

نشانه های آرتروز و شکل بروز آن ها طیف وسیعی دارد که با توجه به نوع آرتروز متفاوت است.
علائم خطر آرتروز شامل درد، تورم، خشکی و مشکل در حرکت دادن مفصل است.
علائم آرتروز ممکن است آرام آرام یا ناگهانی پیشرفت کند. از آن جایی که آرتروز بیماری مزمنی است، علائم آن ممکن است به شکل دوره ای پیش بیاید یا در مدت زمان طولانی وجود داشته باشد.

در هر حال هر کس یک یا چند مورد از علائم زیر را داشته باشد باید به پزشک مراجعه کند:

• درد: درد ناشی از آرتروز ممکن است دائمی یا موقتی و عود کننده باشد. هم چنین می تواند در یک یا چند قسمت بدن وجود داشته باشد.
• ورم: در برخی انواع آرتروز، پوست روی مفصل قرمز و متورم می شود و هنگام لمس گرم است.
• خشکی: خشکی یک علامت شایع است. در برخی انواع آرتروز، خشکی صبحگاهی (پس از خواب شبانه) و خشکی پس از استراحت مثل نشستن روی صندلی یا در ماشین به مدت طولانی وجود دارد. در حالی که در انواع دیگر ممکن است خشکی بعد از ورزش اتفاق بیفتد یا حتی دائمی باشد.
• مشکل در حرکت دادن مفصل: اگر حرکت دادن یک مفصل یا بلند شدن از روی صندلی سخت و دردناک باشد، احتمال آرتروز و مشکلات دیگر مفصلی وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع آرتروز

علائم آرتروز روماتیسمی

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم یک بیماری سیستمیک است؛ به همین علت اغلب مفاصل را به شکل قرینه و دو طرفه درگیر می کند. مفاصل انگشتان، مچ دست، زانوها، پاها و قوزک پا شایع ترین مفصل های درگیر در روماتیسم هستند.

علائم و نشانه های این بیماری به پزشک در تشخیص آرتریت روماتوئید کمک بسیاری می کند. این علائم عبارتند از:

علائم مفصلی در آرتریت روماتوئید:

• خشکی صبحگاهی که بیش از یک ساعت طول بکشد
• دردی که اغلب به شکل دوطرفه در مفاصل بدن حس می شود
• کاهش دامنه حرکات مفاصل و بدشکل شدن مفصل ها

بیشتر بخوانید: سندروم تونل کارپال: علائم، علت ها و درمان فیزیوتراپی

علائم دیگر(غیر مفصلی):
• درد قفسه سینه هنگام دم به علت التهاب پرده کنار ریه
• دهان و چشمان خشک در صورت همراهی بیماری با سندرم شوگرن
• سوزش، خارش و ترشح چشم
• ندول های زیر پوستی (ضایعات برجسته در اطراف مفاصل که از روی پوست لمس می شود) که اغلب نشانه پیشرفته بودن بیماری است.
• بی حسی، گزگز شدن یا احساس سوزش در دست ها و پاها
• مشکلات خواب

علائم استئوآرتریت

این نوع آرتروز اغلب در نتیجه کار کشیدن از مفاصل در طی سال های طولانی اتفاق می افتد و بیشتر هم مفاصل تحمل کننده وزن را درگیر می کند. افراد دچار آرتروز غالباً دارای علائم زیر هستند:

• درد و خشکی مفاصل
• دردی که پس از ورزش و فشار روی مفصل زیاد می شود
• صدای ترق و تروق هنگام حرکت دادن مفاصل

صدای ترق تروق زانو

بیشتر بخوانید: آیا صدای تق تق زانو خطرناک است؟

• خشکی صبحگاهی (که اغلب زیر یک ساعت است)
• دردی که با خوابیدن تداخل دارد
در عکسی که از مفاصل بعضی از افراد گرفته می شود، تغییراتی که نشان دهندۀ اُستئوآرتریت است دیده می شود اما هیچ گونه علامتی ندارند.
آرتروز، بعضی از مفاصل مانند زانو، مچ دست و شانه را بیشتر از مفاصل دیگر درگیر می کند.

علائم آرتروز کودکان

نشانه های آرتروز کودکان شامل این موارد هستند:

• مفصل قرمز، گرم و متورم
• خشکی مفصل یا مشکل در حرکت دادن آن
• لنگی یا مشکل در استفاده از بازو یا پا
• تب بالای ناگهانی که می آید و می رود
• راش و ضایعات پوستی روی تنه و دست و پا که با تب ایجاد شده و بعد بهبود می یابد
• علائم دیگری همچون پوست رنگ پریده و غدد لنفاوی متورم
• حال عمومی نامناسب

روماتیسم جوانان همچنین می تواند مشکلات چشمی ایجاد کند. علائم چشمی اگر وجود داشته باشند از این قرارند:
• چشمان قرمز
• درد چشم، به خصوص هنگام نگاه کردن به نور
• تغییرات بینایی

بیشتر بخوانید: همه چیز در مورد تزریقات در زانو برای درمان آرتروز

علائم آرتروز سپتیک

علائم آرتروز سپتیک یا عفونت مفصلی به سرعت اتفاق می افتد و اغلب شامل این موارد است:

• درد شدیدی که با حرکت تشدید می شود
• ورم مفصل
علائم آرتروز سپتیک در نوزادان:
• گریه کردن زمانی که مفصل حرکت کند
• ناتوانی در حرکت دادن اندامی که مفصل درگیر دارد
• تحریک پذیری و بی قراری

علائم آرتروز سپتیک در بالغین و کودکان:
• ناتوانی در حرکت دادن اندامی که مفصل درگیر دارد
• درد شدید مفصل به همراه ورم و قرمزی
لرز هم گاهی اتفاق می افتد اما علامت شایعی نیست.

علائم آرتروز فیبرو میالژیا

آرتروز ناشی از فیبرو میالژیا علائم متفاوتی دارد که بسته به شخص متغیر است. مهمترین علامت، درد پخش شده در بدن است.

نقاط دردناک فیبرومیالژیا

علائم فیبرو میالژیا شامل موارد زیر است:

• درد پخش شده، اغلب همراه با نقاط حساس خاص
• اختلالات خواب
• استرس روانی
• خشکی صبحگاهی
گزگز و بی حسی در دست و پا
• سردرد از جمله میگرن
• سندرم روده تحریک پذیر
• مشکل در تفکر و حافظه
• سندرم های درد مانند پریودهای دردناک

بیشتر بخوانید: درمان قطعی فیبرومیالژیا چیست

علائم آرتروز پسوریاتیک

علائم آرتروز پسوریاتیک ممکن است خفیف باشد و تنها تعداد اندکی از مفاصل (مانند مفاصل انتهایی انگشتان دست و پا) را درگیر کند.

آرتروز پسوریاتیک شدید می تواند چندین مفصل ازجمله مفاصل ستون مهره ها را درگیر کند. علائم آرتروز ستون فقرات بیشتر در بخش تحتانی وجود دارد. این علائم شامل خشکی، سوزش و درد است. تغییرات مربوط به بیماری پسوریازیس در افراد دچار آرتروز پسوریاتیک غالباً در پوست و ناخن مشاهده می شود و هنگام تشدید آرتروز، ضایعات پوستی هم شدیدتر می شود.

چنانچه شما هم دچار یکی از انواع بیماری آرتروز شده‌اید، می‌توانید از متخصصان مرکز فیزیوتراپی مهربان مشاوره بگیرید. مرکز فیزیوتراپی مهربان با در اختیار داشتن تیمی تخصصی و جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا هم‌اکنون به‌عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به شما همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

علائم آرتروز نقرسی

نقرس هم یکی از بیماریهایی است که می تواند باعث آرتروز شود. علائم آرتروز ناشی از نقرس به شرح زیر است:

• درد و ورم، اغلب در مفاصل شست پا، زانو یا قوزک پا (بیشتر بخوانید: علت درد شست پا و درمان آن با فیزیوتراپی)
• درد ناگهانی و اغلب در شب که می تواند همراه با تپش قلب، احساس له شدگی و بسیار غیر قابل تحمل باشد
• مفصل گرم و حساس به لمس که در ظاهر قرمز و متورم است
• تب گاهی اتفاق می افتد

بیشتر بخوانید: انحراف انگشت شست پا و درمان بدون جراحی

توفوس در افرادی که سالیان طولانی دچار نقرس بوده اند به وجود می آید. توفوس توده ای زیر پوست است که غالباً در اطراف مفاصل یا در نوک انگشتان و گوش ها وجود دارد. حال ممکن است چندین توفوس کوچک به وجود بیاید یا اینکه یک برآمدگی بزرگ سفید رنگ باشد. این مسئله منجر به تغییر شکل و کشیدگی پوست می شود.

گاهی اوقات توفوس ها می ترکند و ترشحات سفید رنگ گچی از آن ها خارج می شود. توفوس هایی که در حال سر باز کردن هستند ممکن است منجر به عفونت شوند و گاهی نیاز به جراحی فوری برای تخلیه آن ها وجود دارد.

علائم آرتروز ناشی از سندرم شوگرن

سندروم شوگرن

سندرم شوگرن نوعی اختلال خود ایمنی است که گاهی در کنار آرتریت روماتوئید و لوپوس به وجود می آید. این بیماری غدد ترشح کننده اشک و بزاق را تخریب می کند که باعث خشکی دهان و چشم ها و مناطق دیگری که نیاز به رطوبت دارند، مانند بینی، گلو و پوست می شود. علائم آرتروز ناشی از سندرم شوگرن به شرح زیر هستند:

• خشکی و خارش چشم و احساس وجود جسم خارجی در چشم
• دهان خشک
• مشکل در خوردن و بلعیدن
• از دست دادن حس چشایی
• مشکل در صحبت کردن
• بزاق غلیظ و چسبناک
• زخم های دهانی یا درد
• صدای خشن
• تغییر رنگ دست ها و پاها
• درد یا التهاب مفاصل
• غدد متورم

علائم آرتروز اسکلرودرمی

علائم آرتروز ناشی از اسکلرودرمی به شرح زیر است:

• کبود شدن انگشتان دست و پا موقع سرما که پدیده رینود نام دارد
• ریزش مو
• تیره یا روشن شدن غیر طبیعی پوست
• خشکی و سفتی پوست انگشتان، دست ها، ساعد و صورت
• برآمدگی های کوچک سفید رنگ زیر پوست که گاهی اوقات ترشحاتی مانند خمیر دندان از آنها خارج می شود
• وجود زخم روی نوک انگشتان دست و پا
• پوست صورت سفت و ماسک مانند
• بی حسی و درد پاها
• درد، خشکی و التهاب مچ دست، انگشتان و مفاصل دیگر (بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع علت های درد مچ دست +تمرینات ورزشی)
• سرفه های خشک، تنگی نفس و خس خس
• مشکلات گوارشی مثل نفخ پس از غذا، یبوست و اسهال
• مشکل در بلع
• ریفلاکس معده و ترش کردن

بیشتر بخوانید: علت درد انگشتان دست و روش‌های درمانی آن

برای تشخیص آرتروز بهتر است از متخصصین مجرب در این زمینه کمک بگیرید. ما و همکارانمان در فیزیوتراپی مهربان (به‌عنوان مجهزترین مرکز فیزیوتراپی غرب تهران) تشخیص بیماری مراجعین را یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های خود قرار داده‌ایم. شما می‌توانید جهت دریافت وقت مشاوره و معاینه با شماره 02126741456 تماس بگیرید.

علائم آترورز ناشی از لوپوس

شایع ترین علائم آرتروز ناشی از لوپوس شامل اینها هستند:

• راش های قرمز یا تغییر رنگ (قرمزی) پوست صورت به شکل پروانه روی بینی و گونه ها
• مفاصل دردناک یا متورم
• تب بدون دلیل
• درد قفسه سینه به خصوص هنگام بازدم عمیق
• غدد متورم
• خستگی مفرط
• ریزش موی غیر طبیعی
• رنگ پریده یا بنفش شدن انگشتان هنگام استرس و سرما

لوپوس

• حساسیت به نور آفتاب
• کم بودن تعداد سلول های خونی
• افسردگی، مشکل در تفکر و حافظه

علائم دیگر شامل زخم های دهانی، تشنج های غیر قابل توجیه، توهم، سقط های مکرر و مشکلات کلیوی بدون دلیل است.

اگر سوالی در مورد علائم آتروز یا درمان آن دارید زیر این پست آن را مطرح کنید و پاسخ خود را از کارشناسان و متخصصین مرکز فیزیوتراپی مهربان دریافت کنید. برای مشاهده پاسخ، مجددا به همین صفحه مراجعه کنید.

سوالات کاربران

1: Saeed:سلام من 30 سالمه با این توضیحاتی که خوندم به احتمال زیاد من آرتروز زانو دارم. نشونه اش هم زانودرد مزمنی هست که چند سال باهاش درگیرم. ولی دردش قطع و وصل میشه! وقتی فوتبال بازی میکنم بعدش دردش زیاد میشه ولی MRI که دادم دکتر ارتوپد گفت چیزی نیست.

سلام دوست عزیز درسته که سن ابتلا به آتروز کاهش پیدا کرده ولی هنوز هم وقتی کسی با سن زیر چهل به من مراجعه میکنه و زانو درد داره، آرتروز آخرین تشخیصیه که من بهش فکر میکنم. اینکه ام آر آی سالمه بوده خیلی خوبه و نشون میده آسیب در ساختارهای زانو نداریم اما هنوز مشکلاتی مثل ایمبالانس عضلانی و یا انحرافات کشکک ممکنه وجود داشته باشه که فقط با معاینه خیلی دقیق میشه تشخیصشون داد و البته این احتمال هم هست که علت درد در جای دیگه باشه و شما در زانو احساسش کنید که اون هم باید بررسی بشه مثلا یه درگیری کهنه در عضلات ساق یا برخی مسائل دیگه.