پیچ خوردگی مچ پا و درمان آن در منزل

پیچ خوردگی مچ پا از عارضه هایی است که همواره امکان دارد اتفاق بیافتد. پیچ خوردگی چه ناشی از یک لغزیدن ساده باشد چهبه دلیل آسیب های سنگین ورزشی، باید جدی گرفته شود. در این مقله سعی کرده ایم اطلاعات جامع و مفیدی از علائم پیچ خوردگی مچ پا و انواع آن گرد آوری کنیم. برای دسترسی آسان به مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم و نشانه های پیچ خوردگی مچ پا
پیچ خوردن مچ پای کودکان
علت پیچ خوردگی مچ پا
درمان پزشکی و درمان های خانگی پیچ خوردگی مچ پا
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟
نکته  پایانی

پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا هنگامی اتفاق می افتد که رباط های حمایت کننده مچ پا دچار کشیدگی یا پارگی شوند. رباط ها کمک می کنند که استخوان ها به یکدیگر یا به غضروف متصل شوند. پیچ خوردگی با کشیدگی فرق دارد.

پیچ خوردگی ها باعث آسیب به رباط ها می شوند، در حالی که کشیدگی عضلانی بر عضلات یا تاندون ها تاثیر می گذارد. نشانه های این دو آسیب بسیار شبیه هستند. یکی از نشانه های کشیدگی تاندون سفتی و تورم در پاها است. به همین علت، تمایز بین این دو بدون کمک پزشک، کمی دشوار است. یکی از ساده ترین روشهای درمان خانگی کشیدگی تاندون پا استفاده از باند گرم به مدت چند روز به دور مچ و یا ساق پا است. پیچ خوردگی مچ پا می تواند درد شدیدی را در مفصل ایجاد کند و ممکن است باعث مشکل در حرکت مچ پا یا راه رفتن شود. گاهی اوقات پیچ خوردگی مچ پا تقریبا شبیه شکستگی استخوان مچ پا است.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی شکستگی استخوان مچ پا

علائم و نشانه های پیچ خوردگی مچ پا

درد و سایر علائم ناشی از پیچ خوردگی بسته به شدت پیچ خوردگی و همچنین رباط های آسیب دیده متفاوت است. برخی از پیچ خوردگی ها، رباط های زیادی را درگیر می کنند. پزشکان با توجه به شدت پیچ خوردگی، آن را به درجه 1، 2 یا 3 تقسیم بندی می کنند:

پیچ خوردگی های درجه 1
پیچ خوردگی های درجه 1 خفیف هستند و زمانی پیش می آیند که کشش و پارگی بسیار کوچکی در رباط مچ پا وجود داشته باشد. این نوع از پیچ خوردگی ها معمولا تنها باعث درد و تورم بسیار خفیفی می شوند.

پیچ خوردگی های درجه 2
این نوع پیچ خوردگی متوسط هستند و زمانی اتفاق می افتند که رباط به صورت جزئی پاره می شود. این پیچ خوردگی ها باعث درد و تورم ملایمی می شوند. پزشک هنگام معاینه مچ پا متوجه می شود که مفصل به طور غیر طبیعی شل شده است.

پیچ خوردگی های درجه 3
این دسته از پیچ خوردگی ها بسیار شدید هستند و زمانی اتفاق می افتند که یک رباط به طور کامل پاره شود. این نوع پیچ خوردگی ها می توانند درد و تورم قابل توجهی را ایجاد کنند که ممکن است حرکت مچ پا را سخت کند. در این نوع، وقتی پزشک مچ پا را در جهات مشخصی می کشد یا هل می دهد، لقی و بی ثباتی در مفصل احساس می شود.

درد شدید به طور کلی به معنی وجود پیچ خوردگی شدید تری است، اما هرگونه پیچ خوردگی می تواند دردناک باشد. سایر علائم عبارتند از:

• درد ناگهانی، معمولا پس از سقوط یا ضربه که ممکن است در عرض چند ساعت بدتر شود.
• تورم یا کبودی در اطراف مچ پا
• سختی در حرکت مچ پا
• بی ثباتی مفصل که ممکن است راه رفتن را دشوار کند یا باعث شود که مچ پا موقع راه رفتن به سمت بیرون بچرخد یا خالی شود.
• شنیدن صدایی شبیه صدای ضربه یا شکستگی یا حالت تق پس از آسیب (در مورد پیچ خوردگی های درجه 3)

علائم پیچ خوردگی شدید ممکن است مانند استخوان شکسته شده باشد، از جمله مفصل به سختی و دشواری حرکت داده می شود. افرادی که پس از آسیب، با درد عضلانی و استخوانی شدیدی مواجه می شوند، بايد به پزشک مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید: درمان پارگی رباط صلیبی با فیزیوتراپی

درجه های مختلف پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی مچ پا از آسب های رایج محل کار و ورزشکاران است. اگر شما هم از این عارضه رنج می برید ما درمان فیزیوتراپی در مرکز فیزیوتراپی مهربان را پیشنهاد می دهیم. کلینیک فیزیوتراپی مهربان به عنوان بهترین مرکز فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات به همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

پیچ خوردن مچ پای کودکان

برخی از انواع پیچ خوردگی ها در کودکان، به ویژه جوانان، رایج نیستند. این امر به دلیل وجود صفحات رشد است. صفحات رشد مناطقی هستند که در آن استخوان های رشد کرده در نزدیکی انتهای استخوان های طولانی، در مقایسه با رباط های آن ها ضعیف تر هستند. به این ترتیب احتمال شکستگی استخوان مچ پا در کودکان که به بافت نرم آسیب می رسانند، بیشتر از پیچ خوردگی است.

برخی از نشانه های پیچ خوردگی مچ پا در یک کودک عبارتند از:

• تغییر در حالت خلقی یا رفتاری، به ویژه در نوزادان و کودکان بسیار کوچک که قادر به بیان درد خود نیستند.
• احساس گرما، تورم یا سوزش در مفصل
• درد در مچ پا
• تغییر در نحوۀ راه رفتن یا پریدن کودک
• تغییر در سطح انرژی کودک
• گریه مداوم یا تلاش‌های مکرر برای جلب توجه پرستار (در نوزادان و کودکان نوپا)
• لنگیدن

علائم و نشانه های مچ پای پیچ خورده در یک کودک شبیه استخوان شکسته شده است. مراقبین باید پس از بروز هرگونه آسیب جدی در استخوان یا بافت نرم یک کودک، به پزشک مراجعه کنند.

پیچ خوردگی مچ پای کودکان

علت پیچ خوردگی مچ پا

افتادن و پیچیدن مچ پا یک علت شایع در ایجاد پیچ خوردگی است. هر گونه آسیب یا ضربه به رباط ها می تواند به پیچ خورگی مچ پا منجر شود. برخی از علل شایع عبارتند از:

• افتادن: افتادن می تواند باعث پیچ خوردگی مچ پا و رباط های حمایت کننده از آن شود. افراد مبتلا به بیماری های خاصی مانند پوکی استخوان بیشتر در معرض افتادن قرار دارند. پیچ خوردگی های ناشی از افتادن در ورزش هایی مانند دویدن نیز شایع هستند.

ضربه به مچ پا: یک ضربه ناگهانی به مچ پا می تواند باعث کشیدگی رباط ها و در نتیجه پیچ خوردگی آن ها شود. به عنوان مثال، اگر فردی روی مچ پای خود به زمین بیافتد، ممکن است وزنش باعث آسیب به رباط ها شود.

شیوه زندگی بدون حرکت: شیوه زندگی بی حرکت باعث ایجاد پیچ خوردگی نمی شود، اما ممکن است خطر بروز آسیب در بافت نرم را افزایش دهد. زیرا اگر به اندازۀ کافی ورزش نکنید، عضلات و بافت نرم با گذشت زمان ضعیف می شوند. زمانی که فرد به زمین می افتد یا رباط ها بیش از حد کشیده می شوند، بافت ضعیف احتمال پارگی بیشتری دارد. داشتن ماهیچه‌ های ضعیف باعث می شود که راحت تر دچار آسیب شوید.

استفاده بیش از حد: استفاده بیش از حد از مچ پا، مانند شرکت در ورزش های رقابتی می تواند به پارگی های کوچک در رباط ها، تاندون ها یا عضلات منجر شود. بدین ترتیب، خطر آسیب پس از سقوط یا ضربه افزایش می یابد و ممکن است موجب آسیب رباط و در نتیجه، پیچ خوردگی مچ پا شود.

سابقۀ پیچ خوردگی قبلی مچ پا: اگر پیچ خوردگی مچ پا به درستی درمان نشود، می تواند به پیچ خوردگی های متعدد بعدی منجر شود. در برخی موارد، پیچ خوردگی باعث تغییر نحوه راه رفتن شخص می شود و خطر سقوط و آسیب های دیگر را افزایش می دهد.

بیشتر بخوانید: علت درد پاشنه + موثرترین درمانهای آن

پیچ خوردگی مچ پا ناشی از سقوط

درمان پزشکی و درمان های خانگی پیچ خوردگی مچ پا

درمان پیچ خوردگی مچ پا، با محافظت همیشگی از مچ پا برای جلوگیری از آسیب های بعدی آغاز می شود. کنترل تورم ممکن است برای کاهش درد مفید باشد. با کاهش تورم اولیه، تمرینات و کشش آرام مچ پا می تواند به بهبود آن کمک کند، در عین حال از ضعف عضلانی هم جلوگیری می کند. پیچ خوردگی های خفیف ممکن است نیازی به درمان پزشکی نداشته باشند. چندین روش خانگی ساده از جمله موارد زیر می توانند به کاهش درد ناشی از این آسیب ها کمک کنند:

RICE: استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع می توانند تورم و درد را در روزهای پس از آسیب، کاهش دهند. از ورزش شدید خودداری کنید و هر بار به مدت 20 دقیقه، کیسه های یخ را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید. از بانداژ یا قوزک بند های فشاری استفاده کنید تا تورم کم شود و هنگام خواب یا دراز کشیدن، مچ پا را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید.

داروهای بدون نسخه: داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن می توانند باعث کاهش درد و تورم شوند.

عصا: در صورت شدید بودن درد، استفاده از عصا به حرکت فرد کمک می کند. با این کار، درد و احتمال آسیب‌های دیگر، کمتر می شود.

درمان پیچ خوردگی مچ پا در منزل

در صورت شدید بودن پیچ خوردگی یا بی اثر بودن درمان های خانگی، پزشک ممکن است درمان های اضافی مانند موارد زیر را پیشنهاد کند:

عدم تحرک: پوشیدن بوت مخصوص یا استفاده از آتل می تواند مانع از حرکت مچ پا شود. این کار باعث افزایش ثبات مفاصل و کاهش خطر آسیب مجدد می شود.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی می تواند به بهبودی رباط های آسیب دیده و همچنین بافت نرم اطراف آن که احتمالا در معرض آسیب هستند، کمک کند. فیزیوتراپی شامل کشش ها و تمرینات خانگی و ارزیابی منظم توسط یک فیزیوتراپیست است. فیزیوتراپی به فرد کمک می کند که دوباره مچ پای خود را حرکت دهد و نیز باعث تقویت عضلات اطراف مچ می شود.

ورزش: پس از برطرف شدن تورم اولیه، پزشک ممکن است تمرینات خانگی یا کشش هایی مانند گردش قوزک پا، بلند کردن انگشتان یا پاشنه پا را توصیه کند.

• جراحیاکثر پیچ خوردگی ها به جراحی نیاز ندارند اما اگر بیشتر از یک رباط دچار لقی یا آسیب شده باشد، ممکن است نیاز به جراحی باشد.

بیشتر بخوانید: تمرین درمانی (ورزش درمانی) چیست و چه فوایدی دارد؟

افرادی که دچار جراحت ‌های شدید هستند مانند افرادی با بیماری های پیچیده مثل آرتروز و افرادی که با وجود درمان فیزیکی، درد دارند ممکن است به جراحی رباط‌ های آسیب ‌دیده نیاز داشته باشند.

درمان فیزیوتراپی پیچ خوردگی مچ پا

درمان های فیزیوتراپی موثر ترین روش درمانی در درمان پیچ خوردگی مچ پا می باشد. در مرکز فیزیوتراپی مهربان بیماران می توانند از تجهیزات روز دنیا و فیزیوتراپیست های با تجربه و متخصص بهره مند شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت وقوع پیچ خوردگی یا سایر آسیب ها (به خصوص در کودکان) باید سریع به پزشک مراجعه شود. بسیاری از پیچ خوردگی ها بدون درمان پزشکی بهبود می یابند، مخصوصا اگر پیچ خوردگی، جزئی باشد. با این حال، تنها یک پزشک می تواند به درستی پیچ خوردگی را تشخیص دهد. زیرا علایم پیچ خوردگی بسیار شبیه به سایر آسیب ها و اختلالات مانند شکستگی استخوان و آرتروز است.

اگر این موارد اتفاق افتاد به پزشک مراجعه کنید:

• پیچ خوردگی یا سایر آسیب ها در کودک
• درد شدید یا غیر قابل تحمل
• دشواری در راه رفتن پس از دو سه روز
• درد مدوام طی چند هفته پس از پیچ خوردگی
• آسیب مجدد به مچ پای پیچ خورده
• آسیب های خارجی به مچ پا مانند زخم پوستی یا خونریزی
• درد شدیدی که چند هفته طول می کشد
• اگر داروهای خانگی به کم شدن درد کمک نمی کنند یا درد با درمان خانگی بدتر می شود

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی بعد از شکستگی استخوان کف پا

نکته پایانی

پیچ خوردگی ها یک آسیب رایج و معمولا خفیف هستند، هر چند ممکن است دردناک باشند. مهم این است که این آسیب را جدی بگیرید و به مچ پا استراحت دهید تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. پزشک، توصیه های درمانی لازم را ارائه می دهد و عضو آسیب دیده را معاینه می کند تا مطمئن شود که آسیب تنها یک پیچ خوردگی است و مسئلۀ جدی تری نیست.

در آخر اگر سوالی در مورد پیچ خوردگی مچ پا دارید می توانید زیر همین مقاله در قسمت نظرات آن را بیان بفرمایید.