درمان آرتروز

یکی از خدماتی که در موسسه فیزیوتراپی دکتر مهربان ارائه می‌شود، درمان و کاهش علائم ناشی از آرتروز هستند. معمولاً بیماران متعددی با مشکلات ناشی از آرتروز به ما مراجعه می‌کنند و تیم ما که متشکل از فیزیوتراپیست های متخصص است به آن‌ها در درمان و کاهش درد و علائم دیگرشان مانند خشکی مفاصل کمک زیادی می‌کنند.
جهت آشنایی با انواع آرتروز، علل و روش‌های درمان آن‌ها خواندن این مقاله را پیشنهاد می‌دهیم. شما می‌توانید جهت دسترسی سریع‌تر به بخش‌های مختلف مقاله از فهرست زیر کمک بگیرید.

آرتروز چیست؟
علل آرتروز
ۀشنایی با علائم آرتروز
تشخیص آرتروز
درمان آرتروز
هدف از فیزیوتراپی آرتروز چیست؟
مزایای فیزیوتراپی آرتروز چه هستند؟

آرتروز چیست؟

آرتروز یکی از رایج‌ترین انواع التهاب مفاصل است. مفصل مکانی است که دو استخوان به هم می‌رسند. انتهای این استخوان‌ها با بافت محافظی به نام غضروف پوشیده شده است. در بیماری آرتروز، این غضروف از بین می‌رود و موجب سایش این استخوان‌ها به همدیگر می‌شود که موجب درد، خشکی مفاصل و دیگر علائم می‌شود.
آرتروز اغلب در افراد مسن رخ می‌دهد، اگرچه ممکن است همچنین در میان افراد بالغ در هر رِنج سنی رخ دهد. آرتروز همچنین بیماری تخریب مفصل یا آرتریت تخریبی نامیده می‌شود.

تفاوت زانوی سالم و زانوی مبتلا به آرتروز

علل آرتروز

آرتروز ناشی از آسیب مفصل است. این آسیب در طی زمان انباشته‌ شده و به وجود می‌آید به همین دلیل است که بالا رفتن سن دلیل اصلی آسیب مفصل منجر به آرتروز محسوب می‌شود. هرچه سن شما بیشتر باشد، مفاصل شما دچار استهلاک بیشتری می‌شوند.
دیگر علل آسیب مفاصل شامل جراحات قدیمی مانند موارد زیر هستند:

• غضروف پاره شده
مفاصل دررفته
• آسیب‌های لیگامنت

همچنین دلایل دیگری ازجمله بدشکلی مفصل، چاقی و طرز قرارگیری نامناسب بدن را می‌توان نام برد. همچنین ریسک فاکتورهایی مانند سابقه فامیلی و جنسیت نیز می‌توانند ریسک ابتلای شما را به آرتروز افزایش دهند.

بیشتر بخوانید: 22 علت زانودرد مزمن را بهتر بشناسیم

چنانچه شما هم دچار بیماری آرتروز شده‌اید، می‌توانید از متخصصان مرکز فیزیوتراپی مهربان مشاوره بگیرید. مرکز فیزیوتراپی مهربان با در اختیار داشتن تیمی تخصصی و جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا هم‌اکنون به‌عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به شما همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

آرتروز و غضروف
غضروف یک ماده سخت و لاستیکی مانند است که به نسبت استخوان نرم‌تر و انعطاف‌پذیرتر است. وظیفه غضروف محافظت از انتهای استخوان‌های متصل به مفصل است که موجب حرکت آسان آن‌ها در مقابل یکدیگر می‌شود.

هنگامی‌که غضروف از بین برود، سر این استخوان‌ها سخت می‌شود. این اتفاق ممکن است موجب درد در مفصل و سوزش و ناراحتی در بافت‌های اطراف مفصل شود. غضروف آسیب‌دیده نمی‌تواند خود را ترمیم کند زیرا غضروف حاوی هیچ‌گونه رگ خونی نیست. (در مورد درهای همراه با سوزش زانو چه می دانید؟)

هنگامی‌که غضروف به‌طور کامل از بین برود، بافر تسهیل‌کننده و نرم‌کننده حرکت از بین خواهد رفت و بین دو استخوان تماس مستقیم به وجود می‌آید که می‌تواند موجب درد شدید و دیگر علائم مرتبط با آرتروز شود.

آرتروز و غضروف

آشنایی با علائم آرتروز

آرتروز ممکن است در هر یک از مفاصل رخ دهد. بااین‌وجود نواحی از بدن که بیشتر از بقیه تحت تأثیر قرار می‌گیرند، در ادامه فهرست شده‌اند:

• دست‌ها
• نوک انگشتان
• زانوان
• مفاصل ران
• ستون مهره‌ها که اغلب در گردن یا کمر رخ می‌دهند. برای دریافت اطلاعات جامع تر درمورد آرتروز گردن لطفا مقاله فیزیوتراپی آرتروز گردن را مطالعه فرمایید.
رایج‌ترین علائم آرتروز شامل موارد زیر هستند:
• حساسیت (یعنی احساس ناراحتی در هنگام فشار دادن ناحیه موردنظر با انگشتانتان)
• خشکی مفصل
• التهاب

با پیشروی بیماری آرتروز، درد مرتبط با آن شدیدتر می‌شود. در طی زمان، تورم در مفصل و نواحی اطراف آن رخ می‌دهد. شناسایی علائم اولیه آرتروز می‌تواند به شما در مدیریت بهتر این بیماری کمک کند. جهت آشنایی با همه علائم آرتروز مقاله آشنایی با علائم آرتروز را مطالعه بفرمایید.

آرتروز شدید
آرتروز، یک بیماری پیش‌رونده با 5 مرحله از 0 تا 4 است. مرحله اول (0) نشان‌دهنده یک مفصل طبیعی است و مرحله 4 نشان‌دهنده آرتروز شدید است. همه کسانی که دچار آرتروز می‌شوند، لزوماً بیماری آن‌ها تا مرحله 4 پیشروی نمی‌کند. بیماری اغلب پیش از رسیدن به این مرحله تثبیت می‌شود.

مراحل آرتروز زانو

افراد دچار آرتروز شدید، غضروف خود را در یک یا چند مفصل به‌طور کامل از دست می‌دهند. اصطکاک استخوان بر روی استخوان مرتبط با این بیماری می‌تواند موجب علائم شدیدی مانند موارد زیر شود:

• افزایش تورم و التهاب: ممکن است میزان مایع مفصلی در مفصل افزایش یابد. به‌طور طبیعی، این مایع به کاهش اصطکاک در طی حرکت کمک می‌کند. بااین‌وجود، زمانی که این مایع به میزان زیادی افزایش یابد، ممکن است موجب ورم مفصل شود. تکه‌های پاره شده غضروف ممکن است در مایع مفصلی شناور شوند که موجب افزایش درد و تورم خواهند شد.

• افزایش درد: شما ممکن است در طی فعالیت‌هایتان احساس درد کنید اما در طی استراحت نیز درد همراه شما خواهد بود. باگذشت زمان اگر در طی روز از مفاصلتان به میزان زیادی استفاده کنید، احساس درد یا ورم مفاصلتان افزایش می‌یابد.

• محدود شدن حرکت مفاصل: ممکن است در اثر خشکی یا درد در مفاصلتان، دیگر به‌راحتی قادر به حرکت نباشید. این مورد ممکن است لذت بردن از فعالیت‌های زندگی روزمره که اغلب به‌آسانی قابل انجام بودند را بیش‌ازپیش دشوار کند.

• ناپایداری مفصل: مفاصل شما ممکن است نسبت به قبل پایداری کمتری داشته باشند. برای مثال اگر دچار آرتروز شدید در زانوهایتان شده باشید، ممکن است دچار قفل‌شدگی مفاصل (ناتوانی ناگهانی در حرکت) شوید. همچنین ممکن دچار کمانی شدن مفصل خود (هنگامی‌که زانویتان کار نمی‌کند) شوید که ممکن است موجب زمین خوردگی و جراحت شود.

• علائم دیگر: با استهلاک بیشتر مفصل، ضعف عضلانی، زائده‌های استخوانی و تغییر شکل مفصل ممکن است نیز رخ دهند.

آسیب مفصلی ناشی از آرتروز شدید قابل ‌برگشت به حالت طبیعی نیستند اما درمان می‌تواند به کاهش علائم کمک کند.

مرکز فیزیوتراپی مهربان به‌عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران، آماده ارائه خدمات پیشرفته فیزیوتراپی آرتروز برای کاهش علائم و درمان این بیماری به شما عزیزان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره با شماره 02126741456 تماس بگیرید.

تشخیص آرتروز

آرتروز اغلب یک بیماری با پیشرفت کند است که تشخیص آن تا شروع علائم درد و تضعیف حرکت به سختی قابل تشخیص است. آرتروز اولیه پس از حادثه‌ای که نیازمند عکس‌برداری رادیوگرافی است، اغلب تشخیص داده می‌شود.

اغلب علاوه بر عکس‌های رادیوگرافی، پزشک شما ممکن است برای تشخیص از عکس‌های دستگاه MRI کمک بگیرد. این دستگاه تصویربرداری از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی برای ایجاد تصاویر استخوان و بافت‌های نرم استفاده می‌کند.

دیگر آزمایشات تشخیصی شامل آزمایش خون برای کنار گذاشتن بیماری‌های دیگری مانند رماتیسم مفصلی هستند که موجب درد مفصل می‌شوند. آنالیز مایع مفصل نیز می‌تواند برای تعیین این مورد به کار رود که آیا نقرس یا عفونت دیگری علت اصلی این التهاب نباشند.

درمان آرتروز

درمان آرتروز اغلب متمرکز بر مدیریت و کاهش علائم است. نوع درمانی که به شما می‌تواند کمک کند، اغلب توسط شدت علائم شما و محل آن‌ها تعیین می‌شود. یکی از راههای درمان آرتروز زانو بدون جراحی انجام تمرینات فیزیوتراپی است.

افراد مبتلا به آرتروز اغلب دارای مفاصل خشک هستند که عمدتاً ناشی از اجتناب از حرکت به خاطر افزایش درد هستند. با این‌ وجود، با اجتناب از حرکت، درد و خشکی بدتر خواهد شد. ازاین‌رو، اغلب افراد مبتلا به آرتروز ملزم به استفاده از فیزیوتراپی هستند. فیزیوتراپیست می‌تواند به شما آموزش دهد که چگونه با خشکی مفاصل خود تمرینات ورزشی کمکی انجام دهید بدون این‌ که آسیب بیشتری به مفصل شما وارد کند. همچنین می‌تواند به شما آموزش دهد که چگونه تنش مفاصل خود را در طی فعالیت‌های روزمره کاهش دهید. فیزیوتراپیست ها می‌توانند به شما آموزش دهند که چگونه خانه و محل کارتان را تغییر دهید تا حرکاتی که موجب بدتر شدن آرتروز شما می‌شوند را کاهش دهید. آن‌ها همچنین ممکن است آتل‌هایی را برای دست یا مچ شما یا دستگاه کمکی دیگری را به شما توصیه کنند که به شما در انجام کارهایی مانند رانندگی، حمام کردن، لباس پوشیدن، خانه‌داری و کارهای دیگر کمک می‌کنند.

برای تشخیص آرتروز بهتر است از متخصصین مجرب در این زمینه کمک بگیرید. ما و همکارانمان در فیزیوتراپی مهربان (به‌عنوان مجهزترین مرکز فیزیوتراپی غرب تهران) تشخیص بیماری مراجعین را یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های خود قرار داده‌ایم. شما می‌توانید جهت دریافت وقت مشاوره و معاینه با شماره 02126741456 تماس بگیرید.

هدف از فیزیوتراپی آرتروز چیست؟

هدف فیزیوتراپی، برگردان فرد به حالتی است که بتواند به‌طور طبیعی فعالیت‌های روزمره خود را بدون دشواری انجام دهد. حفظ گستره حرکتی، دلیل اصلی حفظ توانایی انجام کارهای روزانه است. ازاین‌رو، افزایش گستره حرکتی یک مفصل، تمرکز اصلی فیزیوتراپی است. قدرت بخشیدن به عضلات درگیرِ حول مفصل نیز بسیار مهم است زیرا عضلات قوی‌تر می‌توانند مفصل تضعیف‌شده را تثبیت کنند.

فیزیوتراپیست ها، تمریناتی را به شما برای حفظ قدرت و استفاده از مفاصلتان یاد می‌دهند. می‌توانند به شما بهترین روش حرکت از موقعیتی به موقعیت دیگر را نشان دهند و همچنین می‌توانند به شما آموزش دهند که از وسایل کمکی برای راه رفتن مانند عصا، واکر یا عصای زیر بغل استفاده کنید.

فیزیوتراپی آرتروز زانو

مزایای فیزیوتراپی آرتروز چه هستند؟

اگر دچار آرتروز شده باشید، مراجعه به فیزیوتراپیست ها مزایای متعددی دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

• درباره نوع آرتروز خود اطلاعاتی را به دست می‌آورید
• درباره مراقبت از پاهای خود آموزش می‌بینید که شامل اطلاعاتی درباره کفش‌های مناسب دارای تخت کفش جذب‌کننده شوک و کفی کفش مناسب آرتروز است.
• درباره روش‌های درمانی برای کاهش ناراحتی و بهبود عملکردتان با استفاده از روش‌های فیزیوتراپی و اصلاحات حرکتی یاد می‌گیرید.

دیگر خدماتی که توسط فیزیوتراپیست ها برای درمان آرتروز و کاهش علائم مرتبط با آن به کار می روند شامل هیدروتراپی (آب درمانی)، ماساژ درمانی، الکتروتراپی (برق درمانی)، ترموتراپی (گرما درمانی)، منوال تراپی، درمان به وسیله التراسوند و تمرینات پس از جراحی مفاصل هستند.

فیزیوتراپی مهربان با در اختیار داشتن تیمی کاملاً حرفه‌ای و تخصصی و جدیدترین تجهیزات فیزیوتراپی روز دنیا آماده ارائه خدمات فیزیوتراپی به همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی با شماره 02126741456  تماس حاصل فرمایید.