خار پاشنه: علائم، علت و درمان قطعی

علائم علت و درمان قطعی خار پاشنه

مچ پای انسان مرکب از هفت استخوان است که بزرگ ترین آنها، استخوان پاشنه است. گاهی در این استخوان، یک برآمدگی و زایده خار مانند به علت رسوب کلسیم تشکیل می شود که ممکن است دردناک شده و در راه رفتن اختلال ایجاد کند. تشخیص خار پاشنه معمولا با استفاده از اشعه ایکس امکان پذیر است.
مقاله زیر برای آشنایی با این خار پاشنه و راه های پیشگیری و درمان می باشد که می توانید از فهرست زیر برای دسترسی سریعتر کمک بگیرید.

خار پاشنه چیست
علائم خار پاشنه
علت ایجاد خار پاشنه پا
چه افرادی در معرض ابتلا به خار پاشنه هستند
پیشگیری از ابتلا به خار پاشنه
پیشگیری از ابتلا به خار پاشنه از طریق ورزش
روش های درمان خار پاشنه
درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی

خار پاشنه چیست

خار پاشنه از شایع ترین علت های درد پاشنه است؛ اما این درد به علت خار به وجود نمی آید. درواقع، درد را عامل تشکیل خار یعنی التهاب فاشیای کف پا به وجود می آورد. در خیلی از موارد ممکن است در اثر التهاب فاشیا، خار پاشنه به وجود نیاید اما درد شدیدی احساس شود. فاشیای کف پا، یک باند پهن است که در کف پا از پاشنه تا انگشتان پا کشیده می شود و التهاب طولانی مدت آن، می تواند باعث رسوب کلسیم در محل اتصال فاشیا به پاشنه پا شود. خار پاشنه باعث کشش زیاد فاشیا شده که با احساس درد همراه است. نکته جالب این است که در بسیاری از مواقع، زمانی که التهاب فاشیا درمان شود با این که این خار هنوز وجود دارد اما دردی احساس نمی شود.

خار پاشنه

تقریبا 50 درصد افرادی که به التهاب فاشیای پلانتار مبتلا هستند، خار پاشنه نیز دارند. این خار به ندرت می تواند به قدری بزرگ باشد که از زیر پوست نیز قابل لمس باشد.

علائم خار پاشنه

برای آشنایی با علائم و علتهای ایجاد خار پاشنه پیشنهاد می کنیم ابتدا ویدیوی یک دقیقه ای زیر را مشاهده بفرمایید.

علت ایجاد خار پاشنه

برای خار پاشنه علتهای مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها عبارتند از:

• راه رفتن و ایستادن روی زمین سخت یا ناهموار
• کفش نامناسب: کفش های بدون لژ و تخت که از قوس کف پا و پاشنه پا حمایت نمی کنند و کغش هایی که کف بسیار سخت و بسیار نرم دارند، می توانند موجب ایجاد خار پاشنه شوند.
• حمل اشیاء و کارهای سنگین
• بالا رفتن طولانی از پله

• اضافه وزن: اضافه وزن باعث فشار به ناحیه کف پا می شود.
• کشش و فشار بیش از حد کف پا: فشار و کشش باعث پارگی های میکروسکوپیک در محل استخوان پاشنه می شود که از علتهای اصلی ایجاد خار پاشنه است.

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به خار پاشنه هستند

طبق آمار 10 درصد از مردم دچار درد پاشنه پا و خار پاشنه می باشند. در ادامه به این مورد می پردازیم که کدام دسته از افراد بیشتر در معرض ابتلا به خار پاشنه هستند.

• خانمها: ابتلا به خار پاشنه، وابسته به جنسیت نیست و هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند به آن مبتلا شوند. اما از آنجایی که خانم‌ها کفش‌های پاشنه بلند یا کفش‌های نامناسب (کفشی که کف آن صاف باشد و لژ مناسبی نداشته باشد و به طور کلی به پا فشار وارد کند) بیشتر می‌پوشند، احتمال این‌که به خار پاشنه مبتلا شوند بیشتر است.
• افراد چاق: به غیر از کفش، یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند در ابتلا به خار پاشنه نقش داشته باشد، چاقی و اضافه وزن محسوب می‌شود و هر چه وزن فرد بیشتر باشد، فشاری که به پا وارد خواهد شد نیز بیشتر است.
• زنان باردار: افزایش ناگهانی وزن در دوران بارداری می تواند عاملی برای ابتلا به خار پاشنه باشد.
• ورزشکاران: خار پاشنه پا از رایج ترین مشکلات پا به خصوص در میان ورزشکاران است که تمرینات بدنی شدید به همراه دویدن و پرش های بلند انجام می دهند.
• افراد مسن: با بالا رفتن سن، انعطاف فاشیا پلانتار و محافظ پاشنه پا کاهش یافته و به عارضه خار پاشنه منجر خواهد شد.
• افرادی که فعالیت ورزشی جدیدی را شروع کرده اند و یا فعالیت قبلی را تشدید کرده اند.
• افرادی که کف پای صاف دارند: برای آشنایی با درمانهای تخصصی کف پای صاف، این مقاله را مطالعه کنید.
• افراد مبتلا به دیابت

پیشگیری از ابتلا به خار پاشنه

راهنمایی های زیر می توانند از التهاب فاشیا و تولید خار ناشی از التهاب فاشیا و بازگشت بیماری جلوگیری کند:

• تناسب وزن و قد
• خودداری از ایستادن های طولانی
• استفاده از پد های سیلیکونی درون کفش برای پاشنه پا جهت کاهش فشار به پاشنه
• استفاده از یخ جهت کاهش التهاب

پیشگیری از ابتلا به خار پاشنه از طریق ورزش

یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری، استفاده از کفش مناسب هر ورزش است که قوس کف پا را بپوشاند. همچنین انجام ورزش مداوم که باعث کشش مرتب و اصولی عضلات پشت ساق پا و کف پا شود می تواند به پیشگیری از ابتلا به خار پاشنه بسیار مفید باشد. نکته دیگر اینکه دویدن در سراشیبی ها و مسافت های طولانی خطر ابتلا به خار پاشنه را بالا خواهد برد.

روش های درمان خار پاشنه

خار پاشنه را باید حتما مداوا کرد زیرا ممکن است موجب ایجاد ناراحتی هایی در کمر و زانو شود. نکته اولی که در اینجا وجود دارد این است که اصولا درمان ها خوب جواب می دهند اما زمان درمان ممکن است تا چندین ماه طول بکشد. ابتدا باید علت التهاب مشخص شود و پیشنهاد می شود که فعالیت های ورزشی که باعث التهاب می شوند کم شود.

درمانهای اولیه:
در ابتدا درمان هایی مانند کاهش وزن، گذاشتن کفی، پوشیدن اسپلینت در شب برای قرار دادن پا در موقعیت مناسب تر، در حالت ایستاده گذاشتن پای مشکل دار بر روی بلندی، گذاشتن پا در آب گرم می تواند بسیار موثر باشد. داروهای ضد التهابی، تزریق کورتون، فیزیوتراپی و در نهایت جراحی از راه های درمانی موثر می باشند.

اسپلینت خار پاشنه

داروهای ضد التهابی:
داروها علایم را از بین برده و درد را به طور موقت کاهش می دهند اما علت اصلی را از بین نمی برند.

تزریق موضعی کورتون:
تزریق در ناحیه پاشنه نیز می تواند باعث تسکین درد شود اما درمان این بیماری نیست. تأثیر تزریق موقت است و این امکان وجود دارد که عارضه با از بین رفتن درد مجددا عود کند.

جراحی:
برای اکثر بیمارانی که از طریق درمان‌های کم تهاجم و محافظه‌کارانه درمان نمی‌شوند، مؤثر است، اما اگر نکات پیشگیری رعایت نشوند علائم ممکن است مجدداً بازگردند. عمل جراحی را باید به عنوان آخرین مرحله درمان در نظر گرفت.

فیزیوتراپی:
به طور معمول اگر با مراقبت های اولیه کاهش درد صورت نپذیرد، فیزیوتراپی توصیه می شود. فیزیوتراپی بهترین روش برای درمان دردهای ناشی از خار پاشنه است که در ادامه به لیستی از خدماتی که شما در حین فیزیوتراپی خار پاشنه دریافت می کنید اشاره می کنیم.

درمان خار پاشنه با فیزیوتراپی

فیزیوتراپی خار پاشنه روشی تایید شده در دنیاست و برای بیمار نیز ضایعه و عوارضی به همراه ندارد. فیزیوتراپیست ها قادرند علت و نوع درد پاشنه را تعیین کرده و با توجه به آن درمان مناسبی پیشنهاد دهند. با انجام فیزیوتراپی، درد خار پاشنه از بین می رود. ضمن اینکه فیزیوتراپیست علاوه بر توجه به خود ضایعه، با دید سیستمیک می‌تواند به ریشه یابی این مشکل پرداخته و با رفع وضعیت‌های غیر طبیعی اندام و بدن بهبودی کاملی را برای فرد فراهم سازد.

در مرکز فیزیوتراپی مهربان کلیه روش های درمانی خار پاشنه از طریق فیزیوتراپی انجام می شود و بیماران می توانند هم اکنون با اطمینان فرایند بهبودی خود را توسط افراد متخصص و جدیدترین تجهیزات آغاز نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

شاک ویو:
شاک ویو تراپی یکی از موثرترین روش های درمانی در التهابات مزمن کف پا می باشد. معمولا حدود 5 تا 10 جلسه درمان کفایت می کند. ابتدا ممکن است افزایش درد را بیمار تجربه کند ولی به تدریج کاهش درد و درمان صورت می پذیرد. این دستگاه عوارضی ندارد و 70 تا 90 درصد احتمال درمان وجود دارد. غيرتهاجمي بودن درمان، هزينه پايين، عدم وجود عوارض جانبي و سرپايي بودن درمان، از مزاياي استفاده از اين دستگاه است.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی خار پاشنه

درای نیدلینگ:
این روش درمانی براساس درمان نقاط ماشه ای است. برای از بین بردن درد نقاط ماشه ای، یک سوزن به آنها وارد می شود و به آرامی به طرفین تکان داده می شود تا زمانی که عضله به صورت موضعی منقبض شود. با وجود استفاده از سوزن، این روش درمانی بیشتر به فیزیوتراپی و ماساژ نقاط ماشه ای مرتبط است تا طب سوزنی.

درای نیدلینگ پاشنه

بیشتر بخوانید: درای نیدلینگ چیست

لیزر درمانی:
با استفاده از پرتوهای لیزر، رشد بافت های جدید در ناحیه تحت تاثیر، تحریک می شود و در نتیجه درد مرتبط با خار پاشنه تسکین پیدا می کند. پرتوهای لیزر به جای رشد کلسیم جدید، رشد بافت جدید را تحریک می کنند و درد را به شدت کاهش می دهد. برای آشنایی با این متد، مقاله لیزردرمانی در فیزیوتراپی و هزینه آن را بخوانید.

اولتراسوند تراپی:
درمان اولتراسوند، با افزایش جریان خون و اکسیژن به تاندون‌ها و رباط‌ها، موجب شل شدن عضله و کاهش ورم خواهد شد. بهترین تجهیز درمانی برای این مشکل، دستگاه دیپ اوسیلیشن است که مرکز فیزیوتراپی مهربان بعنوان مجهزترین مرکز فیزیوتراپی غرب تهران به آن مجهز است.

درمان خار پاشنه با اولتراسوندتراپی

درمان دستی (کایروپراکتیک):
این روش ها باعث تسکین درد و خشکی می شوند. هدف شل کردن بافت تاندون و شکستن رسوب های کلسیم است. همچنین گردش خون تحریک می شود تا در عوض اینکه فرد برای مدت طولانی از بیماری خار پاشنه رنج ببرد.

بستن پا:
بستن پا باعث محافظت از پا می شود و عضلات و رباط های فشرده شده را شل می کند.

حرکات کششی/ استقامتی:
کشش عضلات که بیمار احساس خشکی در آن را دارد. در کنار انجام بعضی از حرکات ورزشی استقامتی مخصوص قوزک پا به کاهش درد و بهبودی خار پاشنه پا کمک می کند. اگر دوست دارید با این حرکات آشنا شوید مقاله 9 حرکت مفید برای درمان خار پاشنه را به شما پیشنهاد می کنیم.

چنانچه از مشکل خار پاشنه رنج می برید می توانید از متخصصان مرکز فیزیوتراپی مهربان مشاوره بگیرید. این مرکز با در اختیار داشتن کادر تخصصی و جدیدترین دستگاههای روز دنیا هم اکنون به عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به شما همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

ضمنا اگر سوالی در مورد خار پاشنه و درمان آن دارید می توانید همینجا زیر همین مقاله سوال خود را مطرح کنید. سوالات شما توسط متخصصین و کارشناسان ما پاسخ داده می شوند.