آشنایی با بیماری اسکولیوز (انحراف جانبی ستون فقرات)

بیماری اسکولیوز (انحراف جانبی ستون فقرات)

در صورتی که علائمی همچون انحراف جانبی ستون فقرات به چپ یا راست را در خود یا یکی از اعضای خانواده خود مشاهده کردید، در کمترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند از علائم بیماری شایع ستون فقرات اسکولیوز باشد. برای درمان این بیماری روش های مختلفی از جمله فیزیوتراپی، طب سوزنی و اولتراسوند وجود دارد که انتخاب روش درمان با توجه به شدت بیماری متفاوت است. در ادامه با ما همراه باشید تا با این بیماری بیشتر آشنا شوید.

بیماری اسکولیوز چیست
علل بیماری اسکولیوز
علائم اسکولیوز
پیشگیری از اسکولیوز
درمان اسکولیوز

بیماری اسکولیوز چیست؟

اسکولیوز بیماری است که موجب انحراف ستون فقرات به راست یا چپ می شود. زاویه ستون فقرات می تواند اندکی انحنا داشته باشد، ولی اگر از زاویه 10 درجه بزرگتر شود، فرد به بیماری اسکولیوز مبتلا شده است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با بیماری رادیکولوپاتی و درمان فیزیوتراپی

اسکولیوز

در نگاه اول شاید اسکولیوز مشخص نباشد ولی زمانی که فرد در حالت نشسته یا ایستاده است انحراف ستون فقرات و کمر وی مشهود می شود. در واقع فردی که از بیماری اسکولیوز رنج می برد، شانه یا کمر وی به حالت نامتناسبی انحراف پیدا می کند.

اسکولیوز بیماری است که در افراد مختلف به گونه خاصی ظهور پیدا می کند. ایجاد این بیماری یک روند تدریجی است. اسکولیوز معمولا قبل از بلوغ یا در خلال آن ظهور پیدا می کند، زیرا در این بازه زمانی جهش رشدی در فرد ایجاد می شود. بروز این بیماری در خانم ها نسبت به آقایان شایع تر است. باید اضافه کرد که در موارد نادر این بیماری در دوره نوزادی تشخیص داده می شود و به همین جهت درمان زودتر آغاز می شود.

علل بیماری اسکولیوز

اسکولیوز به دو دسته ساختاری و غیر ساختاری تقسیم بندی می شود:

ساختاری
اسکولیوز ساختاری زمانی بروز می دهد که انحنای ایجاد شده در ناحیه کمر ثابت باشد و با تغییر در وضعیت بدن بیمار اصلاح نشود. این نوع از اسکولیوز دارای انواع مختلفی است که عبارتند از:

• ایدیوپاتیک: این نوع از اسکولیوز ناشناخته است و بیش از 8 مورد از هر 10 بیمار اسکولیوز به ایدیوپاتیک مبتلا هستند.
• مادرزادی: فرد در هنگام تولد، دارای ناهنجاری مهره است و ستون فقرات شخص انحراف جانبی به چپ یا راست دارد. ایجاد این نوع از اسکولیوز در هر 1 مورد از 10 مورد ابتلا به اسکولیوز در بین افراد مشاهده می شود.
• استخوانی: این نوع از اسکولیوز در صورت وجود مشکلات استخوانی به وجود می آید.
• عصبی عضلانی: این شرایط زمانی به وجود می آید که انحنا در نتیجه شرایطی باشد که بر وضعیت عضلات یا اعصاب در ناحیه کمر تاثیر گذاشته باشد. به طور مثال در بعضی از موارد این مشکل می تواند در نتیجه فلج مغزی، فلج اطفال و دیستروفی عضلانی در افراد مشاهده شود. این نوع از اسکولیوز در هر 10 مورد یک نفر مبتلا مشاهده می شود.

غیر ساختاری
این حالت زمانی به وجود می آید که ستون فقرات بیمار عادی باشد، اما به علت وجود شرایط مختلفی همچون تفاوت در طول پاها با اسپاسم عضله در کمر پشت بیمار به صورت انحنا یا خمیدگی به نظر می رسد. این انحنا دارای درجه کمی است و در صورتی که بیمار به طرف دیگر یا به جلو خم شود، از بین خواهد رفت.

علائم اسکولیوز

همان طور که قبلا اشاره شد این بیماری شایع ترین بیماری است که موجب انحراف ستوان فقرات می شود. از مهمترین علائم این بیماری عبارتند از:

1. انحراف ستون فقرات به طرفین
2. تنگی نفس
3. درد قفسه سینه
4. بالاتر بودن شانه ها نسبت به یکدیگر
5. کوتاهی پاها نسبت به یکدیگر
6. انحراف قفسه سینه
7. اسپاسم عضلانی
8. درد شکمی
9. گردن درد
10. درد پشت
11. کمر درد
علائم ذکر شده در بالا در مواردی که بیماری تشدید یافته باشد، ظهور خواهند کرد و در صورتی که بیمار در مراحل اولیه بیماری باشد ممکن است این علائم مشاهده نشوند.

پیشگیری از اسکولیوز

اولین سوالی که در رابطه با بیماری اسکولیوز مطرح می شود، این است که آیا می توان از این بیماری پیشگیری کرد؟ جواب خیر است. بیماری اسکولیوز از جمله بیماری هایی است که از بروز آن نمی توان پیشگیری کرد. بسیاری بر این باورند که حمل کوله پشتی های سنگین از علل بروز این بیماری است، این در حالی است که این بیماری هیچ گونه ارتباطی به حمل کوله های سنگین ندارد. همچنین چگونگی نشستن یا ایستادن افراد بر ایجاد این بیماری تاثیری ندارد. غربالگری کودکان در مدرسه می تواند تا حد زیادی به تشخیص زود هنگام این بیماری کمک می کند و سبب می شود تا فرد بتواند در همان دوران کودکی درمان های خود را آغاز کند.

فیزیوتراپی مهربان با در اختیار داشتن فیزیوتراپ های متخصص و دستگاه های پیشرفته در درمان بیماری اسکولیوز به بیماران خدمات بسیار متنوع را ارائه می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درمان بیماری اسکولیوز در فیزیوتراپی مهربان می توانید با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

درمان بیماری اسکولیوز

برای درمان بیماری اسکولیوز از روش های مختلفی استفاده می شود. از جمله راه های درمان آن می توان به فیزیوتراپی، بریس، ورزش، درای نیدلینگ، اولتراسوندتراپی و تزریقات ستون فقرات اشاره کرد.
فیزیوتراپی از روش های بسیار موثر در درمان انحراف ستون فقرات است که سبب از بین بردن تاثیرات ناشی از اسکولیوز و در نتیجه موجب بهبود ظاهر بدن بیمار می شود. فیزیوتراپی امکانی را برای بیمار اسکولیوز فراهم می آورد تا وضعیت تنفسی وی بهبود یابد و ظاهر بدن وی نیز صاف تر شود. اهداف اصلی از انجام فیزیوتراپی برای بیمار اسکولیوز عبارتند از:

• پیشگیری و درمان مشکلات تنفسی
• درمان درد ستون فقرات
• اصلاح وضعیت جسمانی و بهبود فرم کلی بدن بیمار

بریس از جمله لوازمی است که متخصص فیزیوتراپی به منظور پیش گیری از پیشرفت انحنای 20 تا 25 درجه ستون فقرات به استفاده از آن توصیه می کند. در صورتی که انحنای ستون فقرات بیشتر از 40 درجه باشد، نمی توان از بریس استفاده کرد. استفاده از بریس با توجه به نوع بریس مورد استفاده، زمان استفاده و شدت انحنای ایجاد شده در بدن بیمار نتایج گوناگونی را در پی دارد. بریس دارای انواع مختلفی است که از جمله آن ها می توان به بریس ارتوزهای توراکلومبار و تورسو اشاره کرد. هریک از این نوع بریس ها با توجه به نوع و شدت اسکولیوز انتخاب می شود.

درمان اسکولیوز با فیزیوتراپی

در صورتی اسکولیوز منشا مادرزادی داشته باشد و درجه انحنای ایجاد شده از 50 درجه بیشتر باشد، درمان آن تنها با جراجی ممکن است. جراحی این بیماری نیز از جراحی های بسیار دشوار محسوب می شود و به همین جهت حتما باید زیر نظر متخصص انجام شود. با انجام جراحی ستون فقرات بیمار به حالت اصلی باز می گردد و وی می تواند پس از گذشت زمان مشخصی به کارهای روزمره خود بپردازد.

در صورتیکه شما هم به بیماری اسکولیوز دچار شده اید می توانید از خدمات ویژه فیزیوتراپی مهربان برای بهبود و رهایی از این بیماری استفاده کنید. فیزیوتراپی مهربان با در اختیار داشتن یک تیم تخصصی ویژه بطور تضمینی علائم بیماری را کاهش داده و شما را برای ورود به زندگی عادی آماده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

چنانچه سوالی در مورد این بیماری دارید می توانید زیر همین مقاله در بخش نظرات پرسیده و از پاسخ کارشناسان ما بهره ببرید.

سوالات کاربران

1: زهرا:سلام من در حدود 6سال,هس,که,دچارانحراف ستون فقرات سدم سری اول که فیزیوتراپی انجام دادم خوب سد ام دوباره در حدود 8ماه هس که دوبار ستون فقراتم انحنا پیدا کرده ودرد زیادی در ناحیه لگن دارم وقادر به نشستن نیستم الان درمان رو با 10جلسه فیزیوتراپی وتکار تراپی وتراکشن انجام دادم وهیچ گونه تغییری نکردم بلکه بدتر هم شدم ودکتر فییزیوتراپ گفته باید 10جلسه دیگه هم تمام کارهای سری قبل انجام بدهی ایا با این کارهانتیجه میگیرم ودرد کمتر میشه البته چند تا حرکتهای اصلاحی هم انجام میدم

سلام شما باید ترکشن رو قطع کنید و تمرینات اصلاحی بیشتری رو با جدیت انجام بدید. البته باقی کارهای فیزیوتراپی براتون بسیار مفید هست