زانوی پرانتزی:علل،علائم و درمان

علل علائم و درمان زانوی پرانتزی

یکی از خدماتی که در موسسه فیزیوتراپی مهربان ارائه می شود، درمان و ارائه تمرینات برای اصلاح زانوی پرانتزی است. معمولا مراجعین متعددی برای درمان این مشکل مراجعه می کنند، که ما با روشهای نوین فیزیوتراپی طی چندین جلسه مشکلات این عزیزان را برطرف می کنیم.
جهت آشنایی با زانوی پرانتزی و روشهای درمان آن خواندن این مقاله را پیشنهاد می دهیم. شما می توانید جهت دسترسی سریعتر به بخشهای مختلف مقاله از فهرست زیر کمک بگیرید.

زانوی پرانتزی چیست؟
چه چیزی موجب ابتلا به زانوی پرانتزی می شود؟
چگونه متوجه بیماری زانوی پرانتزی شوید؟
نحوه درمان زانوی پرانتزی

زانوی پرانتزی چیست؟

برخلاف زانوی ضربدری، اگر دچار زانوی پرانتزی باشید، وقتی قوزک و پاهایتان را به هم می چسبانید، زانوهایتان دور از هم می ایستند. در پزشکی به زانوی ضربدری، ژنو واروم گفته می شود، این نوع بدشکلی پا در میان کودکان کمتر از 18 ماه طبیعی است.

زانوی پرانتزی

چه چیزی موجب ابتلا به زانوی پرانتزی می شود؟

زانوی پرانتزی در کودکان نوپا بسیار معمول است زیرا موقعیت جنین در رحم مادر به صورت پای خمیده و پرانتزی بوده است. هنگامی که کودک نوپا شروع به راه رفتن می کند و وزن بدنش کم کم زیاد می شود، پای پرانتزی شروع به صاف شدن می کند.

این اتفاق معمولا در یک دوره 12 تا 18 ماهه رخ می دهد. با این وجود، اگر کودک به سه سالگی برسد و هنوز پاهایش پرانتزی باشد، ممکن است مشکل دیگری وجود داشته باشد. همین مورد درباره وجود زانوی پرانتزی در افراد بالغ و نوجوانان نیز صحت دارد.

برخی علل رایج زانوی پرانتزی شامل موارد زیر هستند:

بیماری بلانت:
این بیماری موجب رشد غیر طبیعی استخوان به خصوص استخوان درشت نی می شود و در میان بالغین و کودکان خردسال رخ می دهد. با این وجود، تشخیص اینکه پای پرانتزی کودک طبیعی است یا در اثر بیماری بلانت است، بسیار دشوار می باشد. با افزایش سن کودک، تشخیص بیماری بلانت راحت تر می شود زیرا وضعیت پای پرانتزی به جای بهتر شدن، بدتر می شود. پزشک، کودک سه ساله یا بزرگتر را به وسیله عکس رادیوگرافی برای تشخیص بیماری بلانت بررسی می کند. خبر خوب این است که این بیماری در صورت کشف قابل درمان است.

آنومالی های استخوانی:
رشد غیر طبیعی استخوان می تواند منجر به پای پرانتزی در افراد بالغ و کودکان با سن بیشتر از سه سال شود. یکی از آنومالی های استخوانی، کیست ساده استخوانی است که نزدیک ناحیه ی رشد استخوان در پاها و دست ها تشکیل می شود. این بیماری موجب نازک شدن استخوان می شود و می تواند موجب شکستگی شود. پزشکان معمولا کیست ها را با تزریق کورتون در زانو درمان می کنند. یک آنومالی استخوانی دیگر، دیپسلازی فیبروز است که می تواند بر یک یا چند استخوان تاثیر بگذارد. پزشک، کلسی تونین را برای متوقف سازی درد این بیماری تزریق می کند. جراحی نیز ممکن است برای بهبود این مریضی نیاز باشد.

شکستگی پا:
خوب نشدن شکستگی پا ممکن است منجر به پای پرانتزی شود.

راشیتیسم:
پای پرانتزی برخی افراد ممکن است تا بزرگسالی آنها در اثر اختلالی به نام راشیتیسم ادامه دار باشد. این بیماری ناشی از کمبود ویتامین دی است.

تومورهای استخوانی:
تومورهای استخوانی نیز علت رایج دیگری برای پاهای پرانتزی هستند. این تومور ها، گروه هایی از سلول های غیر طبیعی هستند که درون استخوان رشد می کنند. این تومورها گاهی ممکن است، سرطانی باشند.

استخوان سازی ناقص:
بیماری استخوان سازی ناقص یا استخوان شکننده می تواند موجب زانوی پرانتزی شود. این بیماری موجب تضعیف استخوان ها تا حدی می شود که استخوان ها به راحتی می شکنند. معمولا، تنها کودکان خردسالی که سابقه این بیماری را در خانواده خود دارند، به آن مبتلا می شوند.

بیشتر بخوانید: علت درد ناگهانی زانو در کودکان

عوامل ابتلا زانوی پرانتزی

چنانچه شما هم از زانوی پرانتزی رنج می برید می توانید از متخصصان مرکز فیزیوتراپی مهربان مشاوره بگیرید. مرکز فیزیوتراپی مهربان با در اختیار داشتن تیمی تخصصی و جدیدترین دستگاههای روز دنیا هم اکنون به عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به شما همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

چگونه متوجه بیماری زانوی پرانتزی شوید؟

برای تعیین اینکه شما یا کودکتان دچار زانوی پرانتزی است، پزشک ابتدا به بررسی پاها می پردازد. چیزی که پزشک به دنبال آن است، میزان فاصله بین زانوان در حالی است که بیمار بر روی کمرش دراز کشیده باشد. با خواندن مقاله مهمترین روشهای تشخیص پای پرانتزی چیست شما اطلاعات جالبی در این زمینه بدست خواهسد آورد.
برای تشخیص اینکه زانوی پرانتزی ناشی از بیماری پیش زمینه دیگری نیست، پزشک آزمایش خون را تجویز می کند. در نهایت، ممکن است عکس رادیوگرافی از پا نیز تجویز شود.

نحوه درمان زانوی پرانتزی

به یاد داشته باشید که دیدن زانوی پرانتزی در نوپایان و کودکان زیر سه سال طبیعی است. با این وجود، اگر بعد از سه سالگی، زانوی پرانتزی هنوز در کودکتان وجود داشت، یا نوجوان یا فرد بالغی با پاهای پرانتزی هستید، باید به دنبال درمان آن باشید.

دانستن چگونگی درمان پای پرانتزی در نوجوانان و افراد بالغ بسیر مهم است زیرا بدین معنی است که مشکل جدی تری معمولا وجود دارد که باید مورد ملاحظه قرار گیرد. علاوه بر این، اگر پای پرانتزی بدون درمان بماند، منجر به بیماری جدی تری مانند التهاب مفاصل می شود.

انتخاب نوع درمان و ارائه تمرینات مناسب برای اصلاح زانوی پرانتزی نیازمند تخصص و تجربه فیزیوتراپیست های ماهر است. مرکز فیزیوتراپی مهربان با در اختیار داشتن فیزیوتراپیست های متخصص ، آماده ارائه خدمات پیشرفته فیزیوتراپی به شما عزیزان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره با شماره 02126741456 تماس بگیرید.

آرتوز یا بریس
آرتوزهای ارتوپدی زیادی وجود دارد که می توانند برای درمان زانوی پرانتزی به کار روند. با این وجود، این آرتوزها در صورتی که در سن درست به کار روند، بیشترین تاثیر را در تصحیح بدشکلی زانو خواهند داشت. آرتوز ها معمولا برای افراد بالغ مبتلا به زانوی پرانتزی توصیه نمی شوند زیرا رشد آنها به اتمام رسیده است. این آرتوز ها اکثرا برای کودکان خردسال سودمند هستند که هنوز رشد زیادی در پیش دارند.

همین طور بریس هایی وجود دارد که می توانند به افراد بالغ مبتلا به زانوی پرانتزی کمک کنند. این نوع آرتوز ها، زانو بند کاهش دهنده بار نامیده می شوند. این آرتوز ها در کاهش درد و دیگر علائم ناراحت کننده مرتبط با زانوی پرانتزی مرتبط هستند. با این وجود، این آرتوز ها تاثیر کمی در تصحیح پای پرانتزی در افراد بالغ دارند.

بیشتر بخوانید: درمان زانو درد در کودکان + حرکات ورزشی برای زانو درد

تمرینات ورزشی
تمرینات برای پاهای پرانتزی معمولا به تقویت عضلات در ناحیه ران و زانوان کمک می کنند.

تمرینات تقویت پا اغلب توصیه می شوند زیرا می توانند میزان فشار تحمیلی بر روی تاندون ها و مفاصل را کاهش دهند. یک تمرین دیگر برای پاهای پرانتژی، ماساژ درمانی است. این کار معمولا توسط یک فیزیوتراپیست مجرب انجام می شود و درمانی ادامه دار است. تمرینات ماساژ درمانی اغلب برای کودکان خردسال توصیه می شود تا بزرگسالان.

تمرینات تقویت عضلات داخلی ران نیز می توانند سودمند باشند. اگر عدم توازنی در این گروه از ماهیچه ها وجود داشته باشد ممکن است منجر به پای پرانتزی شود. برای فهمیدن این که عضلات داخلی رانتان ضعیف هستند، به سادگی سعی کنید در حالت نشسته زانوهایتان را به هم نزدیک کنید. اگر انجام این کار برایتان دشوار باشد، نشانه ضعف عضلات داخلی ران است که توسط اجرای تمرینات گوناگون در طی مدت زمان مشخصی قابل تقویت هستند.

شما با مطالعه مقاله بهترین حرکات ورزشی برای درمان زانوی پرانتزی با بهترین حرکات جهت درمان این عارضه آشنا خواهید شد.

تمرینات ورزشی برای درمان زانوی پرانتزی

جراحی
جراحی اولین گزینه برای درمان زانوی پرانتزی نیست. با این وجود، جراحی اغلب در موارد شدید بیماری توصیه می شوند. جراحی تنها راه برای تصحیح کامل زانوی پرانتزی در افراد بالغ است. رایج ترین شکل جراحی، اﺳﺘﺌﻮﺗﻮﻣﻲ یا برش استخوان است.

در صورت انجام جراحی، فیزیوتراپیست به شما برای آمادگی قبل جراحی و بهبود پس از آن کمک می کند. فیزیوتراپیست شما برای مدیریت درد، بهبودی سریع و بازیابی توانایی راه رفتن و بازگشت به فعالیت جسمی کمک می کند. تیم تخصصی فیزیوتراپی مهربان به شما برای آمادگی قبل از جراحی و بهبود پس از جراحی کمک می کند. می توانید جهت دریافت وقت مشاوره و معاینه با شماره 02126741456 تماس بگیرید.