درمان صافی کف پا

یکی از خدماتی که در موسسه فیزیوتراپی دکتر مهربان ارائه می شود، درمان صافی کف پا است. معمولا مراجعین متعددی برای درمان این مشکل مخصوصا در سنین بالا مراجعه می کنند، که ما با روشهای نوین فیزیوتراپی طی چندین جلسه مشکلات این عزیزان را برطرف می کنیم.
جهت آشنایی با صافی کف پا و روشهای درمان آن خواندن این مقاله را پیشنهاد می دهیم. شما می توانید جهت دسترسی سریعتر به بخشهای مختلف مقاله از فهرست زیر کمک بگیرید.

صافی کف پا چیست
انواع صافی کف پا
علت صافی کف پا چیست
علائم صافی کف پا
تشخیص صافی کف پا

صافی کف پا چیست؟

صافی کف پا یا در اصطلاح پزشکی "پس پلانوس" عارضه ای است که در آن کف پا فاقد قوس استاندارد می باشد. یکی از روش های شناسایی این عارضه این است که ببینیم آیا هنگامی که فرد ایستاده است محل قوس اصلی کف پای او با زمین تماس پیدا می‌کند یا نه.

قوس‌های موجود در کف پا نیروهایی که از طرف زمین به بدن وارد می‌شود را کاهش و اجازه ورود به همه نیروهای وارده را به بدن نمی‌دهند؛ اما در افراد با کف پای صاف به دلیل فقدان قوس پا میزان زیادی از این نیروها به سمت بدن اعمال شده و در طول زمان می‌تواند باعث بروز عوارض متعددی در تمام مفاصل بدن مخصوصا ستون فقرات شود. صافی کف پا در میان کودکان شایع است و در صورتی که کف پای کودک به صورت نرمال تکامل یابد دیگر نیاز به درمان نخواهد بود زیرا معمولا این عارضه با رشد کودک به طور طبیعی اصلاح می‌شود.

البته در بعضی موارد این عارضه بهبود نمی‌یابد. معمولاً اگر صافی کف پا تا بعد از سنین بلوغ بهبود نیابد، علائم آن شروع به پیشرفت می‌کنند و نیاز به درمان می باشد. این عارضه در افراد مسن‌تر همچنین در نتیجه آسیب دیدن تاندون‌ها در طول زمان نیز بروز می‌کند.

نمایشی از کف پای صاف و نرمال

انواع صافی کف پا

• صافی کف پای انعطاف‌پذیر: اگر فرد انگشتان پایش را بالا ببرد و در کف پایش یک قوس ایجاد شود صافی کف پای او از نوع انعطاف پذیر بوده و نیاز به درمان ندارد.

• صافی کف پای انعطاف‌ ناپذیر: هنگامی که فرد انگشتان پایش را بالا برد و روی پاشنه‌هایش ایستاد و قوس کف پا شکل نگرفت، عارضه صافی کف پا از نوع انعطاف‌ناپذیر خواهد بود. اگر صافی کف پا انعطاف‌ ناپذیر باشد، فرد باید مورد ارزیابی و درمان قرار گیرد.

چنانچه شما هم از صافی کف پا رنج می برید می توانید از متخصصان مرکز فیزیوتراپی مهربان مشاوره بگیرید. مرکز فیزیوتراپی مهربان با در اختیار داشتن تیمی تخصصی و جدیدترین دستگاههای روز دنیا هم اکنون به عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به شما همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

علت صافی کف پا چیست؟

علل ایجاد کننده صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان متفاوت است که در ادامه به صورت مجزا توضیح داده خواهند شد.

علت صافی کف پا در کودکان
صافی کف پا در اکثر کودکان 1 تا 5 سال وجود دارد و علت آن بخشی از فرآیند رشد طبیعی پاهای آنهاست. و در 95 درصد موارد هنگام رشد کودک قوس کف پا به حالت طبیعی باز می گردد و در 5 درصد امکان دارد به صافی کف پا مبتلا شوند.

علت اصلی ایجاد کننده این عارضه سستی در اتصالات مفصلی میان استخوان های مچ پا است و این امر باعث شل شدن رباط های نگهدارنده استخوان ها و کشیده شدن آنها در زمانی که کودک وزنش را بر روی آنها قرار می دهد، می شود.

علل صافی کف پا در بزرگسالان
وجود بیماری ها و عارضه های خاصی منجر به ایجاد صافی کف پا در بزرگسالان می شود، که این عوامل عبارتند از:

• آرتریت: آرتریت های التهابی باعث تغییر شکل مچ پا و صاف شدن کف پا همچنین ناحیه پشت یا وسط مچ پا را درگیر می کند و باعث افتادگی قوس کف پا و ایجاد صافی کف پای دردناک می شود.

• اختلال عملکرد تاندون تيبيال خلفي: تاندون تیبیال خلفی یکی از مهمترین تاندون‌های پا می باشد که وظیفه اصلی آن بالا نگه داشتن قوس کف پا و حمایت از مچ پا در هنگام راه رفتن است. اگر تاندون تیبال پاره یا ملتهب شود، قوس کف پا به آرامی از بین می‌رود.

تصویری شماتیک از تاندون تیبیا خلفی

• کلاپس دیابتی (پای شارکو): در برخی افراد مبتلا به دیابت یا افراد مبتلا به برخی مشکلات عصبیِ محدود کننده احساس درد در مچ پا، بیماری ایجاد می شود که استخوان‌ها و مفاصل تشکیل دهنده قوس کف پا متلاشی یا دچار کلاپس می‌شوند. به این بیماری کلاپس دیابتی می گویند.

• آسیب: اگر به رباط های مچ پا آسیب وارد شود منجر به از بین رفتن تناسب و هماهنگی بین آنها می شود. رباط ها وظیفه حمایت از استخوان ها را برعهده دارند و باعث جلوگیری از حرکت کنترل نشده آنها می شوند. در صورت پارگی رباط ها، کف پا صاف و دچار درد شدید می شود.

بیشتر بخوانید: درمان افتادگی مچ پا

علائم صافی کف پا

صافی کف پا در اکثر کودکان مبتلا بدون علائم است و معمولا این والدین هستند که متوجه این عارضه می شوند. در برخی از کودکان هم ممکن است علائمی وجود داشته باشد که عبارتند از:

• ایجاد تغییر در هنگام راه رفتن
• احساس درد و ناراحتی هنگام راه رفتن
• گرفتگی در پاها یا مچ پا
• داشتن درد و حساسیت به لمس کردن
• کج شدن پاشنه‌های پا رو به بیرون
علائم خار پاشنه

علائم صافی کف پا در بزرگسالان عبارتند از:

• درد پا به طور کلی
• تورم طرف داخلی قوزک پا
• احساس درد در طرف بیرونی قوزک پا
• احساس درد در طول تاندون تیبیال خلفی
درد عضله ساق پا
• زانودرد (اگر شما هم زانودرد دارید برای آشنایی با انواع زانودرد این مقاله را بخوانید)
• درد مفصل ران
• درد پشت و کمر
• ایجاد درد که با انجام فعالیت بیشتر می شود
• خشکی یک یا هر دو پا
• ایجاد مشکل در راه رفتن و ایستادن طولانی مدت
• ایجاد برآمدگی های استخوانی دردناک در داخل و روی مچ پا در بیماران آرتریت
• ایجاد بی‌حسی و احساس سوزش در روی مچ و توی انگشتان پا

کمردرد از علائم صافی کف پا

تشخیص صافی کف پا

در صورت وجود علائم فوق باید به متخصص ارتوپد مراجعه شود. متخصص با معاینات مخصوص و پرسیدن سوال هایی به بررسی وضعیت سلامت شما می پردازد.

در صورتی که بیمار کودک باشد سوالاتی در زمینه سوابق صافی پا در خانواده و موروثی بودن آن خواهد پرسید. اگر بیمار در هر سن دیگری باشد ممکن است متخصص، سوالاتی در زمینه فعالیت های شغلی، ورزشی و تفریحی، سوابق آسیب هایی که به پا وارد شده است و یا سوابق درمانی و جراحی بپرسد. در برخی موارد، بسته به معاینات انجام شده توسط پزشک، ممکن است گرفتن عکس رادیولوژی نیز توصیه شود. در صورت تشخیص عارضه، متخصص ارتوپدی، فرد را جهت درمان صافی کف پا به مراکز فیزیوتراپی ارجاع می دهد.

درمان صافی کف پا

در کودکان ممکن است درمان بدون احتیاج به انجام کار خاصی صورت پذیرد و عمانطور که گفته شد با بزرگتر شدن کودک، مشکل تماما رفع شود؛ ولی در صورتی که درد وجود داشته باشد از یک یا ترکیبی از روش های زیر استفاده می شود. مهمترین روشهای درمانی صافی کف پا عبارتند از:

• استراحت کافی: با اجتناب از فعالیت هایی که باعث افزایش درد مچ پا می شود روند بهبود مچ پا بهتر می شود.

• استفاده از کفی های کفش: انواع نرم یا سخت کفی‌های کفش به عنوان تکیه‌گاهی برای قوس کف پا می توانند مورد استفاده قرار بگیرند.

• مصرف داروهای خوراکی: داروهای خوراکی ضدالتهاب، درد و التهاب را تا حد زیادی کم می‌کنند.

• فیزیوتراپی: متخصص فیزیوتراپیست با استفاده از اولتراسوندتراپی و روش های خاص دیگر می تواند التهاب را کاهش دهد. همچنین نحوه صحیح انجام ورزش ها، حرکات اصلاحی و تمرینات کششی پا و مچ پا به فرد آموزش داده می شود. فیزیوتراپیست با ارائه حرکات اصلاحی مفید، تلاش برای کاهش وزن مراجعه کننده و ارائه یک برنامه غذایی مناسب، ترکیبی از روشهای مدرن و طب سنتی و موارد اصلاحی را پیشنهاد می دهد.

بیشتر بدانید: انحراف انگشت شست پا و درمان بدون جراحی

مرکز فیزیوتراپی مهربان به عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران، آماده ارائه خدمات پیشرفته فیزیوتراپی به شما عزیزان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره با شماره 02126741456 تماس بگیرید.

• ارتزهای مناسب برای مچ پا: این وسایل تکیه‌گاهی برای قوس کف پا است که توسط متخصص تجویز خواهد شد و مستقیماً از قالبی از کف پای بیمار ساخته خواهد شد در وسایل ارتزی می توان اصلاحاتی انجام داد تا با توجه به وضعیت بیمار، تعادل پایش را بتواند بهترحفظ کند.

استفاده از ارتز برای درمان صافی کف پا

• پدهای محافظ: از پد و بالشتک در زمانی که قسمت‌هایی از استخوان‌های متلاشی شده در سطح کف پا برجسته می‌شوند استفاده می شود این روش برای جلوگیری از تماس آزار دهنده کف پا با کف کفش بسیار موثر خواهد بود.

• تزریق کورتیزون: یک داروی ضدالتهابی قوی است که در مفصل تزریق می‌شود که از آن برای کاهش سریع درد ناشی از التهاب استفاده می‌شود. کورتیزون در تسکین علائم تاثیر دارد اما ساختار مچ پا را نمی تواند اصلاح کند. بعد از تزریق کوزتیزون توسط متخصص ارتوپدی، فرد حتما باید به مراکز فیزوتراپی ارجاع داده شود. در غیر اینصورت التهاب و درد و ورم پا پس از حداکثر سه ماه به صورت خیلی پیشرفته تر برخواهد گشت.

• کنترل وزن بدن: پزشک فیزیوتراپیست در افراد چاق، کاهش وزن را توصیه خواهد کرد. عده ای از بیمارانی که دچار چاقی مفرط هستند پس از کاهش وزن، بهبود قابل توجهی در علائم خود داشته اند. با کم شدن وزن تا مقدار خیلی زیادی وزن و فشار از روی کف پا برداشته شده و علائم و درد صافی کف پا رفع خواهند شد.

فیزیوتراپی مهربان با در اختیار داشتن تیمی کاملا حرفه ای و تخصصی و جدیدترین تجهیزات فیزیوتراپی روز دنیا آماده ارائه خدمات فیزیوتراپی به همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

• جراحی: عمل جراحی ممکن است به صورت ترمیم تاندون و یا پیوستگی برخی مفاصل پا در موقعیت مناسب انجام شود. جراحی جزو آخرین روشهای درمانی صافی کف پا محسوب می شود و معمولا در صورتیکه فرد به فیزیوتراپی اقدم نکند، پس از چند سال ناگزیر خواهد بود که عمل جراحی انجام دهد.