گوژپشتی (قوز کمر): علل، علائم و حرکات ورزشی برای درمان

علل علائم و درمان گوژپشتی

قوز کمر که اصطلاحا با نام گوژپشتی شناخته می‌شود، به مشکلی اطلاق می‌شود که در آن ستون فقرات در ناحیه فوقانی کمر دارای انحنای بیش از حد است و بخش بالای پشت بدن، شکل گردی غیرطبیعی پیدا می‌کند. افرادی که دارای قوز کمر و پشت هستند، معمولا ظاهری خمیده دارند و معمولا در افراد کهنسال این عارضه دیده می‌شود. در ادامه این مطلب با علت، علائم و راهکارهای درمانی گوژپشتی با ما همراه باشید. برای دسترسی آسان به مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده نمایید.

علایم گوژپشتی
خطرات و عوارض گوژپشتی
گوژپشتی یا قوز کمر چگونه تشخیص داده می‌شود؟
برخی از گزینه‌های درمانی گوژپشتی
انجام تمرینات فیزیوتراپی در درمان قوز کمر
برخی از تمرینات ورزشی برای درمان گوژپشتی
پیشگیری از گوژپشتی
نکته آخر در مورد گوژپشتی

علایم گوژپشتی

همان طور که اشاره شد، گوژپشتی هنگامی اتفاق می افتد که زاویه ستون فقرات از حد معمول خارج باشد. به طور کلی هرچه منحنی ستون فقرات بیشتر باشد، علائم آن شدیدتر است. این عارضه هم مانند سایر بیماری‌ها با علائم و نشانه‌هایی همراه است:

• قوز یا انحنای قسمت فوقانی پشت
• بروز کمر درد های شدید و خفیف
• تغییر وضعیت سر و گردن به سمت جلو
• تفاوت در ارتفاع شانه‌ها و افتادگی آن‌ها
• گرفتگی ماهیچه‌های پشت ران (همسترینگ)
• احساس درد در قفسه سینه و تنگی نفس
• خستگی مزمن

بیشتر بخوانید: 8 علت اصلی درد پایین کمر و درمان آن ها

علل گوژپشتی (قوز کمر)

گوژپشتی یا قوز کمر معمولا مرتبط با سن افراد است و اغلب پس از عارضه پوکی استخوان ایجاد می‌شود و منجر به ضعیف شدن استخوان‌های ستون فقرات شده، تا حدی که استخوان‌ها یا ترک برمی‌دارند و یا اینکه فشرده می‌شوند.

علل گوژپشتی (قوز کمر)

از مهمترین علل این عارضه می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

 افزایش سن (به خصوص در مواقعی که کمر در وضعیت نامناسب باشد.)
 ضعف ماهیچه‌ای در ناحیه فوقانی کمر
 قرار گرفتن مداوم بدن در موقعیت‌های خمیده و حمل حمل بارهای سنگین روی پشت شما
 شکستگی‌های ستون فقرات (شکستگی مهره کمر)
اسکولیوز (انحنای ستون فقرات)
 اسپونديلوليستزيس (لغزش مهره)

خطرات و عوارض گوژپشتی

خطرات و عوارض این بیماری به عوامل مختلفی مانند سلامت کلی، سن و شدت بیماری بستگی دارد. اگر گوژپشتی یا قوز کمر زود تشخیص داده شود، بسیاری از افرادی که به آن مبتلا هستند، می‌توانند به زندگی عادی خود بازگردنند و ممکن است نیازی به جراحی نداشته باشند.

اما به یاد داشته باشید که گوژپشتی با افزایش سن می‌تواند بدتر شود، به همین دلیل تشخیص زود هنگام بسیار مهم است. در صورت عدم تشخیص به موقع، قوز کمر می‌تواند عوارضی مانند مشکلات حرکت یا تعادل و حتی مشکلات تنفسی ایجاد کند. این موارد ممکن است نیاز به درمان با جراحی داشته باشد.

گوژپشتی یا قوز کمر چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای تشخیص گوژپشتی، ابتدا پزشک معاینه فیزیکی را انجام می دهد. معمولا پزشک قد شما را چک می‌کند، همچنین ممکن است از شما بخواهد که بر روی ستون فقرات شما فشار بیاورند تا متوجه شود که درد یا حساسیت وجود دارد یا خیر؟ اگر به قوز کمر مبتلا باشید، خمیدگی ناحیه کمر در این وضعیت بیشتر به نظر می‌رسد.

همچنین ممکن است از شما بخواهند که دست‌های خود را آزادانه خم کنید، مثل اینکه می‌خواهید انگشتان دست خود را لمس کنید. این به آن‌ها کمک می‌کند تا منحنی ستون فقرات شما را بهتر ببینند. اشعه ایکس می‌تواند به تعیین میزان انحنای ستون فقرات کمک کند. اگر پزشک شما تصاویر دقیق‌تری برای تشخیص وضعیت شما بخواهد، ممکن است از سی تی اسکن و یا MRI استفاده کند.

نحوه تشخیص گوژپشتی یا قوز کمر

چنانچه شما هم دچار بیماری گوژپشتی یا قوز کمر هستید، می‌توانید از متخصصان مرکز فیزیوتراپی مهربان مشاوره بگیرید. متخصصین ما در کلینیک فیزیوتراپی مهربان در طول برنامه، به شما آگاهی‌ های لازم را داده تا بتوانید درد کمرتان را کاهش دهید و وضعیت قرارگیری بدنتان را بهبود بخشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

برخی از گزینه‌های درمانی گوژپشتی

بسته به سلامت کلی بدن فرد، شدت و سابقه بیماری فرد، گزینه‌های درمانی زیادی برای این بیماری وجود دارد. پزشک شما برای تهیه یک برنامه درمانی مناسب با شما همکاری خواهد کرد. برخی از گزینه‌های درمانی شامل موارد زیر خواهد بود:

• وضعیت مناسب
برای برخی از مبتلایان گوژپشتی، توجه به وضعیت خوب مانند نشستن مستقیم می‌تواند به اصلاح انحنای ستون فقرات کمک کند. ارگونومی نیز ممکن است کمک کند.

• تمرینات موثر ورزشی
ورزش درمانی به صورت منظم می‌تواند به تقویت ماهیچه‌های کمر شما کمک کند. به عنوان مثال ورزش یوگا در افزایش انعطاف پذیری و تقویت ماهیچه ها در قسمت پشت و کمر برای بهبود درد کمک شایانی خواهد کرد.

• مصرف داروهای مسکن
داروهای مسکن و همچنین داروهای پوکی استخوان می‌تواند به سهولت در کاهش دردهای کمر و پشت کمک کند. حتی در برخی از مواقع ممکن است در صورت عدم بهبود وضعیت فرد، پزشک داروهای قوی‌تری تجویز کند.

• استفاده از بریس
بریس نام وسیله‌ای است که در اطراف اندام گذاشته می‌شود تا حرکت اندام را کنترل کرده و شکل آن را تحت تاثیر قرار دهد. در مواردی که زاویه انحنای ستون فقرات بین ۶۰ الی ۸۰ درجه است و هنوز امکان رشد اسکلتی بدن وجود دارد، می‌توان از بریس برای درمان گوژپشتی استفاده کرد. نوع بریس و مدت زمان استفاده از آن توسط پزشک تعیین می‌شود.

• فیزیوتراپی
پزشک ممکن است توصیه کند که برای انجام تمرینات و کشش‌هایی که می‌تواند به بهبود وضعیت شما کمک کند، با یک فیزیوتراپیست کار کنید.

درمان گوژپشتی با فیزیوتراپی

• عمل جراحی
افراد مبتلا به گوژپشتی شدید، ممکن است برای کاهش منحنی در ستون فقرات خود نیاز به عمل جراحی داشته باشند. یکی از روش‌های جراحی کیفوپلاستی نام دارد که روند بد شکلی را متوقف کرده و درد را کاهش خواهد داد. این عمل جراحی کم تهاجمی است و تنها نیازمند یک شکاف کوچک در پوست است.

انجام تمرینات فیزیوتراپی در درمان قوز کمر

تمرینات فیزیوتراپی از گزینه‌های درمانی و مفید برای گوژپشتی یا قوز کمر است. تمرینات فیزیوتراپی می‌تواند به شما کمک کند که یاد بگیرید چگونه وضعیت قرارگیری بدنتان را اصلاح کنید و همچنین عضلات ستون فقرات را تقویت کنید. برخی از مهمترین گزینه‌های درمانی فیزیوتراپی برای بهبود این عارضه عبارتند از :

• طب سوزنی: درمان به کمک طب سوزنی از طریق وارد نمودن سوزنی فلزی، باریک و استریل به نقاطی خاص در پشت انجام می‌شود، این روش به عنوان روشی موثر برای درمان قوز کمر و درد ناشی از خمیدگی استفاده می‌شود.
• کشش درمانی: این روش درمانی معمولا به صورت دستی یا مکانیکی انجام می‌شود و با کاهش فشار ناشی از تغییر شکل کمر در اثر قوز کمر، به بیمار کمک می‌کند. کشش درمانی معمولا برای معالجه‌ی طیف وسیعی از مشکلات کمری از جمله قوز پشت استفاده می‌شود.
• ماساژ درمانی: در برخی از موارد بسته به نوع و شدت بیماری، ماساژ درمانی به بیمار در رسیدن به کاهش فشار ناشی از پوشیدن آتل و همچنین احساسی بهتر کمک خواهد کرد.
درمان دستی و متحرک‌سازی مفاصل برای درمان قوز

بیشتر بخوانید: آشنایی با منوال تراپی در فیزیوتراپی و مزایا آن

تمرینات فیزیوتراپی در درمان قوز کمر

برخی از تمرینات ورزشی برای درمان گوژپشتی

همان طور که اشاره شد، انجام برخی از حرکات اصلاحی و تمرین درمانی برای بهبود وضعیت بیماران گوژپشتی مناسب است. در زیر برخی از مهمترین تمرینات در آورده شده است:

حرکت پل
روی کمر دراز بکشید و کف پاهای خود را به صورت صاف و به فاصله‌ی عرض باسن از همدیگر روی زمین بگذارید و دستان خود را در دو طرف بدن قرار دهید، سپس زانوهای خود را خم کنید و عضلات باسن را تحت فشار قرار دهید و سعی کنید باسن را از زمین بلند کنید. بهتر است این حرکت را 15 بار تکرار کنید.

حرکت پل در درمان قوز کمر

حرکت کششی صلیبی شکل
برای انجام این تمرین، به حالت صاف بایستید، دست‌هایتان را به کنار باز کنید و آن‌ها را تا شانه بالا بیاورید. به گونه‌ای مچ دست‌های خود را بچرخانید که انگشتان شست شما رو به عقب قرار بگیرند، و دست‌هایتان را به حالت کشش دادن به سینه عقب ببرید. کمی در همین وضعیت بمانید و سپس به وضعیت اولیه برگردید. بهتر است 10 بار این حرکت را تکرار کنید.

حرکت کششی صلیبی شکل در درمان قوز کمر

دراز کشیدن به حالت Y
روی شکم دراز بکشید طوری که سرتان روی زمین باشد و قسمت پایینی پشتتان را کمی به داخل قوس دهید. دست های خود را به حالت «Y» باز کنید (دقت داشته باشید، انگشت شست شما بالا رو به بالا باشد)، سپس دست‌هایتان را به شکل یک قوس به عقب هل بدهید تا جایی که دست‌هایتان به پشت کمرتان برسد. سپس در انتها دست‌های خود را با یک قوس معکوس به حالت اول برگردانید.

دراز کشیدن به حالت Y در درمان قوز کمر

حرکت تخته از جلو
روی شکم دراز بکشید. قسمت بالا تنه‌ی خود را بلند کنید و بر روی انگشتان پای خود بمانید. کف دستان خود را روی زمین قرار دهید. (انگشتان دست به سمت جلو و پاها کشیده باشند.) سپس عضلات شکم را برای کنترل بهتر تعادل و بهبود وضعیتتان منقبض کنید. بهتر است به مدت 30 ثانیه در این وضعیت بمانید. بعد از مدتی می‌توانید، زمان این حرکت را به صورت تدریجی افزایش دهید.

حرکت تخته از جلو در درمان قوز کمر

مرکز فیزیوتراپی مهربان به‌عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران، آماده ارائه خدمات پیشرفته فیزیوتراپی برای کاهش علائم و درمان این بیماری به شما عزیزان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره با شماره 02126741456 تماس بگیرید.

پیشگیری از گوژپشتی

به یاد داشته باشید که همیشه نمی‌توان از قوز کمر یا گوژپشتی پیشگیری کرد. البته در برخی از مواقع، موارد وجود دارند که با رعایت آن‌ها تا حدود زیادی از ابتلا به این عارضه، پیشگیری کرد:

• پیروی از بعضی از عادات صحیح همانند حفظ یک وضعیت بدنی مناسب، رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی موثر در این زمینه
• تعادل وزن و مصرف کلسیم می‌تواند خطر ابتلا به شکستگی استخوان را کاهش دهد.

نکته آخر در مورد گوژپشتی

با توجه به تمام نکات گفته شده در مورد عارضه گوژپشتی، نحوه بلند کردن اشیا، غذا دادن شما به حیوانات خانگی، برداشتن خریدهای روزانه شما از زمین، همگی می‌توانند باعث بروز مشکلاتی در ستون فقرات شما و در نهایت گوژپشتی شوند. بنابراین نحوه انجام حرکات صحیح بدن برای پیشگیری از ابتلا به این عارضه از اهمیت زیادی برخوردار است.با این حال، در صورتی که دچار قوز کمر هستید و علائم نگران کننده‌ای دارید، توصیه می‌شود درمان را تحت نظر یک فیزیوتراپیست آغاز نمایید.

در صورتی که سوالی در رابطه با گوژپشتی دارید می‌توانید زیر همین مقاله مطرح بفرمایید. متخصصین و فیزیوتراپیست‌های مرکز در اسرع وقت پاسخگو خواهند بود.