آشنایی با فواید فیزیوتراپی

فواید فیزیوتراپی برای بدن

فیزیوتراپی به افرادی که دچار مشکلات پزشکی، بیماری و آسیبی هستند که این شرایط موجب کاهش توانایی عادی آنها برای حرکت و عملکرد شده است، کمک می کند.
یک برنامه فیزیوتراپی شخصی می تواند به افراد کمک کند تا به سطح عملکرد قبلی خود بازگردند و تغییرات سبک زندگی و فعالیت هایی را ترغیب می کند که مانع آسیب رسانی بیشتر می شوند و به طور کلی سلامت و بهزیستی فرد را بهبود می بخشد. پزشکان اغلب بیماران خود را با اولین نشانه مشکل به فیزیوتراپیست ارجاع می دهد زیرا یک رویکرد محافظه کارانه برای مدیریت مشکلات است. چه چیزی باعث اهمیت زیاد فیزیوتراپی می شود؟ در ادامه به 10 مورد از مزایای فیزیوتراپی اشاره خواهیم کرد. برای دسترسی آسان به مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده نمایید.

کاهش یا از بین بردن درد
ممانعت از جراحی
بهبود تحرک
بهبودی پس از سکته مغزی
بهبود پس از آسیب ورزشی یا ممانعت از آن
بهبود تعادل و ممانعت از زمین خوردن
مدیریت دیابت و بیماری عروقی
مشکلات مرتبط با بالا رفتن سن
مدیریت بیماری های قلبی و ریوی
کمک به حفظ سلامتی زنان و دیگر بیماری ها

1. کاهش یا از بین بردن درد:

تمرینات ورزشی درمانی و تکنیک های منوال تراپی مانند تحرک بافت نرم یا مفاصل یا درمان هایی مانند اولترا ساوند، نوار درمانی یا تحریک الکتریکی می توانند به کاهش درد کمک کنند و عملکرد عضله و مفصل را برای کاهش درد بازگردانند. چنین درمان هایی همچنین مانع از بازگشت درد می شوند. جهت آشنایی با خدمات کاهش و حذف درد ارائه شده در مرکز فیزیوتراپی مهربان، اینجا را مشاهده کنید

2. ممانعت از جراحی:

اگر فیزیوتراپی به شما در کاهش درد و بهبود پس از آسیب کمک کند، جراحی ممکن است دیگر نیاز نباشد. و حتی اگر جراحی لازم شود، شما از مزیت فیزیوتراپی پیش از جراحی بهره برده اید. اگر قرار باشد تحت عمل قرار گیرید، شما قوی تر خواهید بود، از لحاظ بدنی آماده تر هستید و پس از جراحی سریع تر بهبود می یابید. همچنین، با ممانعت از جراحی، هزینه های درمانی شما نیز کاهش می یابند.

3. بهبود تحرک:

اگر شما دچار مشکلاتی در ایستادن، راه رفتن یا حرکت هستید ، فیزیوتراپی می تواند به شما کمک کند. تمرینات کششی و قدرتی می توانند توانایی حرکت دوباره شما را بازگردانند. فیزیوتراپیست ها می توانند به بیماران استفاده درست از عصا، عصای زیر بغل یا دیگر وسایل کمکی برای راه رفتن را یاد بدهند. با شخصی سازی برنامه فیزیوتراپی فرد، هر فعالیتی که در زندگی فرد مهم است، بیشتر مورد تمرین قرار می گیرد تا بهترین عملکرد همراه با ایمنی برای وی فراهم شود.

4. بهبودی پس از سکته مغزی:

اغلب پس از سکته مغزی، میزان عملکرد و تحرک کاهش می یابد. فیزیوتراپی می تواند به تقویت بخش های تضعیف شده بدن کمک کند و تعادل و راه رفتن فرد را بهبود بخشد. فیزیوتراپیست ها می توانند توانایی بیماران سکته مغزی را برای حرکت دور و بر تختخواب بهبود بخشند تا آنها بتوانند به طور مستقل تر فعالیت هایی را داشته باشند و قادر به دستشویی رفتن، حمام کردن، لباس پوشیدن و دیگر فعالیت های روزمره شخصی شوند.

ارتباط فیزیوتراپی با سکته مغزی

5. بهبود پس از آسیب ورزشی یا ممانعت از آن:

فیزیوتراپیست ها می دانند که چگونه ورزش های متفاوت می توانند ریسک آسیب های خاصی را افزایش دهند. آنها برنامه تمرینی مناسب برای پیشگیری از آسیب یا برنامه ای برای بهبودی پس از آسیب را برای شما طراحی می کنند تا بتوانید به ورزش خود بازگردید.
مرکز فیزیوتراپی دکتر مهربان با داشتن تیمی تخصصی از بهترین فیزیوتراپیستهای کشور، آماده ارائه خدمات به ورزشکاران عزیز است. جهت آشنایی با تیم فیزیوتراپیستهای مرکز ما، صفحه تیم فیزیوتراپی دکتر مهربان را مشاهده کنید.

6. بهبود تعادل و ممانعت از زمین خوردن:

هنگامی که شما شروع به انجام فیزیوتراپی می کنید، از لحاظ ریسک زمین خورن تحت نظارت قرار می گیرد. اگر ریسک زمین خوردن شما بالا باشد، فیزیوتراپیست ها تمریناتی را به شما می دهند که به طور ایمن و با مراقبت، تعادل شما را به عنوان شیوه ای برای تقلید موقعیت های زندگی واقعی به چالش می کشد. تراپیست ها همچنین به شما تمریناتی را برای بهبود هماهنگی بدنتان می دهند و استفاده از وسایل کمکی را برای راه رفتن ایمن تر به شما آموزش می دهند. هنگامی که مشکل تعادل ناشی از اختلال سیستم اعصاب باشد، فیزیوتراپیست ها می توانند مانورهای خاصی را اجرا کنند که به سرعت عملکرد اعصاب را باز می گردانند و علائمی مانند سرگیجه را کاهش می دهند.

7. مدیریت دیابت و بیماری عروقی:

به عنوان بخشی از برنامه مدیریت دیابت، تمرینات می توانند به طور موثری قند خون را کنترل کنند. علاوه بر این، افراد مبتلا به دیابت ممکن است دچار مشکلاتی در عملکرد حسی پاهایشان داشته باشند. فیزیوتراپیست ها می توانند به این بیماران نحوه مراقبت درست از پا را آموزش دهند که مانع مشکلات بیشتر برای آنها می شود.

8. مشکلات مرتبط با بالا رفتن سن:

با بالا رفتن سن، افراد ممکن است دچار آرتروز یا رماتیسم یا نیازمند تعویض مفصل شوند. فیزیوتراپیست ها، متخصص کمک به بیماران برای بهبودی پس از تعویض مفصل، مدیریت رماتیسم یا آرتروز هستند.

رفع مشکلات پیری با فیزیوتراپی

9. مدیریت بیماری های قلبی و ریوی:

هنگامی که بیماران پس از حمله قلبی یا جراحی مرتبط بهبود می یابند، در صورتی که عملکرد روزانه آنها تحت تاثیر قرار گرفته باشد ممکن است نیاز به مراجعه به فیزیوتراپیست داشته باشند. برای مشکلات ریوی، فیزیوتراپی می تواند کیفیت زندگی فرد را با تمرینات قدرتی و تنفسی افزایش دهد.

10. کمک به حفظ سلامتی زنان و دیگر بیماری ها:

زنان ممکن است نگرانی های سلامتی خاصی داشته باشند که مرتبط با بارداری یا شرایط پس از زایمان هستند. فیزیوتراپیست ها اغلب عرضه کننده خدمات متخصص زنان هستند. آنها همچنین عرضه کننده درمان های تخصصی برای بیماری های بی اختیاری مدفوع، سرطان سینه، یبوست، فیبرومیالژی، بیماری ورم لنفاوی، درد لگن و بی اختیاری ادراری هستند. جهت آشنایی با انواع راههای درمان فیزیوتراپی برای بی اختیاری ادراری مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

اگر سوالی در این مورد دارید که فیزیوتراپی چگونه می تواند به شما یا یکی از نزدیکانتان کمک کند، با مرکز فیزیوتراپی مهربان برای دریافت وقت مشاوره و معاینه تماس بگیرید. این مرکز با در اختیار داشتن تیمی تخصصی و جدیدترین تجهیزات فیزیوتراپی روز دنیا هم اکنون به عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به شما همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.