علت درد انگشتان دست و روش‌های درمانی آن

علت و درمان درد انگشتان دست

درد انگشت یک درد ناگهانی، متناوب یا دردناک است که در هر یک از انگشتان دست، از جمله انگشت شست احساس می‌شود. درد انگشتان اغلب ناشی از جراحات دست و یا شرایط پزشکی است. در بیشتر موارد، درد و تیر کشیدن انگشتان دست جدی نیست و به خودی خود از بین خواهد رفت. با این وجود، درد شدید انگشت می‌تواند نشانه‌ای از یک وضعیت جدی پزشکی باشد. بنابراین بهتر است بررسی کنیم که علت درد انگشتان دست چیست و معمولا چه راهکارهای درمانی برای آن در نظر گرفته می‌شود؟ برای دسترسی آسان به مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده نمایید.

شناخت انواع درد انگشتان دست
تشخیص درد انگشتان دست
حرکات ورزشی درد انگشتان دست
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
سخن پایانی

علت درد انگشتان دست

درد انگشتان دست ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد، در برخی از موارد این عارضه ممکن است نشان از وجود یک بیماری خاص باشد و باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه شود.

صدمات دست
شایع‌ترین علت درد انگشت، آسیب دیدگی دست است. آسیب دیدگی انگشتان می‌تواند باعث بریدگی، کبودی یا شکستگی استخوان و حتی آسیب دیدگی عضلات و بافت شود و در نهایت باعث درد در انگشتان دست خواهد شد. آسیب‌های دست که معمولا باعث درد خواهند شد، عبارتند از:

• شکستگی ناخن‌های انگشت
• شکستگی انگشت (در هنگام انجام فعالیت‌های سنگین ورزشی یا حمل وسائل سنگین)
• بریدگی‌های انگشت

شرایط پزشکی
معمولا علاوه بر جراحات و صدمات دست، برخی از عارضه‌های پزشکی که بر اعصاب، ماهیچه‌ها یا استخوان‌ها تأثیر می‌گذارند، می‌توانند باعث درد انگشت شود. به عنوان مثال، آرتروز باعث تجزیه غضروف می‌شود. این شکستگی باعث می شود که استخوان‌ها ساییده شوند و باعث ایجاد درد و سفتی می‌شوند.

علت درد انگشتان دست

سایر شرایط و عارضه‌های پزشکی که می‌تواند باعث درد انگشت شود شامل موارد زیر است:

• آرتریت روماتوئید با روماتیسم مفصلی: روماتیسم مفصلی باعث ایجاد درد و التهاب و آسیب مفاصل خواهد شد.

• پوکی استخوان: پوکی استخوان عارضه‌ای است که در آن استخوان‌ها درگیر می‌شوند. این عارضه معمولا با افزایش سن ایجاد خواهد شد و در نهایت استخوان‌ها حجم و قدرت خود را از دست می‌دهند.

• تونل کارپال: در سندروم تونل کارپال، به عصب مدیان که از وسط دست می‌‌گذرد، عصب زیادی وارد خواهد شد و در نهایت باعث ایجاد درد در انگشتان می‌شود.

• کیست‌ها: کیست‌ها (cyst) کیسه‌هایی با غشای مجزا بوده که در هر جایی از بدن یا زیر پوست رشد می‌کند و حتی ممکن است رشد آن‌ها در انگشتان شما باعث ایجاد درد و التهاب شود.

• سندروم رنیو: رنیو یک نوع اختلال اولیه دستگاه گردش خون است و در این سندروم جریان خون به سمت انگشتان دست و پا، تا حدود زیادی کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه باعث ایجاد درد در انگشتان خواهد شد.

• گیر افتادگی عصب: در بسیاری از موارد، گیر افتادگی عصب در بازو یا مچ دست می‌تواند درد انگشتان دست را به همراه داشته باشد.

در بسیاری از موارد فعالیت‌های روزانه به صورت متناوب مانند تایپ کردن با موبایل و کامپیوتر باعث درد انگشتان دست خواهد شد.

بیشتر بخوانید : سندروم تونل کارپال: علائم، علت ها و درمان فیزیوتراپی

شناخت انواع درد انگشتان دست

درد مفاصل انگشتان دست ممکن است احساس کسل کننده و دردناک را برای فرد به همراه داشته باشد. این درد ممکن است ناگهان شروع شود و سپس از بین برود.

درد با تورم
اگر انگشت شکسته دارید، معمولاً متورم، بنفش یا آبی رنگ و بسیار دردناک خواهد بود. در بعضی موارد، استخوان ممکن است از نظر جسمی از هم جدا شده و قابل مشاهده باشد.

درد با تورم از انواع درد انگشتان دست

درد در زمان حرکت و درد ضربان دار
سندرم تونل کارپ و سایر شرایط پزشکی که بر روی اعصاب و ماهیچه های بازو و دست شما تأثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث شود شود در هنگام حرکت انگشتان درد شدیدی را احساس کنید. دشواری در هنگام نوشتن و تایپ کردن و لرزش دستان، از دیگر مشکلات سندروم تونل کارپ است.

در رفتگی انگشت
دررفتگی انگشت هنگامی اتفاق می‌افتد که استخوان‌های انگشت یا انگشت شست شما از مفاصل آنها جدا شود. در بعضی موارد این جابجایی قابل مشاهده است.

درد در قسمت جراحت دیده
شدت درد با توجه به عمق جراحت و بریدگی متفاوت است و ممکن است در در برخی از موارد اطراف قسمت بریدگی قرمز شود.

تشخیص درد انگشتان دست

در صورت بریدگی روی انگشت، پزشک ممکن است بتواند این عارضه را تنها بر اساس معاینه جسمی تشخیص دهد. اشعه ایکس می‌تواند شکستگی یا رشد غیر طبیعی انگشت را نشان دهد. در موارد حادتر، ممکن است پزشک شما، آزمایشات متداول برای تشخیص درد انگشت شامل آزمایشی اضافی یا یک مطالعه عصبی را تجویز کند.

اگر به دلیل عارضه خاص یا فعالیت‌های روزمره درد شدیدی در انگشتان دست خود احساس می‌کنید، می‌توانید از تخصص فیزیوتراپیست‌های مهربان کمک بگیرید. جهت درمان در فیزیوتراپی مهربان با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

درمان درد انگشت دست و حرکات ورزشی مناسب

مصرف داروهای ضد درد مانند استامینوفن، ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند. افرادی که به شکستگی یا دررفتگی انگشت دست مشکوک هستند، باید از حرکت انگشت خودداری کنند و به دنبال مراقبت سریع پزشکی باشند. یک فیزیوتراپیست متخصص آموزش دیده، تمرین‌های مناسب برای فرد در نظر می‌گیرد و این موضوع باعث کاهش خطر عوارض بعدی می‌شود. البته در مواردی هم تعویض و بازسازی مفصل انگشتان دست از راهکارهای درمانی است.

درمان درد انگشت دست و حرکات ورزشی مناسب

برخی از راهکارهای درمانی به شرح زیر است:

• استراحت انگشتان دست: هر چقدر زمان استراحت بیشتری برای انگشتان و دست خود در نظر بگیرید، احتمال بهبود علایم بیشتر خواهد بود.

• سرما و گرما درمانی: سرما و گرما درمانی و استفاده از بسته یخ بر روی انگشتان دست تا حدود زیادی درد و التهاب انگشتان دست را بهبود خواهد بخشید.

• فشرده سازی و آتل بندی انگشت زخمی جهت کاهش درد و بهبود عملکرد مفصل

ورزش درمانی برای بهبود و حرکات دامنی مفاصل

• ماساژ درمانی: در برخی از موارد، ماساژ درمانی با بهبود عملکرد مفاصل می‌تواند باعث کاهش درد انگشتان دست شود.

حرکات ورزشی درد انگشتان دست

برخی از حرکات ورزشی و تمرینات فیزیوتراپی به شما بهبود درد انگشتان شما کمک زیادی خواهد کرد. فیزیوتراپیست‌ها معمولا بسته به شرایط فرد، ورزش و تمرین‌های متفاوتی را پیشنهاد می‌کنند. برخی از این نرمش به افزایش دامنه حرکت مفصل کمک می‌کند و برخی دیگر کارایی عضلات و تاندون ها را بهبود می‌بخشند. از متداول‌ترین حرکات ورزشی برای درد انگشتان دست به شرح زیر است:

1.مشت کردن دست
دست خود را مشت کنید، به صورتی که شست شما روب سایر انگشتانتان باشد، این وضعیت را حدود 60 ثانیه حفظ کنید، سپس مشت خود را باز کرده و انگشتان خود را بکشید. این تمرین باید 4 بار با هر دست انجام شود.

مشت کردن دست

2. کشیدن انگشتان دست
دست‌های خود را روی یک سطح صاف (مانند یک میز) قرار دهید. باید کف دست های شما به سطح چسبیده باشد بدو اینکه فشاری به انگشتان وارد شود. حدود 60 ثانیه در همین وضعیت بمانید، سپس رها کنید. همانند تمرین قبلی این حرکت حداقل 4 بار برای هر دست انجام شود.

کشیدن انگشتان دست

3. کشیدن سرپنجه دست
برای این تمرین دست خود را صاف نگه دارید و انگشتان خود را به کف دست خم کنید، به گونه ای که سر انگشتان به قسمت پایین انگشت‌ها برخورد کند، 30 تا 60 ثانیه در این حالت نگه دارید و رها کنید. این تمرین دامنه حرکت انگشتان دست را بهبود می‌بخشد.

کشیدن سرپنجه دست

4. تقویت چنگ دست
برای این تمرین می‌توانید یک توپ نرم پلاستیکی را در کف دست خود گرفته و تا جایی که می توانید آن را فشار دهید. چند ثانیه این وضعیت را حفظ کنید، سپس رها کنید. بهتر است این تمرین 10 الی 15 بار برای هر دست انجام شود.

تقویت چنگ دست

5. بلند کردن انگشت دست
کف دست خود را روی یک سطح صاف بگذارید. یکی از انگشتان خود را به آرامی از سطح بلند کنید و دوباره پایین بیاورید. این حرکت را برای بقیه انگشتان دست خود تکرار کنید. می‌توانید 8 تا 12 بار این حرکت را برای هر کدام از انگشت‌ها انجام دهید.

بلند کردن انگشت دست

6. کشش انگشت شست دست
مطابق تصویر یک کش پلاستیکی نرم دور دست خود قرار دهید و کف دست خود را روی سطح صاف قرار دهید. به آرامی انگشت شست دست خود را از سایر انگشت‌ها دور کنید. 30 الی 60 ثانیه این وضعیت را حفظ کنید و سپس رها کنید. شما می توانید در مقاله ورزش برای درد انگشت شست دست با انواع راههای درمانی درد انگشت شست آشنا شوید.

کشش انگشت شست دست

7. ایجاد O انگلیسی با کمک انگشتان دست
دست چپ خود را باز کنید و تمام انگشتان خود را به داخل خم کنید تا شبیه به حرف o انگلیسی شود، این وضعیت را تا چند ثانیه حفظ کنید و سپس انگشتان خود را باز کنید و تمرین را تکرار کنید؛ این تمرین را برای هر دو دست انجام دهید.

ایجاد O انگلیسی با کمک انگشتان دست

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

تمرین درمانی و حرکات ورزشی می‌تواند به بهبود درد انگشتان دست کمک کرد. اما اگر در انجام فعالیت‌های روزانه مشکل دارید و زمانی هم که از انگشتان خود استفاده نمی‌کنید، احساس درد شدید دارید و یا حتی احساس کرختی و سوزن سوزن شدن در انگشتان دست خود دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. در برخی از موارد به درمان دارویی و یا حتی جراحی نیاز است.

سخن پایانی

درمان درد انگشتان دست در صورت خفیف بودن با تمرینات ورزشی به راحتی امکان پذیر است. با انجام تمرینات ساده می‌توانید استقامت و قدرت دست و انعطاف پذیری انگشتان را به حالت نرمال برگردانید. پیشنهاد ما به شما این است که قبل از شروع تمرینات ورزشی و فیزیوتراپی حتما با فیزیوتراپیست خود در این باره صحبت کنید.

در صورتی که به طور متناوب دردهای شدیدی در انگشتان دست خود احساس می‌کنید، برای درمان می توانید از خدمات مرکز فیزیوتراپی مهربان در غرب تهران استفاده کنید. برای مشاوره و دریافت نوبت می توانید با شماره 02126741456 تماس بگیرید.

امیدواریم این مقاله به شما در شناسایی و درمان این بیماری کمک کرده باشد. با این حال اگر ابهام یا سوالی داشتید، در بخش نظرات زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.