علت درد مچ دست + درمان با تمرینات ورزشی

آشنایی با انواع علت های درد مچ دست تمرینات ورزشی

معمولا همه ما در طول روز برای انجام کارهای ساده مانند نوشتن، کار با تلفن همراه و... از مفصل مچ دست کمک می‌گیریم. ممکن است هر کدام از ما در طول زندگی خود، درد در ناحیه مچ دست را تجربه کرده باشیم. درد مچ دست علت‌های مختلفی دارد و برای رهایی از این درد اولین گام این است که بدانیم علت درد مچ دست چیست؟ سپس در ادامه به علائم، راهکارهای درمانی و ورزش های مناسب برای این عارضه، بپردازیم. برای دسترسی آسان به مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده نمایید.

علت درد مچ دست
تشخیص درد مچ دست
چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟
درمان درد مچ دست
ورزش‌های مناسب و حرکات اصلاحی برای درد مچ دست
سخن پایانی

علت درد مچ دست

مچ دست از تعداد زیادی استخوان، عضله و رباط تشکیل شده است. همچنین سه عصب بسیار مهم دارد که از ساعد تا دست کشیده شده‌اند و از مچ عبور کرده‌اند. همان طور که اشاره شد، درد مچ دست و انگشتان می‌تواند دلائل زیادی داشته باشد. در برخی از موارد ممکن است این درد به دلیل خستگی یا دلائل جدی‌تر رخ دهد. معمولا شایع ترین علت درد مچ دست، ضربه است. اما برخی از مهمترین و رایج ترین علت های این عارضه عبارتند از:

سندروم تونل کارپال
سندروم تونل کارپال با ضخیم شدن رابط دست رخ می دهد. وقتی اعصاب تحت فشار قرار بگیرند معمولا ضعف، بی حسی و درد را در ناحیه مچ دست احساس خواهید کرد. معمولا ممکن است درد در نواحی شست، انگشت اشاره و انگشت وسط بیشتر است. این عارضه به دلیل برخی از فعالیت های تکراری در طول روز مانند بلند کردن اشیا، تایپ کردن و .... اتفاق می‌افتد. معمولا این سندروم در افرادی که دارای اضافه وزن هستند و به بیماری دیابت و آرتروز مبتلا هستند، اتفاق می‌افتد.

سندروم تونل کارپال از علل درد مچ دست

آسیب دیدگی مچ دست
آسیب دیدگی مچ دست نیز می‌تواند باعث درد شود. آسیب های مچ دست شامل شکسته شدن استخوان‌های مچ دست و تاندونیت است. تورم، کبودی یا مفاصل آسیب دیده در نزدیکی مچ دست ممکن است علائم آسیب مچ دست باشد. برخی از صدمات مچ دست ممکن است به دلیل آسیب دیدگی در اثر ضربه بلافاصله اتفاق بیفت و با گذشت علائم شدیدتر شوند.

آرتروز
بیماری آرتروز در اصل التهاب مفاصل است. این وضعیت می‌تواند باعث تورم و سفتی در قسمت‌های مختلف بدن شود. آرتروز ممکن است در مچ دست اتفاق می‌افتد. معمولا این بیماری با گذشت سن رخ می‌دهد و باعث سفیت، ورم و درد مفاصل خواهد شد. . آرتریت دلایل زیادی دارد، از جمله سایش طبیعی و پارگی رباط ها، افزایش سن و حتی کار بیش از حد دست‌ها.

آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی
روماتیسم مفصلی یک بیماری خود ایمنی است که معمولاً هر دو مچ را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به آستر مفاصل شما، از جمله مچ دست شما حمله کند. این موضوع می‌تواند باعث درد و تغییر شکل در مفاصل به خصوص در زنان میانسال باشد.

بیماری دکوروان
بیماری دکوروان باعث می‌شود که تاندون‌ها و مچ دست به ویژه در اطراف ناحیه شست دست، ملتهب شوند. علت خاصی برای این عارضه در نظر گرفته نشده است، اما در اکثر مواقع، کار کردن زیاد و یا ضربه خوردن می‌توان باعث بیماری دکوروان شود.

آسیب شدید فیبروکارتیلاژ مثلثی
غضروف رشته‌ای (فیبروکارتیلاژ) در قسمت صورتی مچ دست قرار دارد و مانند یک لایه محافظتی در برابر استخوان ها عمل خواهد کرد که در برخی از موارد به دلیل ضربه زدن ممکن است پاره شود.

آسیب شدید فیبروکارتیلاژ مثلثی از علل درد مچ دست

رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی مچ دست
ممکن است رگ به رگ شدن و پیچ خوردگی مچ دست در برخورد با زمین و یا سطحی مشخص ممکن است باعث کشیدگی رباط دست شود و در نهایت درد خفیف یا شدیدی را در مچ دست شما ایجاد کند.

تاندونیت مچ دست
تاندونیت مچ دست ممکن است به دلیل پارگی جزئی و حتی التهاب مچ دست ایجاد شود. البته در برخی از موارد هم کار زیاد با مچ دست می‌تواند از علت تاندونیت مچ باشد.

کیست گانگلیون
در برخی از موارد، ممکن است علت درد مچ دست شما به دلیل ایجاد کیست گانگلیون باشد. این کیست‌ها معمولا در کف دست و ناحیه مفصل دست ایجاد می‌شوند. بهتر است بدانید که کیست‌های کوچک‌تر معمولا بیشتر از کیست‌های بزرگ‌تر آسیب ایجاد می‌کنند، بنابراین بهتر است در صورت مشاهده کیست ها روی مچ دست حتما به پزشک مراجعه کنید.

آماس مچ دست
بورس یا کیسه‌ی سینوویال، حاوی مایع سینوویال است که معمولا بین دو بافت قرار می‌گیرد و باعث می‌شود که حرکات بافت‌ها به سادگی انجام شود. زمانی که این کست‌ها ملتهب شوند، تورم رخ خواهد داد و در نهایت در مچ دست خود احساس درد و التهاب خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: علائم آرتروز که باید آنها را جدی گرفت

علائم درد مچ دست

علائم و نشانه‌های درد مچ دست در افراد متفاوت است. ممکن است برخی از افراد دردهای آزاردهنده در مچ دست خود احساس کنند و در برخی دیگر از افراد درد به شکل غیرمتداوم خود را نشان می‌دهد. برخی از مهمترین علائم این عارضه به شرح زیر است:

• تورم انگشتان
• بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در دست‌ها (که معمولا با گذشت زمان این درد شدیدتر می‌شود)
• تورم یا قرمزی در اطراف مچ دست
• بروز مشکل در گرفتن اشیا و مشت کردن دست
• احساس درد شدید و ناگهانی در مچ دست
• صدایی ترق‌ترق مانند در مچ دست (معمولا در مواقعی که بعد از استراحت طولانی مدت دست، به صورت شدیدتر ایجاد می شود.)

علائم درد مچ دست

به یاد داشته باشید که علائم شما ممکن است در طول زمان تغییر کند. در برخی از مواقع ممکن است علائم شدید و یا حتی خفیف‌ را تجربه کنید. در برخی از موارد ممکن است حتی در هنگام استراحت هم درد شدیدی را در مچ دست خود احساس کنید. بنابراین بهتر است این علائم را جدی بگیرید!

این علائم می‌تواند نشانه‌ای از آرتریت عفونی (سپتیک) باشد که یک بیماری جدی است. اگر نمی توانید مچ دست خود را به راحتی حرکت دهید، باید به پزشک مراجعه کنید، ممکن است دچار شکستگی مچ دست شده باشید.

پزشک شما همچنین باید انواع فعالیت‌ها و کارهای روزانه شما که ممکن است با شدیدتر شدن درد مچ دست، تداخل داشته باشد، ارزیابی کند.

انتخاب نوع بهترین درمان برای دردهای مچ دست و انگشتان به علت و شدت این عارضه بستگی خواهد داشت. متخصصین مرکز فیزیوتراپی مهربان بر اساس علت درد مچ دست، برنامه درمانی خاصی برای بیماران در نظر می‌گیرند؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

تشخیص درد مچ دست

معمولا پزشک معاینه فیزیکی را انجام می دهد و آزمایش های خاصی را برای تشخیص این عارضه انجام خواهد داد. پزشک شما ممکن است از شما بخواهد که مچ دست شما را به مدت 60 ثانیه به جلو خم کند تا ببیند که آیا بی حسی یا سوزن سوزن شدن و درد در مچ دست خود احساس می‌کنید یا خیر؟

در مواردی که فرد درد شدیدتری را تجربه می‌کند، معمولا استفاده از سی‌تی‌اسکن، MRI، اشعه ایکس و تست عملکردهای عصبی را برای ارزیابی استخوان‌ها و مفاصل و میزان سرعت حرکت تغییرات عصبی در ناحیه‌ی تونل کارپ، توسط پزشک تجویز خواهد شد.

تشخیص درد مچ دست

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کنیم؟

اکثر افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، ممکن است علائم خفیف یا شدید را تجربه کنند، در مواقع زیر بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید:

• ضعف و بی حسی انگشتان دست باعث می‌شود که به سخنی بتوانید اشیا را در دستان خود نگه دارید.
• در روند انجام فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد می‌شود.
• بی حسی و مور مور شدن شدید در دستان و انگشتان خود احساس می‌کنید.

بیشتر بخوانید: علت درد انگشتان دست و روش‌های درمانی آن

عوارض درد مچ دست معمولا در بسیاری از مواقع در گرفتن و نگه داشتن اشیا و انجام برخی از فعالیت‌ها مانند کار با ماوس و صفحه کلید خود را نشان می‌دهد.

درمان درد مچ دست

گزینه‌های درمانی برای درد مچ دست بسته به علت و شدت این عارضه، معمولا متفاوت است. مثلا اگر درد مچ دست بخاطر سندروم تونل اولنار باشد پزشک روشهای دارویی و استراحت دادن به مچ دست و انگشتان برای درمان سندروم تونل اولنار را به بسیاری از افراد توصیه می کند. در بسیاری از موارد استفاده از دارو برای کاهش التهاب و درد موثر هستند.

درمان درد مچ دست با فیزویتراپی هم از جمله مواردی است که اهمیت بسزایی در بهبود روند درمانی شما خواهد داشت. بسیاری از بیمارانی که از درد مچ دست رنج می‌برند، معمولا با روش‌های فیزیوتراپی بهبود پیدا می‌کنند. فیزیوتراپی به بازیابی دامنه حرکات و عملکرد مچ دست آنان کمک زیادی خواهد کرد.

• سرما و گرما درمانی: سرما و گرما درمانی از موارد مهم در تسکین درد مچ دست و انگشتان هستند. استفاده از کمپرس‌های یخ و پدهای گرم کننده به شما در کاهش التهاب و درد مچ دست کمک زیادی خواهد کرد.

• بریس‌ها (مچ‌بند طبی): می‌توانند به بیمارانی که دچار آسیب دیدگی مچ دست هستند، کمک کند. بریس‌ها مانند یک محافظ ملایم عمل می‌کنند و در فعالیت‌های روزمره به شما کمک زیادی خواهند کرد.

• درمان با اولتراسوند: اولتراسوند به عنوان یکی از جدیدترین روش‌های درمانی در فیزیوتراپی با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا می‌تواند به بهبود آسیب دیدگی‌ها کمک کند.

درمان درد مچ دست با اولتراسوند

• درمان دستی یا منوال تراپی: معمولا برای کاهش درد و بهبود حرکات دامنه از درمان‌ دستی در فیزیوتراپی استفاده می‌شود. در این روش با دستکاری/ تحرک مفصل و بافت نرم درد بیمار تا حدود زیادی تسکین پیدا خواهد کرد.

• ماساژ درمانی: ماساژ درمانی با بهبود جریان خون، دردهای مچ دست و انگشتان را کاهش خواهد داد و موجب تکسین خواهد شد.

•TENS: به معنای تحریک عصب عضلانی از راه پوست است. این روش درمانی برای افرادی که از دردهای مچ دست رنج می‌برند، یک روش موثر و کارآمد است.

در صورتی که هر کدام از درمان‌های گفته شده، جوابگو نبود، ممکن است جراحی تنها گزینه باقی مانده باشد. جراحی مچ دست هم به علت درد بستگی خواهد داشت. اگر درد مرتبط با سندروم تونل کارپ باشد، رباط مچ دست برش داده می‌شود تا از فشار روی اعصاب برداشته شود.

بیشتر بخوانید: درمان و تشخیص پارگی عضلات

ورزش‌های مناسب و حرکات اصلاحی برای درد مچ دست

انجام برخی از تمرینات و ورزش ها برای درد مچ دست و گزگز انگشتان، می‌تواند تا حدود زیادی به دردهای مچ دست کمک کند.برخی از ساده‌ترین ورزش ها مچ دست به شرح زیر است:

1.سعی کنید، به آرامی انگشتان خود را به سمت عقب بکشید و ۱۰ ثانیه در این وضعیت نگه دارید. بهتر است در طول روز 5 بار این تمرین را انجام دهید.

کشیدن انگشتها به عقب در درمان درد مچ دست

2. سعی کنید انگشت شست خود را به سمت کف دست ببرید و حدود 10 ثانیه آن را در این وضعیت نگه دارید. سپس تا جایی که می‌توانید انگشت شست را از بقیه انگشتان خود دور کنید و مجددا ۱۰ ثانیه آن را در این وضعیت نگه دارید. این تمرین از جمله ورزش ها برای درد انگشت شست دست است.

بردن انگشت شست به سمت کف دست

3. کف دستان خود را روی یک میز قرار دهید، سپس در حالی که آرنج هر دو دست شما به کاملا صاف است، سعی کنید سنگینی و وزن خود را به مچ دست منتقل کنید، این حرکت باید ۳۰ بار تکرار شود.

انداختن وزن بدن به روی مچ دستها با کمک میز

4. برای انجام این تمرین از یک بطری کوچک پر از آب کمک بگیرید. مطابق تصویر، به آرامی مچ دست خود را بالا بیاورند و به مدت 5 ثانیه این وضعیت را حفظ کنید. این حرکت بهتر است 10 بار در روز انجام شود.

بالا و پایین بردن مچ دست با کمک بطری پر از آب

5. از دیگر تمرین های مناسب برای درد و خشکی صبحگاهی مچ دست این است که سعی کنید، در حالی که آرنج دست شما به طور کامل صاف است، مچ دست خود را بالا و پایین بیاورند، این تمرین باید ۳۰ بار تکرار شود.

بالا و پایین بردن مچ دست بدون تکان خوردن آرنج

6. مطابق تصویر، دست خود را مشت کنید، سپس به آرامی مچ دست را به سمت انگشت شست و انگشت کوچک حرکت دهید. برای اثر بخشی بهتر، این تمرین را ۳۰ بار تکرار کنید.

مچ کردن دست و حرکت دادن آن به سمت انگشت شست و انگشت کوچک

سخن پایانی

همان طور که اشاره شد، درمان درد مچ دست به علت و شدت آن بستگی خواهد داشت. خبر خوب این است که شما می‌توانید به سادگی با انجام تمرینات فیزیوتراپی و ورزش‌های مناسب تا حدود زیادی دردهای مچ درد را بهبود ببخشید. به یاد داشته باشید که برخی از اقدامات همانند استفاده از صفحه کلید مناسب در صورتی که طولانی مدت با آن کار می‌کنید، استراحت دادن به دست‌ها و یاد گرفتن شیوه درست بلند کردن و استفاده از اشیا جهت جلوگیری از بروز دردهای مچ دست، موثر است.

اگر در مورد راهکارهای درمانی مچ دست با فیزیوتراپی سوالی دارید آن را در بخش کامنت های زیر همین مقاله مطرح نمایید. سوالات شما توسط فیزیوتراپیست های مرکز در اسرع وقت پاسخ داده می شود.