سندروم آرنج گلف بازها چیست (علل، علائم و درمان)

علل علائم و درمان سندروم آرنج گلف باز

آرنج گلف بازان Golfer’s elbow یا تنیسورها، نام بیماری است که باعث ایجاد درد در سمت داخلی مفصل آرنج می‌شود. این عارضه همان طور که از اسم آن مشخص است اکثرا در افرادی دیده می‌شود که یا گلف بازی می‌کنند یا فعالیت‌های خاص ورزشی (پرتاب اشیا، استفاده زیاد از اره یا تبر) را به صورت مکرر انجام می‌دهند. اما سندروم آرنج گلف باز چگونه ایجاد می‌شود و چه راهکارهای درمانی برای آن وجود دارد؟ در ادامه به بررسی فیزیوتراپی تنیس البو و علائم و علل آن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید. برای دسترسی آسان به مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده نمایید.

سندروم آرنج گلف باز چگونه ایجاد می‌شود؟
عوامل خطر زا بیماری آرنج تنیس باز
تنیس البو و درمان
چرا فیزیوتراپی؟
ورزش و حرکات اصلاحی درمان البو تنیس
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
سخن پایانی

سندروم آرنج گلف باز چگونه ایجاد می‌شود؟

تنیس البو یا سندروم آرنج تنیس بازان، شرایطی است که قسمت کوچکی از یک تاندون که ماهیهچه‌های ساعد را به هومروس (منشا عضلات باز کننده آرنج) وصل می‌کند، ازکار می‌افتد. با خم و راست شدن مکرر آرنج، تانون‌ها روی برجستگی‌ها استخوانی جابه جا می‌شوند و در دراز مدت می‌تواند باعث کشیدگی یا پاره شدن تاندون‌ها شود. تنیس بازان و سایر افرادی که به طور مکرر از مچ دست خود استفاده می‌کنند یا انگشتان خود را می چسبانند آرنج گلف را تجربه می‌کنند.

علل ایجاد عارضه آرنج گلف باز

خیلی از افراد ممکن است از بیماری های آرنج دست رنج ببرند. برخی از نشانه های و علائم بیماری آرنج گلف باز عبارتند از:

• درد و حساسیت در قسمت داخلی آرنج (در برخی از موارد درد به ساعد هم کشیده می‌شود و معمولا با انجام با حرکات خاص بدتر م‌شود.)
• سفتی آرنج
• احساس ضعف در دست‌ها و آرنج
• سوزن سوزن شدن و بی حسی انگشتان( معمولا در انگشت کوچک و انگشت کناری آن)

عوامل خطرزا بیماری آرنج تنیس باز

البو تنیس در اثر آسیب به عضلات و تاندون هایی که مچ دست و انگشتان را کنترل می‌کنند، ایجاد می شود. این آسیب معمولا در اثر فشار مکرر و مداوم به مچ و انگشتان دست و کشیدگی عضلات به وجود می‌آید.
درد سندروم آرنج گلف باز می‌تواند ناگهان یا به تدریج افزایش یابد. ممکن است این درد با حرکات خاصی بدتر شود ، مانند: فشار یا پرتاب کردن توپ، بلند کردن وزنه‌ها با استفاده از تکنیک نادرست مانند پیچ خوردن مچ در حین انجام تمرینات و همچنین خم کردن مچ دست به طرف ساعد.

با این حال برخی از عواملی که خطر ابتلا به این عارضه را افزایش می‌دهند، عبارتند از:

• سن: با وجود اینکه این بیماری افراد مختلفی را تحت تاثیر قرار خواهد داد، اما با این حال در افراد 40 سال یا بالاتر بیشتری دیده می‌شود.
• مشاغل خاص یا انجام فعالیت های تکراری حداقل دو ساعت در روز: برخی از مشاغل خاص مانند آشپزی، نجاری، نقاشی که مکررا در حال حرکت بازو و مچ دست هستند، در معرض ابتلا به بیماری آرنج تنیس قرار دارند.
• برخی از ورزش‌های خاص: ورزش‌های راکتی در صورت صحیح انجام ندادن تکنیک‌ها، خطر ابتلا به بیماری آرنج تنیس‌بازان را افزایش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی کشیدگی عضلات

تنیس البو و درمان

معمولا درمان این بیماری به دوره بیماری و حتی درمان‌های قبل بستگی دارد. در برخی از افراد استراحت، کمپرس یخ و مصرف داروها مسکن باعث بهبود وضعیت خواهد شد، اما با این حال اگر این موارد موثر واقع نشوند، معمولا تمرین درمانی و فیزیوتراپی برای درمان سندروم آرنج گلف پیشنهاد می‌شود.

درمان تنیس البو

چرا فیزیوتراپی؟

هدف از تمرینات فیزیوتراپی برای درمان سندروم آرنج گلف باز این است که بتوان قدرت و انعطاف پذیری عضلات ساعد شما را بهبود بخشید. فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند تمریناتی را موجب بهبود جریان خون به تاندون‌ها می‌شود، به شما آموزش دهند. برخی از این تمرین درمانی ها عبارتند از:

• گرما و سرما درمانی: سرما و گرما درمانی در بهبود سندروم آرنج گلف باز موثر است. قرار دادن کمپرس یخ یا کیسه آب گرم می‌تواند درد آرنج بیمار را تسکین دهد.
• بریس: در برخی از موارد، فیزیوتراپیست‌ها به منظور کاهش کشیدگی تاندون، بریس را برای بیمار تجویز خواهند کرد. به وسیله بریس اطراف ساعد پوشانده می‌شود و به فرد کمک می‌کند بتواند فعالیت‌های روزمره را تا چند هفته بدون احساس درد، به راحتی انجام دهد.
• ماساژ درمانی: ماساژ درمانی با بهبود جریان خون، دردهای بازو و اطراف ساعد را کاهش خواهد داد و موجب تکسین دراز مدت خواهد شد. اگر فرد نسبت به ناحیه درمان حساس است، بهتر است ماساژ به صورت تناوبی انجام شود.
• شاک ویو تراپی: بر حسب شرایط بیمار، در برخی از موارد ممکن است فیزیوتراپیست‌ها، شاک ویو تراپی را پیشنهاد کنند. امواج انرژی بالای حاصل از شوک، با قرار دادن بر روی ناحیه آسیب دیده به کاهش درد آرنج کمک زیادی خواهد کرد.
• الکتروتراپی: الکتروتراپی نوعی درمان فیزیوتراپی است که از طریق جریان الکتریکی خفیف انجام می‌شود. با استفاده از این دستگاه، پالس‌های الکتریکی کوچک به پوست ناحیه آسیب دیده منتقل می‌شود و باعث کاهش درد بیمار خواهد شد.

با توجه به موارد گفته شده اگر بعد از 6 ماه تا 2 سال علائم سندروم آرنج باز بهبود پیدا نکرد، ممکن است عمل جراحی آرنج تنیس بازان به عنوان آخرین گزینه درمانی برای شما توسط پزشک تجویز شود. هدف از جراحی، ترمیم و بهبود قسمت‌های آسیب دیده تاندون است.

تمرینات فیزیوتراپی برای درمان سندروم آرنج گلف باز

اگر شما هم دچار سندروم آرنج گلف باز شده‌اید، می توانید از متخصصان مرکز فیزیوتراپی مهربان مشاوره بگیرید. مرکز فیزیوتراپی مهربان با در اختیار داشتن یک تیم متخصص و جدیدترین دستگاهها، به عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به شما عزیزان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

ورزش و حرکات اصلاحی درمان البو تنیس

با انجام برخی از ورزش‌های قدرتی و کششی می‌توانید دردهای خود را تسکین ببخشید. با شروع تمرینات ورزشی، وضعیت بهبود شما به شدت علائم بستگی خواهد داشت و معمولا تا 8 هفته پس از تمرینات ورزشی، می‌توانید نتایج آن را ببینید. برخی از مهمترین حرکات ورزشی عبارتند از:

• کشش انگشت
برای انجام این تمرین، سر انگشتان خود را به آرامی به انگشت شست خود بچسبانید و یک کش لاستیکی در اطراف آن‌ها، قرار دهید، سپس شست و انگشتان دیگر خود را به آرامی باز کنید و ببندید. بهتر است این تمرین را تا 25 بار تکرار کنید.

کشش انگشت

• فشردن توپ
یک توپ پلاستیکی و نرم را در دستان خود نگه دارید و شروع به شمردن کنید. 25 بار فشار دهید و سپس توپ را رها کنید. این کار را تا سه بار در روز می‌توانید انجام دهید.

فشردن توپ

• چرخش مچ دست
برای این منظور، آرنج دست خود را خم کنید، به گونه‌ای که یک L تشکیل شود. سپس دست خود را دور از بدن و کف دست را رو به بالا نگه دارید. مچ دستتان را به آرامی بچرخانید به صورتی که کف دست شما به سمت پایین باشد. 15 ثانیه در همین وضعیت بمانید. سه تا پنج بار در طول روز این حرکت را تکرار کنید و حتی می‌توانید در صورت عدم احساس درد، تا 30 ثانیه نگه دارید.

چرخش مچ دست

• تقویت ساعد
یک دمبل بردارید و روی یک صندلی بنشینید. اگر به دمبل دسترسی نداشتید، می‌توانید از ابزاری مانند چکش یا آچار استفاده کنید. در صورتی که ته دمبل را گرفته‌اید، ساعد دست خود را روی ران یا لبه یک میز نگه دارید به گونه‌ای که مچ دستتان از لبه آویزان باش و به آرامی کف دست خود را به سمت زمین بچرخانید. 10 بار بهتر است تکرار کنید.

تقویت ساعد

• کشش اکستنسور مچ دست
برای انجام این تمرین، دست خود را صاف بگیرید تا آرنج شما انحنا نداشته باشد. دقت داشته باشید که کف دست شما باید به سمت پایین باشد. به کمک دست دیگر، انگشتان خود را صاف کنید و مچ را به سمت بدن خود خم کنید تا زمانی که بتوانید این کشش را در ساعد خارجی خود احساس کنید، در همین وضعیت بمانید. سه تا 5 دفعه در طول روز و به مدت 10 بار انجام دهید.

کشش اکستنسور مچ دست

بیشتر بخوانید: درمان فیزیوتراپی برای درد عضله دو سر بازو

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

آرنج تنیس معمولا مشکلات جدی به همراه نخواهد داشت، اما اگر در همان ابتدای شروع ایجاد این عارضه، نسبت به درمان آن اقدام نشود، مشکلات و محدودیت‌های حرکتی و حتی گرفتگی دائمی در آرنج را برای فرد به دنبال خواهد داشت. اگر وضعیت‌های زیر را مشاهده کردید و حتی در صورت استراحت، یخ گذاشتن و یا حتی مصرف قرص‌های آرامبخش درد شما پایان پیدا نکرد، بهتر است فورا به پزشک مراجعه کنید:

• آرنج شما گرم و ملتهب است.
• شما به خوبی نمی‌توانید آرنج خود را خم کنید!
• آرنج شما تغییر شکل یافته به نظر می‌رسد.
• شما حدس می‌زنید دچار شکستگی استخوان شده‌اید.

سخن پایانی

تنیس البو یک بیماری موقتی است که به راحتی می‌توانید نسبت به راهکارهای درمانی آن اقدام کنید. شما می‌توانید با انجام نکات ساده و ورزش‌های کشش و تقویت عضلات مچ دست و ساعد، آرنج خود را سالم و بدون درد نگه دارید!

در بسیاری از موارد، با متوقف کردن فعالیت تکراری و استراحت ساعد، درد معمولا در طی 2 هفته کاهش می‌یابد و نیازی به مراجعه پزشک نیست. مصرف مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا داروهای ضد التهاب و غیر استروئیدی، کمپرس یخ و آموزش نحوه محافظت از مفاصل برای جلوگیری از بروز مجدد آن‌ها می‌تواند به شما کمک شایانی کند.

در صورتی که علائم تنیس البو را در خود مشاهده کردید، بهتر است هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. شما می توانید از خدمات تخصصی کلنیک فیزیوتراپی مهربان، بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.