فیزیوتراپی مهربان
مرکز تخصصی فیزیوتراپی غرب تهران (سعادت آباد)

 

آدرس مرکز: تهران، سعادت آباد، سرو شرقی، کوچه رشادت، کوچه اقبال ملی، پلاک ۱، ساختمان فرهنگ، طبقه اول، واحد ۳

فیزیوتراپی پارگی منیسک زانو

فیزیوتراپی پارگی مینیسک زانو

یکی از خدماتی که در مرکز فیزیوتراپی دکتر مهربان ارائه می شود، ارائه خدمات پیشرفته در راستای درمان و فیزیوتراپی بیماران دچار پارگی مینیسک زانو است. متخصصین مرکز فیزیوتراپی دکتر مهربان با تجربه بالای خود و در اختیار داشتن جدیدترین تجهیزات فیزیوتراپی روز دنیا می توانند به شما در درمان و توانبخشی برای فیزیوتراپی جایگزین جراحی مینیسک و همچنین فیزیوتراپی پس از جراحی مینیسک زانو کمک کنند. در همین راستا مقاله ای در مورد فیزیوتراپی برای پارگی مینیسک برای شما آماده کرده ایم که امیدواریم مفید واقع شود. جهت دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.


فهرست
پارگی مینیسک چیست؟
علائم پارگی مینیسک زانو چه هستند؟
تشخیص پارگی مینیسک
آیا میتوانم به جای جراحی، فیزیوتراپی انجام دهم؟
فیزیوتراپی مینیسک زانو چگونه است؟
فیزیوتراپی چقدر طول می کشد؟
چگونه از پارگی مینیسک زانو جلوگیری کنیم؟ 

 

پارگی مینیسک چیست؟

پارگی مینیسک یکی از آسیب های رایج زانو است. مینیسک نقش مهمی در جذب ضربه و کمک به تقویت مفصل زانو دارد. میزان بهبود زانو و نیاز به جراحی تا حد زیادی بستگی به نوع پارگی و میزان وخامت پارگی دارد. اگر شما تازه دریافته اید که درد و تورم زانویتان ناشی از پارگی مینیسک است، احتمالا باید تصمیم بگیرید که که چگونه درمان خود را ادامه دهید. نحوه انتخاب درمان علاوه بر میزان و محل پارگی بستگی به سن شما و همچنین مدت زمانی دارد که میخواهید به فعالیت طبیعی تان بازگردید.

پارگی مینیسک زانو

پارگی مینیسک در ورزش هایی مانند فوتبال و والیبال رایج است. پارگی معمولا هنگامی رخ می دهد که فرد جهت حرکتش را ناگهان در حین دویدن عوض می کند و اغلب همراه با دیگر آسیب های زانو از جمله آسیب رباط صلیبی جنوبی رخ می دهد. پارگی مینیسک به ویژه در ورزشکاران مسن رایج است زیرا مینیسک با افزایش سن تضعیف می شود. بیش از 40 درصد افراد 65 سال به بالا دچار پارگی مینیسک می شوند.

شما در هر یک از زانوهایتان یک مینیسک دارید که از غضروف که یک ماده سخت و لاستیک مانند است، ساخته شده اند. مینیسک ها در واقع جذب کننده ضربه هستند و مانع کوبیده شدن استخوان رانتان در ناحیه بالای پا بر روی درشت نی در ناحیه تحتانی پا می شوند. 

 

علائم پارگی مینیسک زانو چه هستند؟

علائم پارگی مینیسک شامل موارد زیر هستند:

• درد زانو
• ورم
• دشواری در خم و راست کردن پا
• قفل شدگی یا گیر کردن زانو

در ابتدا، درد ممکن است زیاد نباشید اما هنگامی که التهاب افزایش یابد، درد زانو نیز بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید: انواع زانودرد و درمان آنها

 

تشخیص پارگی مینیسک

برای تشخیص پارگی مینیسک، پزشک شما یک معاینه کلی انجام خواهد داد و جزئیات آسیب را از شما خواهد پرسید. عکس رادیوگرافی برای کنار گذاشتن دلایلی مانند شکستگی استخوان و دیگر مشکلات تجویز می شود. همچنین ممکن است پزشک ام آر آی را برای شما تجویز کند تا ارزیابی دقیق تری از غضروف زانویتان انجام شود.

پس از تشخیص اولیه پارگی مینیسک، پزشک به شما توصیه خواهد کرد تا استراحت کنید و بر روی محل آسیب دیده از کمپرس سرد (یخ) استفاده کنید و برای کاهش درد مسکن مصرف کنید. سپس، ممکن است به شما فیزیوتراپی، جراحی یا هر دوی این موارد توصیه شوند. 

 

آیا میتوانم به جای جراحی، فیزیوتراپی انجام دهم؟

فیزیوتراپی اغلب بخشی از درمان محافظه کارانه برای ممانعت از جراحی حداقل در ابتدای شروع درمان است. اغلب افراد میان سال یا دچار آرتروز اغلب دچار پارگی مینیسک در اثر استهلاک این غضروف در طی زمان می شوند. برای این دسته افراد، فیزیوتراپی می تواند به اندازه جراحی مفید واقع شود.

حتی اگر جوان تر باشید و تناسب اندام داشته باشید و ورزشکار هم باشید، بهتر است با رویکرد محافظه کارانه فیزیوتراپی شروع کند. بسته به جهت پارگی، طول آن و محل آن، فیزیوتراپی می تواند موثر واقع شود. اما اگر پارگی موجب قفل شدگی زانویتان می شود، احتمالا نیاز به جراحی پیدا خواهید کرد.

جراحی یا فیزیوتراپی مینیسک زانو

بخشی از تصمیم شما می تواند مبتنی بر این مورد باشد که در اثر این آسیب چقدر فعالیت های شما محدود شده باشد. اگر شما یک ورزشکار حرفه ای هستید و به دلیل پارگی مینیسک نمی توانید به ادامه ورزش خود بپردازید، ممکن است رویکرد محافظه کارانه مناسب شما نباشد.
حتی اگر جراحی انجام دهید، پس از جراحی نیاز به فیزیوتراپی خواهید داشت. این کار به بازگشت کامل سلامتی زانوان شما کمک خواهد کرد.

چنانچه شما هم دچار پارگی مینیسک شده‌اید، می‌توانید از متخصصان مرکز فیزیوتراپی مهربان مشاوره بگیرید. مرکز فیزیوتراپی مهربان با در اختیار داشتن تیمی تخصصی و جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا هم‌اکنون به‌عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به شما همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

 

فیزیوتراپی مینیسک زانو چگونه است؟

چه شما فیزیوتراپی را به عنوان درمان جایگزین جراحی انجام دهید یا پس از جراحی تمرینات فیزیوتراپی را شروع کنید، هدف هر دو یکی خواهید بود: برگرداندن گستره حرکتی، قدرت و کنترل شما بر زانوانتان.
روند فیزیوتراپی معمولا به صورت زیر خواهد بود:

1. شما تمرینانتان را با تمرکز بر گستره حرکتی مانند انعطاف پذیری و کشش زانوانتان تا حد ممکن بدون درد آغاز می کنید.
2. به سراغ حرکات کششی خواهید رفت تا عضلات پاهایتان شل شوند.
3. تمرینات پایه مانند بالا بردن پا و بلند شدن بر روی شست پا را شروع خواهید کرد.
4. اگر بتوانید تمام این تمرینات را بدون درد انجام دهید، به سراغ تمرینات پیشرفته تر مانند بلند شدن بر روی شست پا همراه با وزنه، اسکات پا و تمرینات کششی دشوارتر خواهید رفت.

این موارد مراحل کلی هستند و ممکن است بر اساس نیاز و توانایی شما در هم ترکیب شوند.
برای مثال ممکن است شما تمرینات پایه و کششی را زودتر شروع کنید.
به یاد داشته باشید که نباید خود را متحمل درد کشیدن کنید. تمرکز شما باید بر روی خوب شدن باشد، بنابراین نباید تمرینات پیشرفته تر را زودتر از زمانی شروع کنید که بتوانید تمرینات پایه را بدون درد انجام دهید. 

 

فیزیوتراپی چقدر طول می کشد؟

مدت زمان فیزیوتراپی بستگی به سن، نوع پارگی، چگونگی بهود و نوع جراحی دارد.
به عنوان بخشی از یک درمان محافظ کارانه، فیزیوتراپی شما حدود 4 تا 6 هفته طول خواهد کشید. همچنین می توانید به طور مرتب تمریناتی که یاد گرفته اید را در خانه هم انجام دهید.
اگر این تمرینات برای شما کافی نباشند ممکن است نیاز به جراحی پیدا کنید.

طول درمان فیزیوتراپی مینیسک زانو

اگر جراحی بر روی شما برای برداشتن بخشی از مینیسک انجام شود، سه تا شش هفته طول خواهد کشید تا به فعالیت های طبیعی تان بازگردید. اگر جراحی برای ترمیم مینیسک انجام شود، سه ماه حدودا طول خواهد کشید تا بهبود یابید. 

 

چگونه از پارگی مینیسک زانو جلوگیری کنیم؟

پارگی مینیسک اغلب قابل اجتناب نیست زیرا معمولا نتیجه یک اتفاق تصادفی است اما می تواند ریسک آسیب زانو را به وسیله موارد زیر کاهش داد:

• عضلات رانتان را با تمرینات مرتب تقویت کنید
• با فعالیت های سبکی پیش از شروع تمرینات بدنتان را گرم کنید
• بین تمرینات به بدنتان زمانی برای استراحت بدهید. عضلات خسته می تواند ریسک آسیب شما را افزایش دهند
• مطمئن شوید که کفش هایتان مناسب ورزش کردن باشند و به خوبی پاهایتان را پشتیبانی کنند.
• هرگز به سرعت شدت تمرینات خود را افزایش ندهید. تغییرات را به آرامی اعمال کنید.
• انعطاف پذیری بدن خود را حفظ کنید.

چنانچه شما یا یکی از نزدیکانتان دچار پارگی مینیسک یا دیگر آسیب های زانو شده اید، می توانید جهت دریافت وقت مشاوره و معاینه با شماره 02126741456 تماس بگیرید. فیزیوتراپی مهربان آماده ارائه خدمات با مجهزترین دستگاه ها و پیشرفته ترین متد روز دنیا به شما عزیزان است.


ارسال سوال و دیدگاه

ساعت کاری فیزیوتراپی مهربان

ساعات مطب

صبح ها (همه روزه)
09:00 الی 13:00

عصرها (غیر از پنجشنبه ها)
16:00 الی 20:30


رزرو نوبت

021-26741456

0218 195 0991

 

علت درد و سوزش بین دو کتف چیست؟ درد وسط دو کتف - علت درد بین دو کتف پشت - درمان درد ستون فقرات بین دو کتف - درمان درد ستون فقرات بین دو کتف
علت های شایع بی حسی در پاها + درمان علت بی حسی در پاها چیست - چرا بی حسی در پاها را باید جدی بگیریم - آشنایی با درمان بیحسی پاها
درمان سر و گردن رو به جلو + بهترین حرکات اصلاحی سر و گردن به جلو - ناهنجاری شانه به جلو - پیشگیری از سر به جلو - تمرینهای اصلاحی برای سر به جلو