فیزیوتراپی مهربان
مرکز تخصصی فیزیوتراپی غرب تهران (سعادت آباد)

 

آدرس مرکز: تهران، سعادت آباد، سرو شرقی، کوچه رشادت، کوچه اقبال ملی، پلاک ۱، ساختمان فرهنگ، طبقه اول، واحد ۳

ارزیابی و اصلاح قامتی

ارزیابی و اصلاح قامتی

اصلاح قامت شامل ارزیابی قامت و توصیه هایی درباره قامت و تمریناتی برای کمک به شما برای بهبود قامتتان است. در مرکز فیزیوتراپی دکتر مهربان، فیزیوتراپیست ها قامت شما را در طی جلسات تمرین زیر نظر می گیرند. اگر به نظر برسد که مشکلات قامتی موجب مشکلات فعلی شما شده اند یا موجب افزایش درد شما می شوند، اصلاح قامت به عنوان بخشی از تمرینات شما در نظر گرفته خواهد شد.
جهت آشنایی با ارزیابی و اصلاح قامت، خواندن این مقاله را پیشنهاد می دهیم. شما می توانید جهت دسترسی سریعتر به بخشهای مختلف مقاله از فهرست زیر کمک بگیرید.


فهرست
قامت چیست؟
ارزیابی قامتی چیست؟
در جلسه ارزیابی قامتی چه رخ می دهد؟
ارزیابی حرکت
ممانعت از آسیب
درمان و اصلاح قامت
مزایای اصلاح قامت چیست؟ 

 

قامت چیست؟

قامت اصطلاحی است که شرح دهنده طرز قرار گیری کلی بدن نسبت به دیگر بخش های آن است. بدن شکل های مختلفی به خود می گیرد. هنگامی که قامت مورد بحث قرار داده می شود، دو نوع قامت معمولا در نظر گرفته می شوند:

• قامت ایستا یا استاتیک که طرز قرارگیری بدن در حالت بدون حرکت است.
• قامت پویا یا دینامیک که طرز قرارگیری بدن در حین حرکت است.

قامت نامناسب و صحیح

 

ارزیابی قامتی چیست؟

ارزیابی قامتی شامل شناسایی هرگونه عضلات ضعیف و سفت شده است که موجب می شود قامت شما نامناسب باشد که همچنین ممکن است موجب سفتی مفاصل یا بیش تحرکی مفاصل شوند.
قامت نامناسب منجر به درد های عضلانی اسکلتی، عملکرد نامناسب و وضعیت قرارگیری اشتباه ستون فقرات شما می شود و ریسک آسیب را افزایش می دهد. دستیابی و حفظ قامت مناسب شامل یادگیری حرکات و موقعیت های بدنی مناسب و همچنین یادگیری عادات درست می باشد. تنها صاف نشستن پشت میزتان و عقب نگه داشتن شانه ها در هنگام ایستادن کافی نیست.
با انجام ارزیابی قامتی توسط فیزیوتراپیست، میتوانید علل ریشه ای هرگونه مشکل مرتبط با قامت را دریابید، درد خود را کاهش دهید و به حرکت و فعالیت طبیعی خود بازگردید. 

 

در جلسه ارزیابی قامتی چه رخ می دهد؟

ارزیابی قامت شامل ارزیابی کاملی از قامت بیمار و نحوه راه رفتن وی است که ممکن است شامل تکنیک های ارزیابی مختلفی از جمله موارد زیر باشد:

• مشاهده کامل قامت
• تحلیل بصری راه رفتن
• ارزیابی کامل مفاصل و معاینه دستی عضلات (شامل آنالیز طول ماهیچه و کنترل عضله)
• ارزیابی وظایف عملکردی

فیزیوتراپیست های ما نحوه ایستادن شما را مشاهده خواهند کرد و به نحوه قرارگیری کل بدن شما از سر تا پا نگاه می کنند و راه رفتن (و احتمالا دویدنتان) را زیر نظر خواهند گرفت.

ارزیابی قامتی توسط فیزیوتراپیست

 

ارزیابی حرکت

ارزیابی حرکت، در واقع ارزیابی الگوی راه رفتن یا دویدن شما برای مشخص کردن آنومالی های بیومکانیکی است.
الگوی نامناسب راه رفتن می تواند منجر به درد و آسیب هایی به زانو، پا، مفصل ران یا کمر شما شود. اگر مفاصل شما سفت هستند یا عضلات شما ضعیف هستند، بدن شما راه هایی را برای جبران مشکل پیدا خواهد کرد. این مورد منجر به بروز آنرمالی هایی مانند شین اسپلینت (درد جلوی ساق پا)، خار پاشنه، زانو درد، کمر درد و التهاب تاندون می شود. 

 

ممانعت از آسیب

بدن شما در زمانی بهترین عملکرد را دارد که طرز قرارگیری آن درست باشد. عضلات، مفاصل و ستون فقرات شما با همدیگر کار می کنند تا بتوانید ورزش کنید یا هر عملکرد فیزیکی دیگری را بدون درد انجام دهید. اگر طرز قرار گیری بدن شما درست نباشد در هنگام تمرین یا ورزش ممکن است دچار آسیب شوید. فیزیوتراپیست به شما نشان خواهد داد که چگونه تمرینات و حرکات را به نحوه صحیح انجام دهید تا مانع آسیب رسانی به خودتان شوید و بهترین عملکرد را داشته باشید.

با مشاوره و درمان توسط فیزیوتراپیست های کلینیک مهربان برای مدیریت مشکلات قامتی، مراجعین می توانند بهبود های قابل توجهی از نظر درد و ظرفیت عملکردی خود را ببینند و مانع عود دوباره مشکل شوند. برای اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره با شماره 02126741456 تماس بگیرید. 

 

درمان و اصلاح قامت

پس از ارزیابی قامتی، فیزیوتراپیست، توصیه هایی را برای درمان و مدیریت به شما می کند که ممکن است شامل موارد زیر باشند:

• برنامه تمرینی و کششی طراحی شده برای بهبود تعادل، قدرت و حرکت شما
• آموزش اصلاح قامت و ارگونومی برای محل کار، خانه و مکان های تفریحی
• روش هایی برای حل مشکلات مفصلی
• استفاده از ساپورت های قامتی طراحی شده برای کمک به حفظ طرز قرار گیری صحیح، تعادل و هماهنگی بدن

فیزیوتراپی اصلاح قامتی

فیزیوتراپیست های کلینیک ما برای ارزیابی قامتی و کمک به شما برای دستیابی و حفظ قامت و راه رفتن صحیح و مناسب آموزش های تخصصی دیده اند. ما می توانیم به شما کمک کنیم که تغییرات کوچکی را برای انجام تمرینات ورزشی، کار یا انجام فعالیت های روزمره انجام دهید که موجب ممانعت از درد و مخارج پزشکی هنگفت در آینده می شود.

متخصصین ما همگی آموزش دیده و در زمینه ارزیابی قامتی و نحوه راه رفتن متخصص و مجرب هستند. پس از انجام ارزیابی قامتی مجهز به استراتژی هایی برای بهبود قامت و پذیرش عادات درستی خواهید بود که می توانید در زندگی روزمره خود حفظ کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی با شماره 02144339562 تماس حاصل فرمایید. 

 

مزایای اصلاح قامت چیست؟

قامت نامناسب منجر به چرخه ای از عدم توازن عضلات و درد می شود که تسکین این درد بدون مداخلات پزشکی ممکن نیست. قامت نامناسب موجب درد می شود و این درد دستیابی به قامت مناسب را بدون فیزیوتراپی دشوار می سازد.
تنظیم و اصلاح قامت شما به عنوان بخشی از درمان می تواند مزایای زیر را در بر داشته باشد:

• کاهش درد
• تقویت عضلات ضعیف
• کشش دهی عضلاتی که بیش از حد از آنها کار کشیده اید
• شل کردن و تقویت مفاصل سفت شده
• بهبود کلی قامت

در کلینیک فیزیوتراپی مهربان، فیزیوتراپیست های متخصص با شما کار می کنند تا بتوانید قامت خود را اصلاح کنید و درد خود را کاهش دهید. برای دریافت اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس بگیرید.


ارسال سوال و دیدگاه

ساعت کاری فیزیوتراپی مهربان

ساعات مطب

صبح ها (همه روزه)
09:00 الی 13:00

عصرها (غیر از پنجشنبه ها)
16:00 الی 20:30


رزرو نوبت

021-26741456

0218 195 0991

 

علت درد و سوزش بین دو کتف چیست؟ درد وسط دو کتف - علت درد بین دو کتف پشت - درمان درد ستون فقرات بین دو کتف - درمان درد ستون فقرات بین دو کتف
علت های شایع بی حسی در پاها + درمان علت بی حسی در پاها چیست - چرا بی حسی در پاها را باید جدی بگیریم - آشنایی با درمان بیحسی پاها
درمان سر و گردن رو به جلو + بهترین حرکات اصلاحی سر و گردن به جلو - ناهنجاری شانه به جلو - پیشگیری از سر به جلو - تمرینهای اصلاحی برای سر به جلو