فیزیوتراپی مهربان
مرکز تخصصی فیزیوتراپی غرب تهران (سعادت آباد)

 

آدرس مرکز: تهران، سعادت آباد، سرو شرقی، کوچه رشادت، کوچه اقبال ملی، پلاک ۱، ساختمان فرهنگ، طبقه اول، واحد ۳

فیزیوتراپی بیماری پارکینسون

فیزیوتراپی بیماری پارکینسون

یکی از خدماتی که در مرکز فیزیوتراپی دکتر مهربان ارائه می شود، ارائه خدمات پیشرفته در راستای درمان و فیزیوتراپی مشکلات ناشی از بیماری پارکینسون هستند. متخصصین مرکز فیزیوتراپی مهربان با تجربه بالای خود و در اختیار داشتن جدیدترین تجهیزات فیزیوتراپی روز دنیا می توانند به شما در کاهش علائم و درمان حدودی بیماری پارکینسون کمک کنند. در همین راستا مقاله ای در مورد بیماری پارکینسون برای شما آماده کرده ایم که امیدواریم مفید واقع شود. جهت دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.


فهرست
بیماری پارکینسون
کاهش علائم بیماری پارکینسون به وسیله فیزیوتراپی
دیگر خدماتی که توسط فیزیوتراپی ارائه می شود، چه مواردی را شامل می شوند؟
در کجا می توانم به خدمات فیزیوتراپی دسترسی پیدا کنم؟
چه زمانی باید به فیزیوتراپیست رجوع کنم؟
به چند جلسه فیزیوتراپی ممکن است نیاز پیدا کنم؟
تمرینات ورزشی فیزیوتراپی برای بیماری پارکینسون
چه نوع تمریناتی برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون مناسب هستند؟
آیا تمرینات قدرتی برای بیماری پارکینسون مفید هستند؟ 

 

بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون بر سلول های عصبی مغز که تولید کننده دوپامین هستند، تاثیر می گذارد. علائم این بیماری شامل سفتی عضلات، لرزش و تغییرات صحبت کردن و طرز راه رفتن هستند.
علائم بیماری پارکینسون ممکن است موجب کندی حرکت شما بشوند. شما ممکن است دچار احساس درد و ضعف و سفتی در عضلات و مفاصل شوید. فیزیوتراپی می تواند به بهبود این علائم کمک کند.

فیزیوتراپی نمی تواند بیماری پارکینسون را درمان کند زیرا آسیب نورولوژیک ناشی از این بیماری غیر قابل برگشت است اما می تواند به شما کمک کند تا بر شرایط نامطلوب ایجاد شده توسط این بیماری غلبه کنید. این درمان ها شامل یادگیری درباره تکنیک ها، استراتژی ها و تجهیزات حرکتی جدید هستند. فیزیوتراپیست می تواند به شما یاد دهد که چگونه عضلات خود را تقویت کنید تا سفتی به وجود آمده در عضلات در اثر این بیماری از بین رود و عضلات شل شده و قادر به انجام حرکت باشید. بسیاری از این تمرینات قابل اجرا در خانه هستند. هدف فیزیوتراپی، بهبود استقلال و کیفیت زندگی شما به وسیله بهبود حرکت و عملکرد بدن شما و کاهش درد است.

بیماری پارکینسون

فیزیوتراپی بیماران پارکینسونی یکی از زمینه های خدماتی ما در فیزیوتراپی مهربان است. 

 

کاهش علائم بیماری پارکینسون به وسیله فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می تواند به موارد زیر کمک کند:

• مشکلات عدم تعادل
• عدم هماهنگی بین عضلات
• خستگی
• درد
• طرز راه رفتن
• عدم تحرک
• ضعف

همچنین برای بیماری پارکینسون، فیزیوتراپیست اغلب در زمینه های زیر نیز کمک کننده است:

• درمان دست و بازو
• کمک به نوشتن
• اطلاعاتی درباره تغییرات در خانه
• ارزیابی قدرت رانندگی شما و اطلاعاتی درباره اصلاحاتی در وسیله نقلیه تان
• تغییراتی در آشپزی و خانه داری
• تغییراتی در نحوه تغذیه و ظروف مورد استفاده
• روش هایی برای بهره بردن از انرژی تان
• اصلاحاتی برای کار با کامپیوتر
• اصلاحاتی در تجهیزات کاری یا محل کار
• پیشرفت مهارت های تفریحی
• استفاده از ویلچر دستی یا برقی
• استفاده از تجهیزات حمام یا دستشویی
• شیوه هایی برای لباس پوشیدن یا آرایش

کاهش علائم پارکینسون با فیزیوتراپی

 

دیگر خدماتی که توسط فیزیوتراپی ارائه می شود، چه مواردی را شامل می شوند؟

توصیه ها: فیزیوتراپیست می تواند توصیه هایی را برای انجام فیزیوتراپی در خانه خودتان یا خانه سالمندان ارائه دهد.
ارزیابی ظرفیت کاری: بسیاری از فیزیوتراپیست ها قادر به انجام بررسی ظرفیت کاری بیمار برای عرضه اطلاعات بیشتر درباره ناتوانی عملکرد جسمی و روش هایی برای بهبود این عملکرد و کمک به وی برای عملکرد بهتر در محیط کار هستند.

فیزیوتراپی می تواند به افراد مبتلا به بیماری پارکیسنون کمک کند که در زندگی روزمره فعال باقی بمانند. با بهبود مهارت هایتان، نشان دادن شیوه های متفاوتی برای انجام وظایف و کارهایتان یا آشنا ساختن شما با تجهیزات سودمند، فیزیوتراپیست می تواند به شما در بهبود فعالیت های روزمره کند تا این وظایف به آسانی و با رضایت بیشتری اجرا شوند. فیزیوتراپیست همچنین ممکن است تغییراتی را در خانه یا محل کارتان برای افزایش حس استقلال شما توصیه کند. 

 

در کجا می توانم به خدمات فیزیوتراپی دسترسی پیدا کنم؟

فیزیوتراپی مهربان عرضه کننده خدمات فیزیوتراپی به مراجعین متعددی در زمینه بیماری پارکینسون است. اگر حس می کنید که نیاز به فیزیوتراپی در زمینه این بیماری یا موارد مشابه دارید یا نیازمند راهنمایی درباره فیزیوتراپی هستید، جهت دریافت وقت مشاوره و معاینه با شماره 02126741456 تماس بگیرید. 

 

چه زمانی باید به فیزیوتراپیست رجوع کنم؟

هنگامی که برای اولین بار بیماری شما تشخیص داده شد، بهتر است با یک فیزیوتراپیست برای تعریف تمرینات مناسب مشورت کنید. در این صورت، شما به مبنایی از وضعیت جسمی خود دست پیدا می کنید.

تمام بیماران مبتلا به بیماری پارکینسون باید برنامه حفظ تناسب اندام و همچنین تمرینات خاصی برای حفظ تعادل جسمی و طرز قرار گیری مناسب بدن داشته باشند تا انعظاف پذیری و قدرت عضلانی آنها افزایش یابد. پس از آن، با شدت گرفتن علائم بیماری و افزایش خطر عدم تحرک و انعطاف پذیری دوباره باید به فیزیوتراپیست رجوع کرد. فیزیوتراپیست همچنین بر روی بهبود طرز راه رفتن کار می کند.

با پیشروی بیماری، ارزیابی های دوره ای باید انجام شوند تا کارایی برنامه تمرینی شما دارای بیشترین سودمندی باشد. برنامه دارای تمرینات مرتبط با طرز قرار گیری بدن، تعادل بدن و نحوه راه رفتن در کاهش خطر سقوط بسیار موثر هستند. در برخی موارد هنگامی که مشکلات عضلانی-اسکلتی یا تعادل بدن به وجود می آیند، درمان های تحت نظارت فیزیوتراپیست چند بار در هفته می توانند سودمند باشند.

زمان مراجعه بیمار پارکینسون به فیزیوتراپی

فیزیوتراپی بیماران پارکینسونی نیازمند تخصص بالای فیزیوتراپیست هاست 

 

به چند جلسه فیزیوتراپی ممکن است نیاز پیدا کنم؟

درمان فیزیوتراپی اغلب یک تا پنج جلسه به طور می انجامد. اولین جلسه شامل ارزیابی و توصیه هایی برای تمرین است. جلسات بعدی، پیشرفت شما بررسی می شوند و برنامه خانگی شما مورد بررسی قرار می گیرد و توسعه داده می شود.

فیزیوتراپی مهربان در صورت نیاز به جلسات اضافی در خانه، آماده ارائه خدماتی از این نوع با کارشناسان مجرب و متخصص است. برای اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس بگیرید. 

 

تمرینات ورزشی فیزیوتراپی برای بیماری پارکینسون

تحقیقات نشان داده اند که تمرینات ورزشی به کمک فیزیوتراپیست می توانند به افراد مبتلا به بیماری پارکینسون کمک کنند.
تمرینات ورزشی فیزیوتراپی قادر به انجام موارد زیر هستند:

کاهش سفتی عضلاتی
بهبود حرکت، طرز قرارگیری بدن، تعادل و نحوه راه رفتن
تمرینات هوازی می توانند میزان اکسیژن رسانی و پیام رسان های عصبی را افزایش دهند تا سلامت قلب، ریه ها و دستگاه اعصاب حفظ شود. تمرینات عمومی نیز قادر به کاهش افسردگی ناشی از بیماری هستند. 

 

چه نوع تمریناتی برای افراد مبتلا به بیماری پارکینسون مناسب هستند؟

شواهد زیادی وجود دارد که تمرینات هوازی و مبتنی بر یادگیری می توانند موجب محافظت نورون ها در افراد سالخورده و افراد مبتلا به بیماری های تخریب اعصاب شوند. برنامه های تمرینی آسانی که قلب و ریه ها ما را به چالش می کشند و همچنین موجب طرز قرارگیری مناسب بدن، حرکات متقارن و نرمال ریتمی می شوند، بهترین نوع تمرینات هستند. رقصیدن با موسیقی نیز می تواند شیوه خوبی برای کاهش سفتی در عضلات باشد.

انواع تمریناتی که می توانند به بیماری پارکینسون کمک کنند:

پیاده روی
رقص
کلاس های یوگا
کلاس های تای چی
رژه رفتن با حرکت دادن بازوها همراه با موسیقی
ورزشهایی مانند پینگ پونگ، گلف و تنیس
پیاده روی بر روی تردمیل در سرعت ها و شیب های مختلف
بالارفتن از سراشیبی با کمک عصای پیاده روی
شنا 

 

آیا تمرینات قدرتی برای بیماری پارکینسون مفید هستند؟

بلند کردن وزنه انتخاب خوبی برای برنامه تمرینی فرد مبتلا به بیماری پارکینسون نیست. افراد باید در هنگام انجام تمرینات قدرتی برای به حداقل رساندن فشار بر عضلاتشان دقت کنند. در صورت انجام درست برخی از تمرینات قدرتی، این تمرینات می توانند مفید واقع شوند.
تمرینات جایگزین وزنه برداری:

اسکات اصلاح شده برای بیماران پارکینسون
شنای سوئدی بر روی دیوار برای تقویت بازو
بلند شدن و نشستن بر روی صندلی به طور متناوب

• فعال بمانید و تمرینات را وارد زندگی روزمره خود کنید.
• هر زمان که امکانش بود به جای رانندگی، پیاده روی کنید.
• در هر 30 دقیقه کار، 5 دقیقه به خود استراحت دهید (بازوهایتان را بالای سرتان ببرید، نفس عمیق بکشید، بلند شوید تا لیوان آبی بخورید)
• از تماشای طولانی مدت تلویزیون یا کار با کامپیوتر خودداری کنید.

چنانچه شما یا یکی از نزدیکانتان مبتلا به بیماری پارکینسون هستید، می توانید جهت دریافت وقت مشاوره و معاینه با شماره 02126741456 تماس بگیرید. فیزیوتراپی مهربان آماده ارائه خدمات با مجهزترین دستگاه ها و پیشرفته ترین متد روز دنیا به شما عزیزان است.


ارسال سوال و دیدگاه

ساعت کاری فیزیوتراپی مهربان

ساعات مطب

صبح ها (همه روزه)
09:00 الی 13:00

عصرها (غیر از پنجشنبه ها)
16:00 الی 20:30


رزرو نوبت

021-26741456

0218 195 0991

 

علت درد و سوزش بین دو کتف چیست؟ درد وسط دو کتف - علت درد بین دو کتف پشت - درمان درد ستون فقرات بین دو کتف - درمان درد ستون فقرات بین دو کتف
علت های شایع بی حسی در پاها + درمان علت بی حسی در پاها چیست - چرا بی حسی در پاها را باید جدی بگیریم - آشنایی با درمان بیحسی پاها
درمان سر و گردن رو به جلو + بهترین حرکات اصلاحی سر و گردن به جلو - ناهنجاری شانه به جلو - پیشگیری از سر به جلو - تمرینهای اصلاحی برای سر به جلو