بهترین درمانهای خانگی و سنتی زانودرد

بهترین درمانهای خانگی زانودرد

می توان به راحتی درد های خفیف زانو را در خانه تسکین داد. روش های مختلفی برای درمان دردهای زانو مانند پیچ خوردگی و آرتروز وجود دارد.
قبل از شروع درمان خانگی زانو درد باید مراقب بود. دردهای شدید ناشی از آسیب های ناگهانی، به مراقبت های پزشکی نیاز دارند. بعضی از دردهای زانو نیازمند جراحی یا دیگر مراقبت های پزشکی برای درمان هستند. انجام جراحی برای آرتروزهای شدید توصیه می شود. همچنین در صورتی که احساس در زانوی خود بعد از جراحی احساس درد کنید باید به دکتر مراجعه کرد. با این حال اگر زانو درد ناشی از التهاب، آرتروز و یا آسیب جزئی باشد، می توانید روش های درمان خانگی را امتحان کنید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا درباره روش های سنتی و خانگی درمان زانو درد بیشتر بدانید. برای دسترسی آسان به مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده نمایید.

مراحل اصلی درمان خانگی زانو درد
درمان خانگی زانو درد با ورزش
درمان سنتی کمپرس گرم و سرد
داروهای در دسترس برای زانو درد
درمان های تغذیه ای خانگی زانو درد
نکات نهایی درباره درمان خانگی زانو درد

مراحل اصلی درمان خانگی زانو درد

• استراحت دادن
• یخ گذاشتن
• فشار معتدل بر روی زانو
• بالا نگه داشتن پا

اگر پایتان پیچ خورده است، زمین خورده اید یا ضربه ای به زانویتان وارد شده است، کمک های اولیه شامل مراحل بالا می توانند برای کاهش درد سودمند باشند.
حتما استراحت کنید و بر روی زانویتان کمپرس سرد یا کیسه یخ بگذارید. در صورتی که به یخ دسترسی ندارید، می توانید کیسه کوچکی از سبزیجات یخ زده مانند نخود فرنگی را به عنوان کمپرس سرد به کار ببرید. برای جلوگیری از ورم کردن زانو، زانوی خود را با استفاده از باند کشی ببندید، اما نباید به قدری محکم باشد که جریان خون در پاها متوقف شود. هنگامی که در حال استراحت هستید، پاهای خود را روی یک بلندی مانند صندلی یا کاناپه قرار دهید.

درمان خانگی زانو درد با ورزش

• ورزش تای چی
تای چی یک ورزش ذهنی-بدنی مرسوم در چین باستان است که تعادل و انعطاف پذیری بدن را بهبود می بخشد. محققان دریافته اند که تمرین تای چی برای درمان آرتروز حاد بسیار مفید است. تای چی، درد را کاهش داده و دامنه حرکت زانو را افزایش می دهد. آموزش های ذهنی تای چی همچنین می توانند موجب کاهش درد مزمن زانو کمک کند.

• تمرینات ورزشی و حفظ وزن سلامت
ورزش روزانه با متحرک نگه داشتن مفصل ها، درد زانو را در برخی افراد کاهش می دهد. گاهی افراد مبتلا به آرتروز سعی می کنند از پاهایشان کمتر استفاده کنند تا کمتر دچار درد شوند، این کار باعث می شود که مفاصل آنها سفت تر شده و وضعیت زانویشان بدتر شود. چاقی نیز می تواند زانو درد را تشدید کند، بنابراین حفظ وزن سلامت مهم است. اگر دچار اضافه وزن هستید، بهتر است حتما به فکر کاهش وزن خود باشید زیرا هر کیلو اضافه وزن موجب وارد شدن فشار چهار کیلویی به زانو می شود. پس اگر شما 10 کیلو اضافه وزن داشته باشد، فشاری معادل 10 کیلو بر روی زانوهای شما وارد می شود که می تواند باعث باعث آسیب، زانو درد مزمن یا آرتروز حاد زانو شود.

درمان خانگی زانودرد با ورزش تای چی

بیشتر بخوانید: علتهای زانودرد مزمن

درمان سنتی کمپرس گرم و سرد

استفاده از حوله گرم در زیر زانو در هنگام استراحت، مانع از سفت شدن مفصل می شود. کمپرس سرد بر روی زانو می تواند درد و ورم را کاهش دهد. به طور متناوب از کمپرس گرم و سرد استفاده کنید. در 24 ساعت اول پس از آسیب، بهتر است بیشتر از کمپرس سرد استفاده کنید.

داروهای در دسترس برای زانو درد

• پماد های مسکن
می توانید پماد های مسکن درد را از داروخانه تهیه کنید و بروی محل آسیب دیده بمالید. البته باید دقت کنید که تاثیر این پمادهای موقتی بوده و پس از چند ساعت ممکن است درد بازگردد.

• گلوکزامین و کوندروتین سولفات
گلوکزامین و کوندروتین دو مکملی هستند که در دهه ی گذشته توجه دانشمندان را در زمینه کاهش درد به خود جلب کرده اند. در تبلیغات تجاری ادعا می شود که مصرف همزمان این دو مکمل باعث تقویت مفاصل می شود. تحقیقات نشان داده است که اثربخشی این دو مکمل بر روی دردهای آرتروزی خفیف تا متوسط، بسیار ناچیز است اما برای افرادی با دردهای شدیدتر، سودمندند. البته مصرف این داروها به خصوص در بیماران دیابتی ممکن است مشکل ساز شود. پس در هر صورت پیش از مصرف این مکمل ها حتما با پزشک خود و عوارض آنها مشورت کنید.

بیشتر بخوانید: ورزشهای مفید برای زانودرد با تصویر

چنانچه شما هم دچار یکی از انواع زانو درد شده‌اید، می‌توانید از متخصصان مرکز فیزیوتراپی مهربان مشاوره بگیرید. مرکز فیزیوتراپی مهربان با در اختیار داشتن تیمی تخصصی و جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا هم‌اکنون به‌عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به شما همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

درمان های تغذیه ای خانگی زانو درد

پوست درخت بید
براساس تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان مشخص شده است که برخی از افراد مبتلا به آرتروز توانسته اند درد خود را با استفاده از پوست درخت بید کاهش دهند. فروشندگان گیاهان دارویی از عصاره آن نیز معمولا برای درمان تب، درد و التهاب استفاده می کنند. اگر به آسپیرین حساسیت دارید و یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنید، نباید از پوست درخت بید استفاده کنید. همچنین مصرف آن برای کودکان زیر 4 سال نیز ممنوع است.

عصاره زنجبیل
زنجبیل در شکل های مختلفی از جمله مکمل های بسته بندی شده یا ویتامین موجود است. می توانید ریشه زنجبیل یا چای آن را از عطاری ها تهیه کنید. ادویه زنجبیل در بسیاری از غذاها بکار برده می شود. فواید زنجبیل شامل تسکین درد معده و تهوع و همچنین کاهش درد در بسیاری از موارد است. براساس مطالعات انجام شده، مصرف زنجبیل همراه با درمان های تجویز شده توسط پزشک برای زانو درد به کاهش درد کمک می کند.

بیشتر بخوانید: غذاهای مفید برای زانو درد

درمانهای تغذیه ای خانگی زانودرد

نکات نهایی درباره درمان خانگی زانو درد

قبل از مبادرت به هر گونه درمان خانگی مانند مصرف مکمل غذایی یا سایر داروهای جایگزین، باید با پزشک خود صحبت کنید. برخی مکمل ها ممکن است با ﺑﺎ داروﻫﺎی دیگر ﺗﺪاﺧﻞ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ یا دارای عوارض جانبی باشند. باید علت درد زانوی شما مشخص شود. ممکن است برای بررسی دقیق احتمالات لاز شود که عکس رادیوگرافی از زانویتان بگیرید یا آزمایش خون بدهید. با یافتن علت مشکل در اسرع وقت، زودتر در مسیر بهبود قرار خواهید گرفت. پس حتما با پزشک برای شروع هر گونه درمان مشورت کنید.

اگر در مورد درمان های خانگی و سنتی زانو درد سوالی دارید در نظرات زیر همین مقاله بپرسید. سوالات شما توسط کارشناسان فیزیوتراپی مهربان پاسخ داده می شود. برای مشاهده پاسخ مجددا به همین صفحه مراجعه کنید.

سوالات کاربران

1: علیرضا نوری:سلام ممنون از شما و همکاران خوبتون. من از اینستاگرام با شما آشنا شدم و از پست های خوب شما همیشه بهره می برم. سوالم از جنابعالی این بود که پدر من آرتروز شدید زانو دارن، میخواستم بدونم شما براشون جراحی رو توصیه می کنید؟

سلام خواهش میکنم خوشحالم که پست های اینستاگرام ما براتون مفید واقع شدن. درباره پدرتون باید عرض کنم که بدون معاینه نمیشه نظر درستی داد اما برای موارد شدید آرتروز جراحی میتونه مفید باشه اما قبل و بعد از جراحی حتا باید فیزیوتراپی برن و تمریناتی را برای آماده سازی جهت جراحی و هم بعد از اون برای برگشتن سر پا حتما باید انجام بدن.