درمان گودی کمر و ستون فقرات

گودی کمر یکی از مشکلاتی است که امروزه افراد در سنین مختلف با آن سروکار دارند. با محدود شدن زندگی بشر امروز به استفاده از کامپیوتر و سبکهای زندگی غیرسالم، مشکلات قوس کمر و ستون فقرات به معضلی جدی برای برخی از افراد تبدیل شده است. در همین راستا کلینیک فیزیوتراپی دکتر مهربان (بعنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران) آماده ارائه خدمات مشاوره ای و درمانی جهت رفع این مشکل همشهریان عزیز است. همچنین جهت اطلاع رسانی بهتر در این بخش تصمیم گرفتیم مقاله ای کامل از گودی کمر و راههای درمان آن ارائه کنیم؛ امیدواریم مورد پسند شما واقع شود. جهت دسترسی به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.

قوس یا گودی کمر چیست
علت ایجاد قوس کمر چیست
آشنایی با عوارض قوس کمر
روش های پیشگیری از قوس کمر

قوس یا گودی کمر چیست؟

ستون فقرات بخش اصلی استخوان بندی در نیم تنه ی بالایی بدن هر فرد می باشد که نقش آن حمایت از کل بدن، ایجاد توانایی در خم شدن و چرخیدن در تمام مسیرهاست. ستون فقرات همچنین نقش حمایت از ساختمان حیاتی بدن (مانند نخاع و اعصاب در داخل آن) را هم برعهده دارد. وجود اندکی گودی کمر و قوز، پشت ستون فقرات طبیعی است. اما در صورتیکه میزان گودی کمر بالا باشد، منجر به ایجاد عارضه می شود. به گودی بیش از اندازه کمر قوس، کاوپشتی و گودی کمر گفته می شود.

در صورت تقعر یا گودی بیش از اندازه کمر، عارضه قوس زیاد کمر یا لوردوز ایجاد می شود که موجب عقب رفتن و برجسته‌ تر شدن باسن می گردد. این عارضه ممکن است در هر سنی وجود داشته باشد. این بیماری در ابتدا ستون فقرات کمر را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما در ادامه به گردن هم کشیده می شود. پس توجه به آن و درمان آن بسیار مهم است تا از عوارض و مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری شود.

قوس یا گودی کمر

قوس ستون فقرات بهتر است در همان مراحل اولیه، برطرف گردد. ما و همکارانمان نیز در فیزیوتراپی مهربان (بعنوان مجهزترین مرکز فیزیوتراپی غرب تهران) رفع مشکلات کمر و ستون فقرات را یکی از اصلی ترین اولویتهای خود قرار داده ایم. شما می توانید جهت دریافت وقت مشاوره و آنالیز کامل ستون فقرات خود با شماره 02126741456 تماس بگیرید.

علت ایجاد قوس کمر چیست؟

• نحوه غلط در وضعیت نشستن، ایستادن، خوابیدن و قرارگیری بد شکل بدن
• اسپوندیلولیستزی (جابجایی در مهره های کمر)
• آکندروپلازی (یک اختلال ژنتیکی که باعث رشد غیرطبیعی غضروف و کوتاهی قد می شود)
• کایفوزیس (انحنای بیش از حد ناحیه میانی کمر به خارج)
• وجود مشکلات مادرزادی در ستون فقرات
• اختلالات در قسمت لگن و ران

بیشتر بخوانید: تشخیص و درمان شل شدن عضلات کف لگن

• شل شدگی رباط ها
• جراحی در ناحیه کمر
• اختلالات عصبی و عضلانی (مانند اختلالات دماغی و یا دیستروفی عضلانی)
• عارضه دیسک کمر
• عارضه هایپرکایفوزیس(انحنای بیش از حد در ستون فقرات سینه ای در جهت خارج)
• وجود جسم غیرطبیعی در مهره ها (معمولا در کودکان درگیر در گودی بیش از حد کمر دیده می شود)
• چاقی و اضافه وزن بیش از اندازه
• پوکی و نرمی استخوان
• استفاده از کفش‌های پاشنه بلند
• عدم انجام ورزش برای گودی کمر بعد از دوران بارداری (زیرا بارداری هم به افزایش قوس کمر کمک می کند)
• وضعیت غلط شیردهی بعد از بارداری

آشنایی با عوارض قوس کمر

قوس کمر و گودی کمر تاثیرات منفی زیادی بر روی بدن و عملکرد بدن فرد می گذارد. مهمترین این مشکلات عبارتند از:

• کاهش ظرفیت قلب، ریه و ظرفیت قلبی عروقی
• تحت تاثیر قرار دادن دیافراگم
• درد در بخش تحتانی کمر
• بروز فتق دیسک کمر
• عدم تعادل عضلانی
• کاهش قدرت در فرد و کاهش راندمان بدنی
• قوس کمر به مرور زمان منجر به ایجاد سر درد، بی خوابی، کمر درد، تنگی نفس و دردهای سیاتیکی می شود

علائم قوس کمر

حتما برای شما هم سوال است که از کجا بفهمیم قوس کمر داریم یا خیر؟ در بعضی موارد قوس کمر به راحتی و از روی پوسچر بدن قابل تشخیص است. اما در بعضی از موارد در ابتدا قوس کمر از روی علائم دیگری خود را نشان می دهد و بعد از معاینه مشخص می شود فرد دچار قوس کمر است. مهمترین علائمی که با قوس کمر همراه هستند عبارتند از:

• وجود درد و ناراحتی درناحیه تحتانی کمر.
• وجود مشکل درحرکت مفصل.
• درد در پاها.
• دشوار شدن صاف و مستقیم ایستادن.
• در زمان دراز کشیدن، فاصله زیادی مابین قسمت تحتانی کمر با زمین به وجود می آید.
• اگر از کنار به مفصل کمر نگاه شود، کمر به شکل (C) دیده می شود.
• برجسته تر شدن باسن.
• وجود تغییرات در مثانه و روده ها، که این مورد نادر است.

بیشتر بخوانید: پوسچر بد چه عوارضی دارد و چگونه درمان می شود؟

علائم قوس کمر

چنانچه شما هم دچار علائم فوق بصورت ادامه دار هستید، پیشنهاد می کنیم برای معاینه و آنالیز بدن به مرکز فیزیوتراپی مهربان مراجعه کنید. تیم فیزیوتراپی کمر مرکز، شما را معاینه کرده و در صورت نیاز دستورالعملهای لازم را جهت بهبود این مشکل به شما ارائه می کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

تشخیص قوس کمر

در صورتی که فرد دارای علائم این عارضه باشد باید به پزشک مراجعه کند و پزشک پ با انجام معاینات تخصصی و آزمایشات مختلف به بررسی قوس کمر و تشخیص آن می پردازد. آزمایشات تشخیصی که مورد استفاده قرار می گیرند، شامل موارد زیر می باشند:

• آزمایش خون
• سی تی اسکن
• عکس برداری
• ام آر آی
• اسکن در ناحیه استخوان ستون فقرات
• رادیوگرافی (اشعه ایکس)

بیشتر بخوانید: علت دردهای وسط کمر و درمان آنها

درمان قوس کمر

در صورت تشخیص قوس کمر، متخصص ارتوپد بیمار را جهت ادامه درمان، به مراکز فیزیوتراپی ارجاع می دهد. گاهی نیاز به تجویز داروهای مختلف است که این داروها در کنار حرکات اصلاحی ضروری می باشد و به این روش درمان، روش درمان ترکیبی می گویند. درمانهایی که در مورد قوس کمر باید صورت بگیرند، شامل موارد زیر می باشند:

• مصرف داروهای مسکن: داروها بعضی از علائم گودی کمر را بهبود می بخشند ولی عوارض جانبی این روش نیز کم نمی باشد (مخصوصا اگر بیمار به مصرف طولانی مدت آن بپردازد.) استفاده از این روش زیاد توصیه نمی شود.

• استفاده از کمربندهای طبی: این کمربندها می توانند غیر قابل انعطاف یا انعطاف پذیر باشند و از عضلات کمر و ساختارهای ستون فقرات محافظت می کنند و برخی علائم را بهبود می بخشند. این کمربندها برای کمک به محافظت از مهره های شکسته و یا کمک به بهبود فرد پس از جراحی نیز به کار می روند. امکان دارد استفاده طولانی مدت از این کمربندها اثرات زیان باری بر عضلات کمرایجاد کند.

درمان قوس کمر

• کایروپرکتیک و مانیپولاسیون کمر: این روش باعث بهبود علائم و حرکت ستون فقرات در جهت درست آن می شود.

• طب سوزنی: در این روش علائم به شکل قابل توجهی بهبود می یابد و عوارض جانبی به دنبال ندارد. (هم اکنون این روش در مرکز فیزیوتراپی مهربان و توسط آاقای دکتر مهربان ارائه می شود.)

• انجام حرکات اصلاحی: فیزیوتراپیست، حرکات ورزشی خاصی به منظور درمان گودی کمر تحت عنوان حرکات اصلاحی به فرد آموزش می دهد. این حرکات ورزشی برای استحکام عضلات و افزایش دامنه حرکات استفاده می شوند. همچنین نحوه صحیح ایستادن و انجام فعالیت های روزمره نیز به فرد آموزش داده می شود.

• اوزون درمانی یا اوزون تراپی: یکی از جدید ترین روش های اصلاح قوس کمر می باشد. در این روش با استفاده از گاز اوزون نقاط ماشه ای عضلات کمری باز شده و اکسیژن و انرژی در غلظت بالا جهت ترمیم، باز کردن و تقویت عضله در اختیار بافت ها قرار می گیرند.

• جراحی: در بیمارانی که قوس کمر، شدید باشد بعضا نیاز است اصلاح قوس کمر توسط جراحی انجام شود.

• درمان با امواج فراصوت و رادیو فرکوانسی

لیزر درمانی

ماساژ درمانی و درمان دستی

چنانچه شما هم دچار مشکل قوس ستون فقرات هستید برای رفع این مشکل خود می توانید با شماره 02126741456 تماس بگیرید. همکاران ما در مرکز فیزیوتراپی مهربان آماده ارائه خدمات پیشرفته فیزیوتراپی در جهت بهبود پوسچر شما هستند. جهت دریافت وقت مشاوره با فیزیوتراپی مهربان (بخش مدرسه کمر) تماس بگیرید.

روش های پیشگیری از قوس کمر

همانطور که همه می دانیم همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و بهتر است تا آنجا که می شود از ابتلا به قوس کمر و ستون فقرات پیشگیری کنیم. متخصصین فیزیوتراپی مهربان به شما انجام حرکات زیر را پیشنهاد می دهند. با رعایت نکات زیر سلامت ستون فقرات شما تضمین خواهید شد:

• زمان نشستن بر روی صندلی کف پا باید به صورت صاف روی زمین قرار بگیرد و در صورت لزوم از یک بالش کوچک برای پر کردن فضای خالی پشت کمر و گود کمر مورد استفاده قرار بگیرد.
• زمانی که فرد می خواهد طولانی مدت بایستد باید یک پا بر روی زمین و پای دیگر بر روی یک آجر و یا هر چیز مشابه آن گذاشته شود.
• اجتناب از پوشیدن کفش پاشنه بلند.
• تقویت عضله‌های باسن و شکم
• اجتناب از به شکم خوابیدن و در صورت عادت داشتن باید یک بالش زیر شکم قرار بگیرد و بهترین حالت خوابیدن به پشت در حالتی که بالشتی زیر زانوها قرار بگیرد می باشد.
• در صورت داشتن درد ناشی از گودی کمر باید سریعا به متخصص مراجعه و درمان آغاز شود این امر از درگیر شدن مفاصل و ایجاد دیسک کمر جلوگیری می کند.