فیزیوتراپی مهربان
مرکز تخصصی فیزیوتراپی غرب تهران (سعادت آباد)

 

آدرس مرکز: تهران، سعادت آباد، سرو شرقی، کوچه رشادت، کوچه اقبال ملی، پلاک ۱، ساختمان فرهنگ، طبقه اول، واحد ۳

فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی زانو

فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی زانو

یکی از خدماتی که در مرکز فیزیوتراپی شهران ارائه می شود، ارائه خدمات پیشرفته در راستای درمان و فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی زانو است. پارگی رباط صلیبی قدامی نوع آسیب وارده به زانو است که در میان ورزشکاران از جمله فوتبالیست ها، بازیکنان بسکتبال و ژیمناستیک کاران شایع است. همچنین این آسیب در اثر تصادف و حوادث ممکن است برای افراد غیر ورزشکار نیز رخ دهد. زنان 4 تا 6 برابر مردان بیشتر در معرض این نوع پارگی رباط زانو هستند. متخصصین مرکز فیزیوتراپی شهران با تجربه بالای خود و در اختیار داشتن جدیدترین تجهیزات فیزیوتراپی روز دنیا می توانند به افراد دچار پارگی رباط زانو در کاهش درد و ورم، بازیابی قدرت و حرکت و بازگشت به فعالیت های قبلی کمک کنند. جهت آشنایی با فیزیوتراپی سودمند برای جراحی بازسازی رباط زانو، خواندن این مقاله را پیشنهاد می دهیم. شما می توانید جهت دسترسی سریعتر به بخشهای مختلف مقاله از فهرست زیر کمک بگیرید.


فهرست
پارگی رباط صلیبی زانو چیست؟
علائم پارگی رباط صلیبی زانو
تشخیص پارگی رباط صلیبی زانو
چه نوع فیزیوتراپیستی برای درمان پارگی رباط صلیبی زانو مناسب است؟
فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی زانو
فیزیوتراپی برای درمان پارگی رباط صلیبی زانو بدون جراحی
فیزیوتراپی پیش از جراحی رباط صلیبی زانو
فیزیوتراپی پس از جراحی رباط صلیبی زانو 

 

پارگی رباط صلیبی زانو چیست؟

رباط صلیبی قدامی زانو یکی از رباط های متصل کننده استخوان ران به درشت نی در مفصل زانو است. این رباط ممکن است به یکی از دلایل زیر دچار پارگی شده باشد:

• پیچ خوردن زانو در حین پا گذاشتن روی زمین
• توقف ناگهانی در هنگام دویدن
• انداختن وزنتان به طور ناگهانی از پایی بر روی پای دیگر
• کشیده شدن زانو بیش از حد معمول
• ضربه مستقیم به زانو

پارگی رباط صلیبی زانو

 

علائم پارگی رباط صلیبی زانو

• احساس درد شدید در هنگام پارگی
• شنیدن صدای تق بلند
• عدم توانایی در راه رفتن
• ورم سریع زانو
خالی شدن زانو در هنگام راه رفتن یا انداختن وزنتان بر روی زانو

مقاله مرتبط: تشخیص و درمان پارگی عضلات 

 

تشخیص پارگی رباط صلیبی زانو

بهتر است که سریعا بعد از آسیبتان توسط یک فیزیوتراپیست معاینه شوید. اگر به فیزیوتراپیست مراجعه کنید، وی ارزیابی کاملی از شما شامل سابقه پزشکی تان به عمل خواهد آورد و درباره موارد زیر از شما پرسش خواهد کرد:

• در حال انجام چه کاری بودید که دچار آسیب شدید
• آیا در هنگام آسیب دیدن دچار درد ناگهانی شدید یا صداق تق بلندی شنیدید
• آیا دو یا سه ساعت پس از آسیبتان دچار ورم در ناحیه زانو شدید
• آیا در هنگام بلند شدن از صندلی، راه رفتن یا پایین آمدن از پله ها یا در هنگام تغییر جهت در هنگام راه رفتن، زانویتان جا خالی می کند.
فیزیوتراپیست همچنین ناحیه آسیب دیده را معاینه می کند و ممکن است معاینات و آزمایشات دیگری را برای ارزیابی آسیب وارده به دیگر بخش های زانویتان انجام دهد. 

 

چه نوع فیزیوتراپیستی برای درمان پارگی رباط صلیبی زانو مناسب است؟

اگرچه تمام فیزیوتراپیست ها از طریق آموزش و تجربه برای درمان بیماری ها و آسیب های زیادی آمادگی لازم را دارند، بهتر است که نکات زیر را در نظر بگیرید:

• بهتر است فیزیوتراپیستی را انتخاب کنید که تجربه درمان افراد دچار مشکلات ارتوپدی - عضلانی را داشته است.
• در هنگام تماس با مرکز فیزیوتراپی، از آنها بپرسید که آیا تجربه درمان پارگی رباط صلیبی را دارند یا خیر.

ما به شما فیزیوتراپیست های مرکز فیزیوتراپی مهربان را پیشنهاد می کنیم، مرکز فیزیوتراپی مهربان با در اختیار داشتن تیمی تخصصی و جدیدترین دستگاه‌های روز دنیا هم‌اکنون به‌عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به شما همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

 

فیزیوتراپی برای پارگی رباط صلیبی زانو

هنگامی که تشخیص پارگی رباط صلیبی زانو تایید شد، جراح و فیزیوتراپیست به شما کمک می کنند تا تصمیم بگیرید که آیا جراحی برای شما لازم است یا بدون جراحی هم می توانید بهبود پیدا کنید.

• اگر جراحی برای شما لازم نباشد، فیزیوتراپیست با شما بر روی احیای قدرت عضله، چالاکی و تعادل شما کار خواهد کرد تا بتوانید به کارهای عادیتان بازگردید.
• اگر مجبور به انجام جراحی شوید، فیزیوتراپیست به شما برای آمادگی برای انجام جراحی پارگی رباط صلیبی زانو و سپس برای بازیابی قدرت از دست رفته تان پس از انجام جراحی کمک می کند.

مقاله مرتبط: فیزیوتراپی آسیب های رباط و تاندون 

 

فیزیوتراپی برای درمان پارگی رباط صلیبی زانو بدون جراحی

اگر فیزیوتراپیست شما تشخیص دهد که شما توانایی بهبود پارگی رباط صلیبی زانو بدون جراحی را دارید که معمولا بدین نحو است که تنها رباط صلیبی زانویتان آسیب دیده است اما پس از آسیب دچار جا خالی دادن زانو نشده اید، فیزیوتراپیست برایتان یک برنامه درمانی فیزیوتراپی مخصوص را طراحی می کند که شامل درمان هایی از جمله تحریک الکتریکی بر روی عضلات چهار سر ران، تقویت عضلات و تمرین حفظ تعادل است.

فیزیوتراپی پارگی رباط صلیبی زانو بدون جراحی

 

فیزیوتراپی پیش از جراحی رباط صلیبی زانو

اگر جراح ارتوپد تصمیم بگیرد که جراحی ضروری است، فیزیوتراپیست شما را برای جراحی آماده خواهد کرد. وی به شما کمک می کند تا ورم شما کاهش یابد و گستره حرکتی زانوی شما افزایش یابد و عضلات چهار سر ران شما تقویت شود. کارهایی که پیش از جراحی رباط صلیبی زانو انجام می شوند به طور کلی شامل موارد زیر است:

1. ثابت کردن زانو
2. کنترل درد و کاهش ورم
3. بازگرداندن گستره حرکتی طبیعی زانو
4. افزایش قدرت عضله
5. آمادگی از لحاظ روحی برای انجام جراحی

مرکز فیزیوتراپی مهربان به‌عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران، آماده ارائه خدمات پیشرفته فیزیوتراپی برای درمان آسیب های تاندون و رباط به شما عزیزان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره با شماره 02126741456 تماس بگیرید.

 

فیزیوتراپی پس از جراحی رباط صلیبی زانو

پس از انجام جراحی، فیزیوتراپیست شما تمریناتی را برایتان بر اساس اهداف و نیازهای خاص شما طراحی می کند. برنامه درمانی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تحمل وزن: پس از جراحی، شما از عصای زیر بغل برای راه رفتن استفاده خواهید کرد. این که چه میزان وزن بدن خود را می توانید بر روی پایتان بیندازید و میزان استفاده از عصای زیر بغل چقدر طول می کشد بستگی به نوع جراحی بازسازی رباط صلیبی زانوی شما دارد. فیزیوتراپیست شما برنامه ای را برایتان طراحی خواهد کرد که براورده کننده نیازهای شما خواهد بود و به آرامی شما را به سمتی پیش خواهد راند که بتوانید وزن خود را به طور کامل بر روی پایتان بیندازید.
کمپرس سرد: پس از جراحی، فیزیوتراپیست به شا توصیه خواهد کرد که از کمپرس سرد برای کاهش ورم زانوی خود استفاده کنید.
آتل: برخی جراحان از آتل برای محدود ساختن گستره حرکتی زانویتان پس از جراحی استفاده خواهند کرد. فیزیوتراپیست آتل را برای شما می بندد و به شما یاد خواهد داد که چگونه به درستی از آن استفاده کنید.
تمرینات حرکتی: در طی هفته اول پس از جراحی، فیزیوتراپیست به شما کمک می کند تا بتوانید حرکات زانوی خود را بازگردانید و به شما تمریناتی را یاد خواهد داد تا در خانه انجام دهید. تمرکز بر روی بازیابی گستره زانوی شما خواهد بود. تمرینات هرچه سریع تر آغاز شوند به افزایش گردش خون شما کمک می کنند که موجب کاهش ورم می شود.
تحریک الکتریکی: فیزیوتراپیست شما ممکن است از تحریک الکتریکی برای بازگرداندن قدرت عضلات ران شما استفاده کند و به شما در دستیابی به گستره حرکتی کامل زانو کمک کند.
تقویت عضلات: در 4 هفته اول پس از جراحی، فیزیوتراپیست توانایی شما را برای اندختن وزنتان بر روی پا با تمرینات مختلفی افزایش می دهد. این تمرینات بر روی عضلات ران (عضلات چهار سر ران و عضلات همسترینگ) متمرکز خواهد بود و ممکن است بر روی گستره حرکتی محدودی متمرکز باشد تا مانع پارگی رباط صلیبی زانو شود. در طی هفته های بعدی، فیزیوتراپیست شدت تمرینات را افزایش می دهد و تمرینات حفظ تعادل را به برنامه شما اضافه می کند.

فیزیوتراپی پس از جراحی رباط صلیبی زانو

تمرینات حفظ تعادل: فیزیوتراپیست شما را در طی تمرینات بر روی سطوح مختلف راهنمایی می کند تا تعادل خود را به دست بیاورید. در ابتدا این تمرینات به شما کمک می کنند تا به آرامی وزن خود را بر روی پای جراحی شده بیندازید. این فعالیت ها کم کم پیشرفته تر می شوند تا بتوانید بر روی سطوح سخت و ناپایدار با پای جراحی شده خود بایستید و تعادل خود را به چالش بکشید.
بازگشت به ورزش یا فعالیت های عادی: ورزشکاران با بازیابی قدرت و تعادل، ممکن است شروع به دویدن، پریدن یا دیگر تمرینات مختص ورزش خود کنند. این مرحله برای هر شخصی متفاوت است. فیزیوتراپیست برنامه درمانی بازگشت به ورزشی را برای فرد طراحی می کند که متناسب با نیازها و اهداف فردی شخص باشد.

بیشتر بخوانید: فیزیوتراپی پارگی منیسک زانو

چنانچه شما یا یکی از نزدیکانتان دچار پارگی یا آسیب در رباط یا تاندون شده اید، می توانید جهت دریافت وقت مشاوره و معاینه با شماره 02126741456 تماس بگیرید. فیزیوتراپی مهربان آماده ارائه خدمات با مجهزترین دستگاه ها و پیشرفته ترین متد روز دنیا به شما عزیزان است.


ارسال سوال و دیدگاه

ساعت کاری فیزیوتراپی مهربان

ساعات مطب

صبح ها (همه روزه)
09:00 الی 13:00

عصرها (غیر از پنجشنبه ها)
16:00 الی 20:30


رزرو نوبت

021-26741456

0218 195 0991

 

علت درد و سوزش بین دو کتف چیست؟ درد وسط دو کتف - علت درد بین دو کتف پشت - درمان درد ستون فقرات بین دو کتف - درمان درد ستون فقرات بین دو کتف
علت های شایع بی حسی در پاها + درمان علت بی حسی در پاها چیست - چرا بی حسی در پاها را باید جدی بگیریم - آشنایی با درمان بیحسی پاها
درمان سر و گردن رو به جلو + بهترین حرکات اصلاحی سر و گردن به جلو - ناهنجاری شانه به جلو - پیشگیری از سر به جلو - تمرینهای اصلاحی برای سر به جلو