گردن درد پیامکی چیست؟ علائم، پیشگیری و روشهای درمان آن

گردن درد پیامکی چیست

همه ما در طول روز بارها موبایل خود را چک می‌کنیم. با اپلیکیشن‌های تلفن همراه کار می‌کنیم، در وب گشت و گذاری داریم و یا اوقات فراغت خود را با بازی‌های موبایل سپری می‌کنیم. به طور کلی برای خواندن و انجام بسیاری از امور روزانه، سر خود را پایین می‌آوریم و بعد از آن گردن درد شدیدی را احساس می‌کنیم. اما از مشکلات و عوارضی که ممکن است بعدها با آن درگیر باشیم، غافل هستیم! سندروم گردن پیامکی نوعی آسیب و گردن درد است که بر اثر فشار مکرر به وجود می‌آید. این عارضه معمولا در جوان ها به دلیل استفاده بیش از حد از تلفن همراه در طول روز، شایع‌تر است. اما گردن پیامکی چه علائمی دارد و چگونه می‌توان از آن پیشگیری کرد؟ جهت دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

گردن پیامکی چیست؟
سندروم گردن پیامکی چگونه ایجاد می‌شود؟
علائم سندروم گردن پیامکی
آیا می‌توان از این عارضه پیشگیری کرد؟
تشخیص بیماری گردن پیامکی
گردن پیامی چه خطرات و عوارضی دارد؟
فیزیوتراپی برای درمان گردن پیامکی
تمرینات کششی برای کاهش علائم گردن پیامکی
چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

گردن پیامکی چیست؟

هنگامی که به صورت طولانی مدت از وسایل الکترونیکی بدون سیم مانند تلفن همراه و تبلت استفاده می‌کنید، دچار گردن دردی می‌شوید که اصطلاحا "گردن پیامکی" نامیده می‌شود. هنگام نگه داشتن سر و گردن رو به جلو، تنش و دردهای شدیدی در عضلات گردن شما و در سراسر شانه‌ها ایجاد می شود.

سندروم گردن پیامکی چگونه ایجاد می‌شود؟

سر انسان به طور طبیعی، حدود 5/4 تا 5/5 کیلوگرم وزن دارد. هنگامی که سر خود را به سمت جلو خم می‌کنید، فشار زیادی بر عضلات گردن شما وارد خواهد شد. به عبارتی ساده، شایع‌ترین علت گردن پیامکی، فشار به عضلات گردن است. به عبارتی وقتی قوس طبیعی گردن از بین می‌رود، احتمال تخریب، پارگی، فشار و فرسودگی مهره‌ها در گردن بیشتر می‌شود. در چنین مواردی، ممکن است شما گردن درد و حتی سردردهای شدیدی را تجربه کنید.

نحوه ایجاد سندروم گردن پیامکی

علائم سندروم گردن پیامکی

گردن پیامکی باعث سفتی و خشک شدن گردن می‌شود. بنابراین استفاده از موبایل برای مدت طولانی و خم کردن سر در ساعات زیادی از روز، می‌تواند به این موارد منجر شود:

• ممکن است درد نسبتا خفیف در گردن یا قسمت پشتی گردن احساس کنید.
• دردهای مزمن و اسپاسم‌های عضلانی شدید در ناحیه کمر (این درد ممکن است در یک نقطه خاص از کمر قرار داشته باشد و به مرور زمان بدتر شود.)
• درد و گرفتگی شانه‌ها به دلیل وضعیت طولانی سر به جلو که می‌تواند به اسپاسم‌های دردناک ماهیچه‌های شانه منجر شود.
• در صورت آسیب دیدن عصب گردن، ممکن است درد به بازوها و دست‌های شما کشیده می‌شود.
• سردردهای شدید و آزار دهنده: کاهش تحریک طولانی مدت گردن و سفتی عضلات، باعث ایجاد سردردهای شدید خواهد شد. (استفاده طولانی از موبایل، صرف نظر از وضعیت صحیح بدن، ممکن است خطر ایجاد سردرد را افزایش دهد.)
• افزایش درد هنگام خم شدن گردن: (در زمان ارسال پیامک، هنگام خم کردن گردن به پایین، ممکن است درد شدید در ناحیه گردن خود احساس کنید.)
• مشکلات تنفسی: برخی از افراد که به عارضه گردن پیامکی مبتلا هستند، به دلیل تغییرات به وجود آمده در بدن آن‌ها ممکن است مشکلات تنفسی را تجربه کنند.

در این عارضه، قسمت‌های مختلفی از بدن دچار درد خواهند شد. به عنوان مثال، کسی که با استفاده از هر دو دست، به مدت طولانی با تلفن همراه کار می‌کند، ممکن است دچار دردهایی در گردن یا قسمت فوقانی کمر شود. در حالی که در زمان استفاده از موبایل با یک دست، به دلیل فشار بیشتر عضلات، معمولا درد شدیدی در یک طرف بدن احساس خواهد شد.

بیشتر بخوانید: علت و درمان سر و گردن رو به جلو+حرکات اصلاحی

علائم سندروم گردن پیامکی

اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که در طول روز، زمان زیادی با تلفن همراه خود کار می‌کنید و دچار دردهای شدیدی در ناحیه گردن، کمر و یا حتی شانه‌ها می‌شوید، احتمالا به سندروم گردن پیامکی مبتلا هستید! پیشنهاد ما به شما این است که برای درمان این عارضه مرکز فیزیوتراپی مهربان را انتخاب کنید. می‌توانید جهت دریافت وقت مشاوره و معاینه با شماره 02126741456 تماس بگیرید.

آیا می‌توان از این عارضه پیشگیری کرد؟

بیماری گردن پیامکی با رعایت موارد ساده به راحتی امکان پذیر است. چند توصیه برای پیشگیری از گردن درد پیامکی وجود دارد که برخی از مهمترین آن‌ها عبارتند از:

• در صورت امکان، تلفن همراه خود را هم سطح با چشمانتان نگه دارید. سعی کنید، موبایل یا تبلت را به سطح چشم نزدیکتر کنید تا لازم نباشد که سر به جلو خم شود.
• در طول روز، استراحت کنید. سعی کنید ساعاتی را بدون استفاده از تلفن همراه بگذرانید. هر نیم ساعت یکبار از جای خود بلند شوید و کمی قدم بزنید.
• هنگام انجام دادن کار، اطمینان حاصل کنید که صفحه نمایش لپ تاپ شما، به صورت درست قرار گرفته است. صفحه تبلت و یا لپ تاپ باید درست مقابل چشم شما باشد و سرتان در راستای ستون فقرات و شانه‌ها قرار داشته باشد.
• برای انجام کارهای روزمره، رانندگی و تماشای تلویزیون، سر خود را به پایین خم نکنید تا فشار زیادی به مهره های گردن وارد نشود.
• سعی کنید در طول روز برای انجام کارهای خود درست باستید و یا حتی در مواقع نشستن طرز صحیح نشستن را رعایت کنید. درست ایستادن و درست نشستن در حالی که شانه‌های شما به سمت عقب است، باعث می‌شود که فشار زیادی به مهره‌های شما وارد نشود.
• چند بار در طول روز، گردن و ناحیه فوقانی کمر را به سمت عقب خم کنید تا از درد و فشار در ماهیچه‌ها کم شود.

بیشتر بخوانید: آیا گردن درد خطرناک است؟

پیشگیری از بیماری گردن پیامکی

تشخیص بیماری گردن پیامکی

برای تشخیص عارضه گردن پیامکی، معمولا سوابق بیمار و معاینه فیزیکی در درجه اول از اهمیت زیادی برخوردار هستند:

تاریخچه پزشکی: پزشک شما ممکن است در مورد سابقه بیماری خاص، عادت‌های ورزشی، رژیم‌ غذایی و همچنین داروهای مصرف شده از شما سوال بپرسد.
معاینه جسمی: برای مشاهده وضعیت بدن و یا درد در قسمت‌های مختلفی از گردن، کمر و یا شانه‌ها باید توسط پزشک معاینه شوید. در معاینه فیزیکی، پزشک برای بررسی دامنه حرکات بیمار، از او می‌خواهد که سر را به طرفین حرکت دهد. پس از معاینه جسمی و بررسی تاریخچه دقیق بیمار، روش‌های درمانی مختلفی برای او در نظر گرفته می‌شود.

در مواردی که علائم جدی‌تر باشد، عارضه گردن پیامکی ممکن است نشانه یک بیماری باشد. در چنین مواردی برای بررسی ریشه عصب برخی از اسکن‌های تصویر برداری مانند ام آر آی (MRI) توسط پزشک تجویز خواهد شد.

گردن پیامی چه خطرات و عوارضی دارد؟

در صورت عدم درمان، عارضه گردن پیامکی می‌تواند منجر به التهاب رباط های گردن، تحریک عصب و افزایش انحنای ستون فقرات شود. در چنین مواردی فرد ممکن است آرتروز گردن را تجربه کند. بنابراین در صورتی که هر کدام از علائم گفته شده به صورت طولانی مدت ادامه داشته باشند، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

فیزیوتراپی برای درمان گردن پیامکی

فیزیوتراپی یکی از روش‌هایی است که به عنوان پیشگیری و درمان عارضه گردن پیامکی می‌توان از آن استفاده کرد. درمان فیزیوتراپی می‌تواند به کاهش علائم این عارضه کمک کند. درمان‌های فیزیوتراپی برای بیماری گردن پیامکی به تشخیص فیزیوتراپیست معمولا عبارتند از:

ورزش درمانی: با توجه به علائم و شدت گردن پیامکی، شرایط فیزیوتراپیست‌ها می‌توانند تمرینات خاصی را به شما آموزش دهند. این تمرینات باعث ایجاد کشش در عضلاتی که دچار گرفتگی شده‌اند، می‌شود. تمرین درمانی معمولا باعث کاهش سفتی و درد گردن خواهند شد.

درمان گردن پیامکی با ورزش درمانی

درای نیدلینگ: درای نیدلینگ یکی از روش‌های درمانی فیزیوتراپی است که برای کاهش دردهای ناشی از عارضه گردن پیامکی توسط فیزیوتراپیست‌ها تجویز خواهد شد. هدف از این روش آزادسازی اسپاسم عضلات گردن است.
ماساژ درمانی: فیزیوتراپیست‌ها با بررسی وضعیت و معاینه دقیق بیمار، عضلاتی که نیاز است شل یا تقویت شوند را پیدا کرده و به کمک ماساژ درمانی، به درمان گردن درد پیامکی می‌پردازند. ماساژ درمانی به کاهش درد و از بین رفتن سفتی عضلات گردن کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: آیا گردن درد خطرناک است؟

تمرینات کششی برای کاهش علائم گردن پیامکی

عارضه گردن پیامکی با انجام برخی از تمرینات کششی گردن، قابل کنترل است. شما می‌توانید با انجام چند تمرین ساده گردن و شانه، علائم گردن پیامکی را تا حدود زیادی کاهش دهید. تمرینات کششی گردن و شانه‌ها برای بهبود جریان خون و کاهش درد موثر هستند. این تمرین عبارتند از:

کشش گردن
برای انجام این تمرین صاف بایستید. چانه خود را به سمت جلو و بالا بکشید به گونه‌ای که کشش را در ناحیه گردن خود احساس کنید. به مدت 5 ثانیه این وضعیت را حفظ کنید. سپس به حالت قبل برگردید. این حرکت را 5 بار در روز تکرار کنید.

کشش گردن برای کاهش علائم گردن پیامکی

چرخش گردن
برای انجام این حرکت ورزشی بهتر است روی یک صندلی بنشینید. سر را صاف و مستقیم نگه دارید. سپس سر خود را به طرف راست بچرخانید و به موقعیت اول برگردید و مجددا سر را به طرف چپ بچرخانید. بهتر است این تمرین 10 با در روز برای هر دو طرف گردن انجام شود.

چرخش گردن برای کاهش علائم گردن پیامکی

تمرین شانه‌ها
در حالت ایستاده قرار بگیرد و پاها را به اندازه عرض شانه‌ها باز کنید. سپس هر دو شانه را به سمت بالا حرکت دهید و بعد آهسته به جای اول برگردانید. این حرکت را چند بار در طول روز تکرار کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

همان طور که گفته شد در بسیاری از موارد، گردن درد پیامکی با تمرینات فیزیوتراپی و برخی از ورزش‌های کششی گردن به راحتی قابل مدیریت است. اما اگر گردن درد با سردرد شدید، سرگیجه، حالت تهوع یا احساس سوزن سوزن شدن در ناحیه بازو و دست باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید. هر یک از این علائم با درد گردن می‌تواند نشان دهنده یک وضعیت خاص باشد که برای دستیابی به درمان صحیح باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود.

اگر سوالی در مورد گردن پیامکی دارید، می‌توانید آن را در قسمت نظرات زیر همین مقاله بپرسید. سوالات شما را در اسرع وقت پاسخ خواهیم داد و از طریق همین صفحه قابل مشاهده خواهد بود.