علت خشکی و گرفتگی شانه چیست؟

علت خشکی و گرفتگی شانه چیست

بیماری‌های شانه که اغلب با احساس درد، خشکی و گرفتگی شانه شروع می‌شوند، در مراحل ابتدایی ساده است و با هزینه کمتر به راحتی قابل درمان هستند اما پس از گذشت زمان با پیشرفت آن مشکلات زیادی مانند شانه یخ زده ایجاد می کند که درمان آن ممکن است چندین ماه طول بکشد. اما بهتر است قبل از هر چیزی بررسی کنیم که علت درد و گرفتگی شانه چیست و معمولا چه موارد درمانی برای آن در نظر گرفته می‌شود؟ برای دسترسی سریع به مطالب می توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.

علائم درد، خشکی و گرفتگی شانه
علت خشکی و گرفتگی درد شانه
فروزن شولدر یا یخ زدگی شانه (شانه منجمد)
تشخیص گرفتگی و خشکی شانه
درمان گرفتگی و خشکی شانه
درمان گرفتگی و خشکی شانه با فیزوتراپی
ورزش‌های مناسب برای گرفتگی و خشکی شانه
سخن پایانی

علائم درد، خشکی و گرفتگی شانه

خشکی و درد شانه، احساس آزار دهنده‌ای را در افراد ایجاد خواهد کرد به خصوص هنگام شب در حال استراحت بیمار نمی‌تواند به راحتی روی شانه خود بخوابد و یا اینکه در طول روز به سختی می‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را انجام دهد.
درد شانه می‌تواند خفیف باشد و مشکل خاصی برایتان ایجاد نکند و یا حتی می‌تواند به حدی شدید باشد که در کلیه فعالیت‌های روزانه شما اختلال ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: درد کتف چپ و درمان فیزیوتراپی آن

علت خشکی و گرفتگی درد شانه

ممکن است برای برخی افراد این سوال مطرح شود که علت گرفتگی شانه چیست؟ معمولا عوامل مختلفی خطر ابتلا به خشکی و گرفتگی شانه را افزایش خواهند داد. برخی از مهمترین علل ایجاد این عارضه عبارتند از:

• افزایش سن: معمولا افراد بالای 40 سال بیشتر در خطر ابتلا به خشکی و گرفتگی شانه هستند.
• جنسیت: 70 درصد افراد مبتلا به این بیماری، زنان هستند.
• شکستگی بازو و یا جراحی های مختلف

علت خشکی و گرفتگی درد شانه

• مصرف برخی از داروهای خاص: مصرف برخی از داروها باعث تخریب مفاصل می‌شوند و به عضلات اطراف آن فشار وارد می‌کنند.
• بیماری قلبی _ عروقی
• سکته مغزی
• کم کاری و پرکاری تیروئید
• دیابت: معمولا افرادی که به دیابت مبتلا هستند 2 تا 4 برابر دیگر افراد در خطر ابتلا به خشکی و گرفتگی شانه هستند.
• عدم تحرک: کم تحرکی و بی تحرکی برای مدت طولانی باعث ایجاد خشکی و درد مفاصل شانه می‌شود.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع دلایل درد شانه و کتف

فروزن شولدر یا یخ زدگی شانه (شانه منجمد)

درد و خشکی مداوم در مفصل شانه دو مورد از علائم اصلی بیماری شانه منجمد هستند. سندرم یخ زدگی شانه یا کپسولیت چسبنده یکی از مهمترین علل خشکی و گرفتگی عضله شانه است. این بیماری معمولا فقط یک سمت از شانه را درگیر می‌کند و تقریبا از هر 5 نفر، یک نفر به این عارضه مبتلا است.

این عارضه زمانی رخ می‌دهد که پوششی که دور مفصل شانه قرار دارد متورم و ضخیم می‌شود و دامنه حرکتی شانه را محدود می‌کند. (شما به راحتی نمی‌توانید دست خود را به بالا و پایین حرکت دهید.) در نتیجه مفاصل شانه فضای کافی ندارند تا به درستی بچرخند. در شانه یخ زده به دلیل گرفتگی و خشکی، بیمار پس از مدتی متوجه می‌شود که به راحتی نمی‌تواند همانند قبل شانه خود را حرکت دهد. حتی در برخی مواقع فرد قادر به انجام برخی از ساده‌ترین کارهای روزانه مانند لباس پوشیدن، مسواک زدن و یا حتی رانندگی نیست.

فروزن شولدر یا یخ زدگی شانه

اگر شما هم دچار خشکی و گرفتگی شانه هستید، می توانید با مراجعه به مرکز فیزیوتراپی مهربان از فیزیوتراپیست های متخصص این مرکز مشاوره بگیرید. این مرکز با در اختیار داشتن کادر تخصصی و جدیدترین دستگاههای روز دنیا به عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات تخصصی فیزیوتراپی به شما همشهریان عزیز است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

تشخیص گرفتگی و خشکی شانه

پزشک معمولا گرفتگی و خشکی شانه را با توجه به علائم، نشانه‌ها، و نتیجه معاینه روی بازو و شانه‌ها تشخیص می‌دهد. معمولا پزشک برای اینکه به صورت کامل متوجه بیماری شما شود بخشی از بازوها و شانه را فشار داده و حرکت می‌دهد. در برخی موارد که معاینه فیزیکی دشوار به نظر برسد، به کمک آزمایش‌های تصویربرداری، مانند رادیوگرافی یا ام آر آی (تصویربرداری رزونانس مغناطیسی) می‌توان این عارضه را تشخیص داد.

درمان گرفتگی و خشکی شانه

معمولا درمان های دارویی ضد درد و التهاب در روند بهبود این عارضه موثر هستند. در اکثر مواقع درمان خشکی و گرفتگی شانه بدون جراحی نتایج خوبی برای بیماران به همراه خواهد داشت و باعث کاهش درد شانه خواهد شد.

جراحی معمولا زمانی توصیه می‌شود که بیمار طی چند ماه درمان‌های غیر جراحی را انجام داده و هیچ نتیجه قابل توجهی دریافت نکرده است. معمولا بهترین و اصلی‌ترین روش درمان خشکی و گرفتگی شانه فیزیوتراپی است. متخصصان فیزیوتراپی با معاینه و ارزیابی و تشخیص دقیق وضعیت بیمار برنامه‌های درمانی مختلفی را برای او تجویز می‌کنند.

درمان گرفتگی و خشکی شانه با فیزوتراپی

معمولا فیزیوتراپی بهترین راهکار درمانی برای گرفتگی عضلات شانه است. اکثر بیماران به کمک تمرین درمانی و رو‌‌ش‌های مختلف فیزوتراپی بهبود می‌یابند و تنها درصد کمی از افراد مجبور به جراحی شانه هستند. برخی از مهمترین راهکارهای درمانی این عارضه با فیزیوتراپی عبارتند از:

• سرما و گرما درمانی:
سرما و گرما درمانی ورم و درد را کاهش می‌دهد. استفاده متناوب از سرما و گرما می‌تواند تاثیر زیادی در روند بهبودی شما داشته باشد.

• اوزون تراپی:
اوزون تراپی معمولا برای طیف وسیعی از انواع بیماری‌های دردناک، از سیاتیک تا کمر درد و آسیبهای وارده به شانه مانند فروزن شولدر یا شانه یخ زده، یک روش درمانی موثر است.

اوزون تراپی در درمان گرفتگی و خشکی شانه

• درمان دستی یا منوال تراپی شانه:
منوال تراپی به عنوان یک روش مطمئن در جهت بهبود خشکی و گرفتگی دردهای شانه موثر است. در این روش متخصص فیزیوتراپی، مفصل شانه را در جهات مختلف حرکت می‌دهد تا بافت سفت شده شل شود.

• ماساژ درمانی:
از آنجایی که ماساژ، گردش خون در ناحیه آسیب دیده را کاهش می‌دهد برای درمان خشکی و گرفتگی شانه مفید است. ماساژ تراپی باید به صورت منظم برای رفع گرفتگی عضلانی و یخ زدگی شانه انجام شود.

• الکترو تراپی:
برای تسریع درمان، معمولا فیزیوتراپیست‌ها از الکتروتراپی برای گرم کردن بافت و کاهش درد برای انجام فعالیت‌های روزانه استفاده می‌کنند.

• درای نیدلینگ:
درای نیدلینگ یکی از موثرترین درمان‌های طبیعی برای خشکی و گرفتگی شانه است. در این تکنیک از سوزن‌های باریک و بلند استفاده می‌شود و با تحریک نقاط خاصی از بدن که به نقاط ماشه‌ای معروف ‌هستند باعث آزادسازی عضلات و کاهش درد خواهد شد.

• شاک ویو تراپی:
شاک ویو تراپی در برخی از موراد برای درمان سندروم شانه یخ زده توسط فیزیوتراپیست‌ها توصیه می‌شود، البته باید در نظر داشته باشید که تزریق استروئید برای برخی بیماران مبتلا به دیابت مناسب نیست.

استفاده از مدرن‌ترین روش‌های غیر جراحی درد شانه باعث شده تعداد زیادی از بیماران حتی در مواردی مانند شانه یخ زده، طی چند هفته به زندگی عادی خود برگردند. اگر شما هم چنین علائمی دارید و از خشکی و گرفتگی شانه رنج می‌برید، می‌توانید برای درمان، و جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02144339562 تماس حاصل فرمایید.

ورزش‌های مناسب برای گرفتگی و خشکی شانه

شما می توانید با انجام تمرینات کششی و تقویتی تا حدود زیادی خشکی و گرفتگی دردهای شانه را کاهش دهید. برخی از ساد‌ه‌ترین و مهمترین حرکات ورزشی برای این عارضه در ادامه آورده شده است:

شستن سر
یکی از تمرینات موثر این است که بازوی آسیب دیده را بالای سر خود ببرید و به صورت دایره‌ای مطابق تصویر زیر حرکت دهید. بازوی خود را به مدت 6 ثانیه تکان دهید. سپس عضلات را شل کنید و دست‌تان را به آرامی پایین بیاورید. حرکت را دو یا سه بار تکرار کنید.

تمرین شستن سر برای گرفتگی و خشکی شانه

بالا بردن بازو
در کنار یک دیوار بایستید و بازوی خود را تا جایی که می‌توانید، بالا ببرید. سپس به آهستگی انگشتان‌تان را روی دیوار کناری بالا ببرید. بازویتان و کف دست‌تان را در حالی که کاملا صاف است، تا جایی که می‌توانید محکم به مدت 6 ثانیه روی دیوار فشار دهید. به کمک دست سالم‌تان بازوی آسیب دیده را به آرامی پایین بیاورید. این حرکت را دو یا سه بار در روز تکرار کنید.

تمرین بالا بردن بازو برای گرفتگی و خشکی شانه

کشش متقاطع باز
سعی کنید به آرامی یک بازو را در راستای سینه در زیر چانه بکشید.( تا جایی که احساس درد نداشته باشید) به مدت 30 ثانیه در این وضعیت باقی بمانید. سپس عضلات خود را شل کنید و حرکت را مجددا تکرار کنید.

نمرین کشش متقاطع باز برای گرفتگی و خشکی شانه

سخن پایانی

خشکی و گرفتگی شانه یک عارضه شایع است. در برخی مواقع با پیشرفت این بیماری، ممکن است دچار محدودیت حرکتی مفاصل شوید و خطرات زیادی برای شما ایجاد شود. بنابراین اگر در انجام کارهای روزانه برای حرکت دادن شانه‌ها مشکل دارید و درد و خشکی زیادی در شانه‌های خود احساس می‌کنید، بهتر است حتما به یک فیزوتراپی مراجعه و نسبت به درمان اقدام کنید.

در پایان چنانچه سوالی درباره خشکی و گرفتگی شانه و روشهای درمان آن دارید، زیر همین مقاله مطرح کنید. سوالات شما در اسرع وقت توسط متخصصین فیزیوتراپی مهربان پاسخ داده می شود.