کاربردهای بیوفیدبک در فیزیوتراپی

بیوفیدبک تراپی یک روش درمانی در فیزیوتراپی است که از آن می‌توان به عنوان یک راه حل برای بهبود شرایط روحی، جسمی و احساسی فرد بیمار در نظر گرفت. بیوفیدبک یکی از گزینه‌هایی است که به شما کمک می‌کند کنترل بیشتری بر روی پاسخ‌ها و رفتارهای بدنی خود داشته باشید. در ادامه با روش استفاده، درمان و فواید بیوفیدبک تراپی با ما همراه باشید. جهت دسترسی راحت به مطالب مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بیوفیبدک چیست؟
بیوفیدبک چگونه کار می‌کند؟
انواع تمرینات بیوفیدبک تراپی
کاربردهای بیوفیدبک در فیزوتراپی
مزایای استفاده از بیوفیدبک تراپی
اثر بخشی بیوفیدبک برای مبتلایان واژینیسموس
جلسات بیوفیدبک تراپی معمولا چقدر طول خواهد کشید؟
هزینه بیوفیدبک تراپی چقدر است؟
عوارض جانبی بیوفیدبک تراپی
آیا نتیجه درمان بیوفیدبک تراپی دائمی است؟
تعداد جلسات لازم برای بیوفیدبک تراپی

بیوفیبدک چیست؟

بیوفیدبک یک تکنیک بدن است که شامل استفاده از بازخورد دیداری یا شنوایی برای به دست آوردن کنترل عملکردهای غیر ارادی بدن است. این فرایند شامل اتصال به یک دستگاه با سنسورهای بازخورد در مورد جنبه‌های خاص بدن شماست.
در اصل می‌توان گفت که بیوفیدبک به افراد اجازه می‌دهد تا فعالیت فیزیولوژیکی خود را به منظور بهبود سلامت یا عملکرد تغییر دهند و با استفاده از ابزارهای اندازه گیری دقیق، اطلاعاتی در مورد عملکردهای بدن در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

بیوفیدبک چگونه کار می‌کند؟

در طی یک جلسه درمان، الکترودها به پوست شما وصل می‌شوند. همچنین می‌توان از حسگرهای انگشت استفاده کرد. این الکترودها یا سنسورها، سیگنال‌هایی را به مانیتور ارسال می‌کنند، که صدا، فلاش نور یا تصویری را نشان می‌دهد و در اصل نشان دهنده ضربان قلب و تنفس، فشار خون و درجه حرارت پوست شما است.

بیوفیدبک چگونه کار می کند

از بیوفیدبک تراپی معمولا به عنوان یک ابزار قوی برای بهبود قدرت و شرایط ذهنی فرد استفاده می‌شود. کلینیک تخصصی مهربان یکی از مراکز بیوفیدبک تراپی در تهران است. برای اطلاع از کاربردهای این روش و همچنین رزرو نوبت برای جلسه‌ی مشاوره می‌توانید با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

انواع تمرینات بیوفیدبک تراپی

جلسات بیوفیدبک تراپی در مطب و کلیلنک‌ها با استفاده از دستگاه مخصوص انجام می‌شود و برای حفظ آرامش و سلامت روحی و جسمی وهمچنین درمان برخی از بیماری‌ها و اختلالات به افراد کمک کننده است. معمولا در جلسات بیوفیدبک چندین روش تمریناتی مهم با توجه به شرایط بیمار به او آموزش داده می‌شود:

• نفس عمیق
• آرام سازی پیشرونده ماهیچه‌ها و عضلات: به طور متناوب عضلات خاص منقبض و سپس شل می‌شوند.
• تصاویر هدایت شده با تمرکز بر روی یک تصویر خاص (مانند رنگ و بافت یک شی زنده) برای تمرکز ذهن و احساس آرامش بیشتر.
• مراقبه ذهن و تمرکز افکار و همچنین رها شدن از احساسات منفی

بیشتر بخوانید: تشخیص و درمان پارگی عضلات

کاربردهای بیوفیدبک در فیزوتراپی

همان طور که اشاره شد از بیوفیدبک برای درمان و توانبخشی اختلالات و بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. بیوفیدبک معمولا برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها و اختلالات مورد استفاده قرار می‌گیرید:

• درمان سردردهای تنشی
• کنترل فشار خون بالا و پایین
• کاهش اختلالات گوارشی مانند سندروم روده تحریک پذیر
• کمک به بیماران برای کنترل واکنش‌های جسمی در برابر استرس یا اضطراب
بی اختیاری ادرار
درمان اختلالات کف لگن
• برطرف کردن استرس و اضطراب
• دردهای شدید و آزاردهنده کمر و گردن
• بهبود و سلامت قلب

استرس مزمن می‌تواند طیف گسترده‌ای از اثرات منفی بر سلامتی از جمله کاهش ایمنی، بیماری قلبی، افسردگی، مشکلات گوارشی و اختلالات خواب داشته باشد. بنابراین بیوفیدبک برای مدیریت استرس و همچنین علائم بیماریهایی که ممکن است با استرس تشدید شود، مفید است.

کاربرد بیوفیدبک در فیزیوتراپی

بیشتر بخوانید: تشخیص و درمان شل شدن عضلات کف لگن + حرکات ورزشی

مزایای استفاده از بیوفیدبک تراپی

بیو فیدبک ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد، اما معمولا در اکثر مواقع می‌تواند به عنوان یکی از رویکردهای درمانی مزایای زیادی را برای شخص به همراه داشته باشد:

• استفاده از بیوفیدبک ممکن است در شرایطی که سایر درمان‌ها موثر نبوده و یا افرادی که قادر به مصرف برخی داروهای خاص نیستند، مفید باشد.
• از آنجا که بیو فیدبک یک روش درمانی غیر تهاجمی است، ممکن است بیماران آن را به سایر درمان‌های تهاجمی و مختل کننده ترجیح دهند.
• بعد از گذشت زمان بیمار می‌تواند بدون مراجعه به پزشک از این فرآیند درمانی استفاده کند.
• این روش درمان به افراد کمک می‌کند با سیستم قوی ارتباط مغز با بدن آشنا شوند.
• بیوفیدبک تراپی به افراد کمک می‌کند تا تکنیک‌های جدیدی را برای مدیریت استرس و پاسخ‌های عاطفی خود یاد بگیرند.

اثر بخشی بیوفیدبک برای مبتلایان واژینیسموس

برخی از محققان به درمان بیماری واژینیسموس با استفاده از روان درمانی و بیوفیدبک تراپی می‌پردازد. در طول فرآیند درمان، آموزش رفتار جنسی و فیزیولوژي آن، اصلاح اطلاعات غلط در مورد رفتارهای جنسی، آموزش تکنیک رهاسازی به منظور کمک به بهبود این بیماری و بهبود قدرت عضلات کف لگن برای بیمار در نظر گرفته می‌شود. معمولا در این روش درمانی، بیماران مبتلا به واژینیسموس بعد از 4 الی 5 هفته به صورت کامل بهبود یافته‌اند.

جلسات بیوفیدبک تراپی معمولا چقدر طول خواهد کشید؟

یک جلسه بیوفیدبک اغلب بین 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد. مدت زمان درمان و تعداد جلسات لازم به عوامل مختلفی از جمله اینکه چقدر به تمرین پاسخ می‌دهید، شرایطی که روی آن تمرکز می‌کنید و اهداف شما بستگی دارد. معمولا تعداد جلسات درمان شامل 4 تا 6 جلسه است، اگرچه 8 تا 10 جلسه نیز غیر معمول نیست.

تعداد جلسات بیوفیدبک تراپی

هزینه بیوفیدبک تراپی چقدر است؟

هزینه های بیوفیدبک می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد. هزینه‌ی انجام درمان بیوفیدبک تراپی بر اساس تجهیزات مورد استفاده و تعداد جلسات درمانی و نیاز بیمار متفاوت خواهد بود.

جهت کسب اطلاعات و اطلاع از هزینه جلسات بیوفیدبک تراپی می‌توانید با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

عوارض جانبی بیوفیدبک تراپی

بیوفیدبک تراپی معمولا به عنوان یک روش ایمن محسوب می‌شود، اما بهتر از قبل از شروع با پزشک و درمانگر خود درباره گزینه‌های درمانی مشورت کنید. بیوفیدبک لزوما برای همه مناسب نیست و ممکن است رویکردها و روش‌های درمانی دیگری برای وضعیت هر فرد بیمار وجود داشته باشد.

آیا نتیجه درمان بیوفیدبک تراپی دائمی است؟

بیوفیدبک معمولاً به جای یک درمان، نوعی از آموزش محسوب می‌شود. اثر گذاری این روش درمانی مستلزم این است که بیماران نقش موثری در درمان خود داشته باشند و معمولا به صورت مداوم بین جلسات تمرین کنند.

تعداد جلسات لازم برای بیوفیدبک تراپی

تعداد جلسات لازم برای درمان توسط شخص درمانگر مشخص خواهد شد. در طول جلسات، درمانگر شما را از طریق انجام تمرینات و تکنیکهای آرامش بخش ذهنی که شامل مدیتیشن، تنفس و ... است هدایت خواهد کرد و با انجام این تمرینات شما اطلاعاتی مربوط به نتیجه جسمانی خود از دستگاه دریافت می‌کنید.

چنانچه شما مشکلی در این زمینه یا موارد مشابه دارید، می توانید جهت دریافت وقت مشاوره و معاینه با شماره 02126741456 تماس بگیرید و یا سوالات خود را در بخش نظرات زیر همین مقاله از ما بپرسید و برای درافت جواب به همین صفحه برگردید.