درمان سریع گردن درد عصبی با فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی

فیزیوتراپی گردن درد عصبی

احتمالا شما هم بعد از فشارهای عصبی، جسمی یا عصبانیت، دچار گرفتگی و درد شدید گردن شده اید. ممکن است این علائم بعد از چند ساعت از بین بروند اما گاهی نیز مزمن شده و فعالیتهای روزانه شما را برای چند هفته مختل می کنند.

از آنجایی که این گردن دردها در زندگی ماشینی و پر استرس امروز، در بین مردم بسیار رایج است، تصمیم گرفتیم مقاله امروز را به موضوع گردن درد عصبی و راه های درمان آن اختصاص دهیم. برای دسترسی سریع به تیترهای این مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

گردن درد عصبی چیست؟
گردن درد عصبی چه علائمی دارد؟
رابطه گردن درد و سر درد
علت درد گردن هنگام عصبانیت
روشهای تشخیص دردهای عصبی گردن
گردن درد با منشا عصبی را چگونه درمان کنیم؟
درمان های فیزیوتراپی
حرکات اصلاحی برای گردن درد

گردن درد عصبی چیست؟

گردن درد انواع مختلفی دارد که هر یک از آنها به دلایل مختلفی مثل آرتروز گردن، تصادف، بالا رفتن سن و غیره بروز می کنند. ولی این عارضه همیشه به دلیل آسیبهای جسمانی رخ نمی دهد. اگر فشارهای عصبی، عصبانیت یا استرس موجب گردن درد شوند، به این نوع از درد گردن، گردن درد عصبی گفته می شود. گردن درد عصبی بسیار شایع است و از هر 10 نفر 1 نفر آن را تجربه می کند.

گردن درد عصبی چه علائمی دارد؟

گردن دردهای عصبی معمولا باعث ایجاد درد شدید و فشار بر مهره های پایین گردن، پشت سر و گردن می شود. این نوع گردن درد معمولا با علائم دیگری نیز همراه است. مثلا:

• درد و خستگی شانه ها
• بی حسی و ضعف بازوها و حتی انگشتان دست
• مورمورشدن بازوها و دستها
• سفتی و خشکی گردن

گردن درد عصبی با استراحت کردن بهتر نمی شود و غالبا با اسپاسم عضلات گردن و شانه ها همراه است. تا زمانی که برای رفع اسپاسم و درمان درد اقدام نکنید، علائم گردن درد همچنان ادامه دارد.

علائم گردن درد عصبی

رابطه گردن درد و سر درد

معمولا دردهای گردن انتشاری یا ارجاعی هستند. یعنی درد گردن به نقاط دیگر مثل شانه ها، بازوها و سر نیز منتشر می شود. به همین دلیل است که با بروز گردن درد عصبی به احتمال زیاد دچار سر درد یا درد و گرفتگی شانه ها نیز می شوید.

علت درد گردن هنگام عصبانیت

استرس، افسردگی و عصبانیت، علت گردن درد عصبی هستند. این فشارها باعث اسپاسم و گرفتگی عضلات می شوند. چنین تنش های روانی نه تنها علت درد هستند بلکه احساس درد را هم بدتر می کنند. ترومای ناشی از تصادفات یا سقوط از ارتفاع هم می تواند علت گردن درد عصبی باشد.

همچنین موقع تنش و استرس هورمون هایی در بدن برای پاسخ به استرس آزاد می شود که باعث اسپاسم و سفتی عضلات گردن می شوند. کارهای جسمی که به بدن فشار می آورد یا در وضعیت بدنی نامناسب انجام می شوند نیز از دیگر دلایل گردن درد عصبی هستند.

در صورتی که به خاطر استرس های روحی یا جسمی دچار گردن درد عصبی شده اید، برای درمان آن با روشهای متنوع فیزیوتراپی می توانید به مرکز فیزیوتراپی مهربان، مجهزترین مرکز فیزیوتراپی غرب تهران مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

روشهای تشخیص دردهای عصبی گردن

گردن درد علامت بسیاری از مشکلات گردنی از جمله فتق دیسک گردن، بیرون زدگی دیسک، آرتروز گردن است. پزشکان برای تشخیص اینکه علت گردن درد شما عصبی است یا نه، علاوه بر معاینه فیزیکی و گرفتن شرح حال بیمار از روشهای زیر برای تشخیص علت درد گردن استفاده می کنند:

• تست های عصبی
• تصویربرداری با اشعه ایکس
• تصویربرداری ام آرآی

بعد از تشخیص علت اصلی این عارضه، پزشکان می توانند روش درمانی مناسب را انتخاب کنند.

تشخیص دردهای عصبی گردن

گردن درد با منشا عصبی را چگونه درمان کنیم؟

بر اساس اینکه گردن درد عصبی با چه علائمی همراه است، از روشهای درمانی زیر برای کاهش درد و علائم دیگر بیماران استفاده می شود:

• درمان خانگی گردن درد عصبی: ممکن است برای بیمار، درمان های خانگی مثل: استفاده از بالش مناسب، اصلاح مدل خوابیدن، نوشیدن آب زیاد، اصلاح وضعیت نشستن و مواردی از این قبیل برای کاهش استرس و درد گردن تجویز شود.

• دارو درمانی: مصرف قرص های ضد درد و ضد التهاب، بهترین قرص برای درد گردن ناشی از استرس هستند. اما در بعضی از موارد، پزشکان مجبورند برای کاهش درد و التهاب، کورتون تزریق کنند.

• فیزیوتراپی: بهترین راه درمان گردن درد عصبی، استفاده از تکنیکهای فیزیوتراپی است. این تکنیک ها برای کاهش دردهای گردنی و عصبی، تقویت عضلات گردن و علائم دیگر این عارضه موثر هستند.

• درمان گیاهی گردن درد عصبی: برای درمان گردن درد عصبی در طب سنتی از دمنوش های آرامبخش و روغن های گیاهی استفاده می شود. این روش فقط برای تسکین دردهای خفیف گردن موثر است.

درمان های فیزیوتراپی

معمولا برای گردن دردهای عصبی، بیمار را به فیزیوتراپیست ارجاع می دهند. فیزیوتراپیست ها با تکنیک های زیر علائم بیمار را تسکین می دهند:

• سرما و گرما درمانی
استفاده از تکنیک های سرما و گرما درمانی به سرعت درد و اسپاسم عضلات گردن را بهبود می دهد. از سرما درمانی می توانید بلافاصله بعد از گرفتگی و درد گردن استفاده کنید. اما اگر گردن درد عصبی با خشکی و سفتی گردن همراه باشد، از تکنیکهای گرما درمانی برای کاهش علائم بیمار استفاده می شود.

• منوال تراپی
تکنیکهای درمان دستی، برای بهبود گردش خون، تحریک ترشح هورمون های ضد درد در بدن و کاهش اسپاسم عضلات گردن مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین منوال تراپی برای کاهش استرس و افسردگی بیمار و نیز رفع سردردهای ناشی از گردن درد عصبی بسیار مفید است.

منوال تراپی گردن درد عصبی

• ماساژ درمانی
استفاده از این روش می تواند عضلاتی را که موقع تنش و استرس دچار گرفتگی و انقباض شده اند ریلکس کند. تکنیک های ماساژ درمانی برای:

• رفع سفتی و خشکی گردن
• رفع اسپاسم عضلات
• بهبود حرکت گردن
• کاهش استرس

مورد استفاده قرار می گیرد. این روش برای درمان سردرد، اضطراب و گردن درد مزمن بسیار موثر است.

فیزیوتراپیست های مرکز فیزیوتراپی مهربان با اشراف به متد های ماساژ درمانی و منوال تراپی روز دنیا می توانند در رهایی از دردهای گردنی و استرس به شما کمک کنند. این مرکز، مجهزترین مرکز فیزیوتراپی گردن در غرب تهران است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

• درای نیدلینگ
درای نیدلینگ برای رفع سریع اسپاسم و گرفتگی عضلات گردن و شانه استفاده می شود. رفع اسپاسم باعث درمان درد گردن، سر درد و سفتی گردن می شود.

• آب درمانی
انجام تمرینات ورزشی و ریلکس شدن در آب می تواند تنش و اضطراب بیمار را کم کند. فیزیوتراپیست ها آب درمانی را برای:

• کاهش درد و گرفتگی عضلات گردن
• درمان افسردگی
• بهبود سوخت و ساز بدن

و همچنین برای سم زدایی به بیماران خود توصیه می کنند.

• ورزش درمانی
تمرینات کششی ملایم به بهبود گردش خون و رفع گرفتگی و سفتی عضلات گردن کمک می کند. تمرینات ورزش درمانی به آزاد شدن هورمون های ضد استرس، ضد افسردگی و ضد درد در بدن کمک کرده و علائم گردن درد عصبی را بهبود می دهد.

حرکات اصلاحی برای گردن درد

در صورتی که دچار گردن درد عصبی شده اید می توانید برای کاهش درد و گرفتگی عضلات گردن حرکات اصلاحی زیر را انجام دهید.

• تمرین 1
دست چپ خود را روی گوش راست بگذارید و سعی کنید با فشار ملایمی گوش چپ را به شانه چپ بچسبانید. کشش ایجاد شده در سمت راست گردن را 10 ثانیه نگه دارید. گردن را صاف کنید و دوباره این تمرین را برای کشش سمت چپ گردن تکرار کنید.

تمرین 1 برای درمان گردن درد عصبی

• تمرین 2
در حالت ایستاده یا نشسته، به روبرو نگاه کنید. آرام چانه را به سینه بچسبانید. کشش پشت گردن را 10 ثانیه حفظ کنید. سر را به حالت اول برگردانید. این بار سر خود را به پشت خم کنید. برای ایجاد کشش در جلوی گردن 10 ثانیه مکث کنید. به حالت استراحت برگردید و دوباره این تمرین را در ست 10 تایی تکرار کنید.

تمرین 2 برای درمان گردن درد عصبی

• تمرین 3
در حالت ایستاده، سعی کنید به آرامی مفصل شانه را 10 مرتبه به پشت بچرخانید. این کار به رفع گرفتگی عضلات شانه و درد گردن کمک می کند.

تمرین 3 برای درمان گردن درد عصبی

• تمرین 4
گردن را در جهات مختلف به آرامی بچرخانید. در ست های 10 تایی این تمرین را چند بار در روز انجام دهید.

تمرین 4 برای درمان گردن درد عصبی

• تمرین 5
در حالت ایستاده، گردن را از راست به چپ به آرامی بچرخانید، به طوری که یک مسیر نیم دایره ای را طی کند. همین حرکت را در برگشت از سمت چپ به راست تکرار کنید. 10 بار این تمرین را انجام دهید.

تمرین 5 برای درمان گردن درد عصبی

• تمرین 6
به حالت زیر روی صندلی بنشینید. سعی کنید با چرخش بالاتنه و گردن به پشت سر خود در سمت راست نگاه کنید. دوباره صاف شوید و این حرکت را 10 بار تکرار کنید. جای خود را روی صندلی عوض کرده و همین حرکت را برای چرخش به چپ و نگاه کردن به پشت سرتان انجام دهید.

تمرین 6 برای درمان گردن درد عصبی

می توانید هر روز این تمرینات را در منزل 3 الی 4 نوبت انجام دهید. هر یک از این تمرینات را در ست های 10 تا 15 تایی تکرار کنید. در صورتی که موقع انجام حرکت اصلاحی احساس درد شدید دارید، تمرین را متوقف کرده و حرکات دیگر را ادامه دهید.

اگر سوالی درباره درمان گردن درد عصبی با فیزیوتراپی دارید، سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله برای ما ارسال کنید.