علت درد بین دو کتف در بارداری + درمان آن

علت درد بین دو کتف در بارداری

تغییرات ناشی از بارداری برای خانم‌ها در برخی از مواقع ناخوشایند است. درد شانه در بارداری یا گردن درد یکی از آن دردهایی است که ممکن است در دوران بارداری تجربه کنید. درد کتف در بارداری ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. مثلا می‌تواند ناشی از افزایش وزن، وضعیت بدنی یا تغییرات فیزیولوژیکی باشد. اما خبر خوب این است که شما به سادگی با رعایت چند راهکار ساده و موثر، می‌توانید این درد را کاهش دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا با علت درد شانه در دوران بارداری و راههای درمان آن آشنا شوید. جهت دسترسی به بخش‌های مختلف مقاله می‌توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علت درد کتف و گردن در بارداری چیست؟
علائم درد بین دو کتف در بارداری
جلوگیری از درد کتف در بارداری
راههای درمان شانه درد در بارداری
درمان فیزیوتراپی
سوالات پر تکرار در مورد درد بین دو کتف در بارداری

علت درد کتف و گردن در بارداری چیست؟

درد کتف و گردن در بارداری می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. علت درد شانه ممکن است به خاطر مشکلی در ناحیه شانه باشد (مانند درد مفاصل شانه) یا این حتی می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای یا آسیب به قسمت دیگری از بدن باشد.

بیشتر بخوانید: علت خشکی و گرفتگی شانه چیست؟

برخی از دلایل احتمالی علت درد بین دو کتف در بارداری عبارتند از:

حاملگی خارج از رحم یا لوله‌ای:
در مواقعی که تخمک لقاح یافته در محلی به غیر از جداره داخلی رحم شروع به رشد کند، بارداری خارج از رحم رخ خواهد داد که باعث درد شدید در نواحی شکم و حتی شانه می شود. بنابراین؛ درد شانه در اوایل بارداری می‌تواند نشانه بارداری خارج رحمی باشد. حاملگی خارج از رحم یک وضعیت اورژانسی است و به اقدامات درمانی نیاز دارد. بنابراین بهتر است حتما این مورد را جدی بگیرید.

بارداری خارج از رحم

سنگ‌های صفراوی:
مصرف غذاهای چرب باعث ترشح برخی هورمونها می ‌شود. این مسئله ممکن است باعث رسوب کلسیم و کلسترول در کیسه صفرا شود. رسوب از مجرای صفراوی عبور می‌کند و می‌تواند منجر به انسداد شود. در نهایت این رسوبات باعث ایجاد درد شدیدی در شکم می‌شوند که این درد به سمت شانه راست یا پشت گردن کشیده خواهد شد. همین مسئله علت درد کتف راست در اوایل بارداری یا درد کتف چپ در اوایل بارداری می شود.

نحوه خوابیدن:
نحوه خوابیدن در بارداری می تواند نقش مهمی در افزایش درد کتف و گردن در بارداری داشته باشد. در ماه اول تا سوم بارداری به شما توصیه می‌شود برای بهبود گردش خون در سمت چپ خود بخوابید. اما این نحوه خوابیدن باعث می شود روی شانه چپ فشار وارد شود. خوابیدن طولانی مدت روی یک پهلو ممکن است باعث ایجاد گرفتگی عضلات گردن و شانه‌ها شود. در نتیجه این نحوه خوابیدن با درد کتف چپ همراه خواهد بود.

افزایش وزن و تغییر وضعیت بدن:
افزایش وزن و وضعیت نامتعادل بدن ممکن است خطر درد بین دو کتف در بارداری را افزایش دهد.

پره اکلامپسی:
عارضه‌ای که در دوران بارداری با افزایش فشار خون و سطح پروتئین در ادرار مشخص می‌شود، پره اکلامپسی نام دارد. این عارضه ممکن است باعث درد کتف راست در اوایل بارداری شود.

بیشتر بخوانید: علت درد و سوزش بین دو کتف چیست؟

علائم درد بین دو کتف در بارداری

برخی از مهمترین نشانه‌های درد شانه در اوایل بارداری عبارت است از:

• درد شدید در ناحیه شانه به همراه سفتی عضلات شانه
• این درد بین دو کتف ممکن است تا نواحی گردن کشیده شود و با خستگی و سوزش چشم‌ها همراه باشد.
• درد شانه در اوایل بارداری می تواند با حالت تهوع، استفراغ، غش، میگرن و سردرد شدید و حتی فشار خون بالا همراه باشد.

هریک از علائمی که به آن‌ها اشاره شد، ممکن است دلیلی برای نگرانی باشد، بنابراین؛ بهتر است با مشاهده هریک از علائم شانه درد در اوایل بارداری حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درد بین دو کتف در بارداری

در صورتی که با علائم شانه درد در دوران بارداری مواجه شدید، حتما آنرا جدی بگیرید. برای تشخیص علت درد و درمان آن شما هم می توانید از مشاوره متخصصان مرکز فیزیوتراپی مهربان (مجهزترین فیزیوتراپی در غرب تهران) بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

جلوگیری از درد کتف در بارداری

برای جلوگیری از درد شانه در بارداری می توانید این چند نکته ساده را در خانه رعایت کنید:

• بهتر است برای تسکین درد، وضعیت خوابیدن خود را تغییر دهید. اگر طولانی مدت به یک صورت بخوابید و تغییری در وضعیت خواب خود ایجاد نکنید، قطعا با درد شانه روبرو خواهید شد.
• سعی کنید برای اینکه دچار مشکلات گوارشی نشوید، رژیم غذایی سالم و طبیعی در پیش بگیرید. زیرا برخی از مشکلات گوارشی باعث ایجاد درد کتف و گردن در بارداری خواهند شد.
• هنگام ایستادن، نشستن، راه رفتن و خوابیدن حالت‌های مناسب را برای جلوگیری از درد شانه حفظ کنید.
• از مصرف سیگار و دخانیات پرهیز کنید تا خطر حاملگی خارج از رحم را به حداقل برسانید.
• از جابه جایی اجسام سنگین خودداری کنید زیرا این باعث تشدید درد شانه ها می شود.

راههای درمان شانه درد در بارداری

از آنجایی که استفاده از قرص‌های مسکن برای خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. اما روشهای طبیعی وجود دارند که به کمک آنها می توانید تا حدود زیادی درد بین دو کتف در بارداری را بهبود دهید. با مراجعه به پزشک و انجام معاینات، پزشک شما می تواند با توجه به علت درد شانه یکی از روشهای زیر را برای درمان درد کتف در بارداری تجویز خواهد کرد:

اصلاح وضعیت بدن در حالت خوابیده در بارداری
نحوه خوابیدن در دوران بارداری تا حد زیادی می‌تواند به بهبود درد کتف در اوایل بارداری کمک کند. بهتر است در این دوران، از بالش‌های مخصوص بارداری استفاده کنید. اگر در زمان خوابیدن از تعداد زیادی بالش استفاده می کنید، وضعیت نامناسبی برای بدن تان ایجاد خواهد شد که قطعا به درد گردن و کتف منجر می شود.

آب درمانی
در برخی موارد، افزایش وزن می‌تواند یکی از دلایل درد شانه و گردن در بارداری باشد. آب درمانی می تواند وزن را کاهش دهد و فشار را از روی مفاصل گردن و شانه بردارد. هیدروتراپی یا آب درمانی در اصل به وسیله تمرینات مخصوصی در استخر شنا انجام می‌شود و به عنوان یک راهکار مفید برای کاهش درد کتف در بارداری خواهد بود.

استفاده از شانه بند طبی
استفاده از شانه بندی طبی به کاهش درد شانه تا حدود زیادی کمک خواهد کرد. بهتر است با مشورت پزشک برای خرید شانه بند طبی مناسب اقدام نمایید.

استفاده از شانه بند طبی

درمان دارویی
در برخی از مواقع ممکن است راهکارهای طبیعی گفته شده، تاثیر چندانی نداشته باشد، بنابراین باید از برخی از داروهایی استفاده کرد که به بهبود درد شانه کمک می‌کند. مثلا:

• پمادها و اسپری‌های ضد التهابی ممکن است درد و التهاب شانه و کتف را کاهش دهد.
• اگر سنگ‌ صفراوی داشته باشید، استفاده از رژیم غذایی شیرین و داروهایی برای مدیریت بیماری توصیه خواهد شد.

جراحی
اگر درد شانه، ناشی از حاملگی خارج رحمی باشد، درمان به وضعیت جسمانی مادر بستگی دارد و ممکن است حتی منجر به جراحی شود.

درمان فیزیوتراپی

یکی از راهکارهای درمان درد شانه در بارداری، درمان فیزیوتراپی است. اگر به روشهای بالا پزشک نتواند درد کتف شما را کنترل کند، شما را به فیزیوتراپیست ارجاع می دهد. فیزیوتراپیست با توجه به وضعیت مادران باردار برنامه درمان فیزیوتراپی برای درد بین دو کتف در بارداری را تنظیم می کند. او ممکن است به یکی از روشهای زیر درمان را انجام دهد:

تمرین درمانی:
ممکن است برای درمان درد کتف در بارداری، فیزیوتراپیست برایتان ورزش درمانی را در نظر بگیرد. در تمرین درمانی، تمرینات کششی در ناحیه گردن، بالا تنه و شانه‌ها طراحی می شود که در منزل نیز می توانید آنها را انجام دهید.

منوال تراپی یا درمان دستی:
انجام برخی از درمان‌های دستی برای بافت نرم و مفاصل می‌تواند گزینه مناسبی برای درمان درد گردن و شانه در بارداری باشد. استفاده از یوگا، شنا نیز می تواند در کنار منوال تراپی درد شما را تسکین دهد.

منوال تراپی در بارداری

درای نیدلینگ:
در برخی از مواقع و به تشخیص فیزیوتراپیست ممکن است از درمان فیزیوتراپی درای نیدلینگ برای شانه درد شما در دوران بارداری استفاده شود. در این روش، به نقاط ماشه ای بین دو کتف، سوزنهایی وارد می شود که گرفتگی و درد را در عضلات ناحیه گردن و شانه از بین می برد.

سرما درمانی:
سرما درمانی می‌تواند در کاهش کمردرد و شانه درد  تاثیر زیادی داشته باشد. سرما باعث کاهش التهاب و ورم مفاصل در شانه‌ها خواهد شد و تا حدود زیادی درد شما را بهبود خواهد داد. از سرما درمانی بیش از حد تعادل استفاده نکنید زیرا باعث افزایش درد گردن، شانه و کمر شما خواهد شد.

گرما درمانی:
گرما درمانی گزینه مناسبی برای بهبود دردهای شدید شانه در بارداری باشد. به این منظور می‌توانید روی ناحیه درد کمپرس گرم بگذارید، شل شدن عضلات تا حد زیادی می‌تواند به تسکین درد کمک کند. به این نکته مهم توجه کنید که این کار را باید در حد تعادل انجام دهید. زیرا استفاده بیش از اندازه از گرما درمانی ممکن است باعث تشدید علائم شود.

ماساژ درمانی:
برای تسکین درد شانه، ماساژ درمانی یکی از دیگر روشهای درمان فیزیوتراپی درد شانه در بارداری است. به کمک ماساژ درمانی می‌توان به سادگی درد مفاصل و عضلات گردن و بین دو کتف را تسکین داد.

در صورتی که دچار درد کتف در دوران بارداری هستید، می توانید برای درمان فیزیوتراپی آن با متخصصان مرکز فیزیوتراپی مهربان (مجهزترین فیزیوتراپی در غرب تهران) مشورت کنید. کلنیک فیزیوتراپی مهربان  آماده ارائه تمام روشهای درمان فیزیوتراپی برای شانه درد در بارداری است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

سوالات پر تکرار در مورد درد بین دو کتف در بارداری

1- درد سر شانه در بارداری نشانه چیست؟
درد سر شانه یک درد غیرمعمول است که ممکن است در نوک شانه احساس شود. یعنی دقیقا جایی که شانه به پایان می‌رسد و بازو شروع می‌شود. این مورد می‌تواند نشانه‌ای از بارداری خارج رحم باشد.

بیشتر بخوانید: درمان فیزیوتراپی برای درد عضله دو سر بازو

2- علت درد شانه چپ دراوایل بارداری چیست؟
در صورت آسیب دیدگی مفاصل یا عصب مچ دست، ممکن است درد در بازوی چپ ایجاد شود. همچنین درد کتف چپ می‌تواند نشانه‌ای از بیماری قلبی باشد و باید توسط پزشک معاینه شود. به یاد داشته باشید که حتی کوچکترین دردها در دوران بارداری نیاز به توجه دارد. علت شانه درد می‌تواند وضعیت بدنی نامناسب موقع خواب باشد یا یک مسئله جدی‌تر مانند حاملگی خارج رحمی. پس بهتر است حتی با کوچکترین درد شانه نیز با پزشک خود مشورت کنید و برای درمان آن، اقدامات لازم را انجام دهید.

درد شانه چپ در بارداری

امیدواریم این مقاله به شما در تشخیص و درمان درد بین دو کتف در بارداری کمک کرده باشد. با این حال اگر ابهام یا سوالی داشتید، در بخش نظرات زیر همین مقاله آنرا با ما در میان بگذارید.