آیا پارگی دیسک باعث فلج شدن می‌شود

پارگی دیسک کمر یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که ممکن است هر فردی به آن مبتلا شود. علت‌های مختلفی برای ابتلا به پارگی دیسک کمر وجود دارد. بالا رفتن سن و مصرف دخانیات می‌تواند خطر ابتلا به پارگی دیسک را در بین افراد افزایش دهد. برای بسیاری از مردم ممکن است این سوال مطرح شود که آیا پارگی دیسک باعث فلج شدن می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال، قبل از هر چیز بهتر است علائم و علل پارگی دیسک را بررسی کنیم. در ادامه با ما همراه باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

پارگی دیسک کمر چیست؟
علل پارگی دیسک کمر در پاها
درمان پارگی دیسک کمر
برخی از متداول‌ترین سوال‌ها کاربران در مورد پارگی دیسک کمر
سخن پایانی

پارگی دیسک کمر چیست؟

مشکل پارگی دیسک کمر و تنگی کانال نخاعی معمولا زمانی رخ می‌دهد که مواد مرکزی دیسک نخاعی از جای خود به داخل ستون فقرات حرکت کند. معمولا پارگی دیسک کمر منجر به دردهای شدید و آزار دهنده در قسمت پایینی کمر می‌شود.

در پایین ناحیه کمر، اجزایی مانند دیسک‌های نخایی، تاندون‌ها، ریشه‌های عصبی و عضلات وجود دارند. آسیب دیدگی و فشار بر روی هر کدام از این اجزا در نهایت می‌تواند منجر به بروز دردهای خفیف یا شدید کمر شود. در برخی موارد ممکن است در ابتدای بیماری، درد زودگذر باشد اما معمولا بعد از مدتی باعث ایجاد بی حسی و گزگز شدن در پاها می‌شود و بیمار نمی‌تواند بیش از چند قدم راه برود.

پارگی دیسک کمر چیست

علل پارگی دیسک کمر در پاها

بسیاری از افرادی که به دیسک کمر مبتلا هستند، زمانی که به کلینیک‌های فیزیوتراپی مراجعه می‌کنند، از درد‌های شدید و آزاردهنده در ناحیه پا شکایت دارند. یکی از متداول‌ترین علائم پارگی دیسک کمر، درد در پاها است.

دیسک‌های بین مهره‌ای به یکباره بیرون نمی‌ریزند، بلکه در چندین مرحله این اتفاق می‌افتد. به عبارت دیگر، ساییدگی مکرر دیسک‌های ستون فقرات به دلیل بلند کردن اجسام سنگین و فشاری که تحمل می‌کنند به مرور زمان باعث تضعیف ستون فقرات و در نهایت پارگی دیسک خواهد شد. افرادی که به پارگی دیسک کمر مبتلا هستند معمولا با علائمی مشابه علائم زیر روبرو می شوند:

• احساس سوزش و خارش در پاها
• احساس سردی و گرمی پاها
• احساس گرفتگی و سفت شدن عضلات
• احساس ضعف و فلج اندام (در موارد حاد اتفاق می‌افتد و ممکن است خطرات زیادی برای فرد به همراه داشته باشد.)

بیشتر بخوانید: علت دردهای وسط کمر و درمان آنها

علائم پارگی دیسک کمر

پارگی دیسک ممکن است در مهره‌های مختلفی از ستون فقرات اتفاق افتد. دیسک کمر ممکن است در خط وسط در سمت راست یا چپ و یا حتی در داخل سوراخ بین مهره‌ای پاره شود. پارگی و بیرون زدگی دیسک کمر معمولا بر حسب نوع پارگی چندین علامت ایجاد می‌کند.

علائم دیسک کمر یا پارگی دیسک های کمر ممکن است شامل درد کمر یا دردهای سیاتیکی شود. علائم اصلی پارگی دیسک کمر معمولا شامل موارد زیر است:

• دردهای مبهم و ضعیف
• از دست دادن کنترل مثانه و یا روده (در موارد شدید)
• احساس بی حسی و سوزن سوزن شدن در هر کدام از پاها یا بازو
• دردی در حال پایین آمدن از یک یا هر دو بازو یا پا است.
• ضعیف شدن کمر فرد

علائم پارگی دیسک کمر

چنانچه شما هم دچار هر کدام از علائم گفته شده هستید، پیشنهاد می کنیم برای درمان پارگی دیسک کمر به مرکز فیزیوتراپی مهربان مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02126741456 تماس حاصل فرمایید.

آیا پارگی دیسک باعث فلج شدن می‌شود؟

همان طور که گفته شد در موارد حادتر، زمانی که دیسک زیاد بیرون بزند، باعث فشار بر رشته‌های عصبی که در کانال نخاعی قرار گرفته‌اند، می‌شود. در چنین شرایطی ممکن است پاهای فرد کاملا فلج شود و دچار بی‌اختیاری ادرار و مدفوع شود. بنابراین بسیار مهم است در صورت مشاهده درد شدید در کمر یا پا برای تشخیص بیماری و درمان آن حتما به پزشک مراجعه کنید. شما می توانید در مقاله آیا دیسک کمر باعث فلج شدن پاها می شود اطلاعات کامل تری در این مورد به دست آورید.

در پارگی دیسک 4 و 5 کمری ممکن است فرد در قسمت مچ و پایین پا احساس فلجی داشته باشند و در راه رفتن لنگ بزند.

درمان پارگی دیسک کمر

معمولا در کلیه موارد دیسک کمر فرد، پس از چند هفته با تمرین درمانی و راهکارهای فیزیوتراپی بهبود می‌یابد و به جراحی نیاز نیست. راهکارهای درمانی موثر برای دیسک پاره شده، معمولا مواردی مانند فیزوتراپی، سرما و گرما درمانی و ماساژ درمانی است. علاوه بر این موارد برخی از داروها برای پارگی دیسک کمر مورد استفاده قرار می‌گیرند که معمولا در قالب قرص‌های خوراکی یا داروهای تزریقی هستند که با توجه به تجویز پزشک برای بیمار در نظر گرفته می‌شود.

فیزیوتراپی و پارگی دیسک

فیزیوتراپی ستون فقرات یکی دیگر از راهکارهای درمانی پارگی دیسک است. تمرین درمانی و فیزیوتراپی باعث کاهش و از بین رفتن فشار زیاد از روی مهره‌ها خواهد شد.

فیزیوتراپی و پارگی دیسک

نکات و روش‌های توصیه شده فیزیوتراپی شامل موارد زیر است:

• سرما و گرما درمانی: سرما و گرما درمانی از گزینه‌های درمانی فیزیوتراپی برای پارگی دیسک هستند. گرما درمانی معمولا به بهبود درد و کاهش اسپاسم ماهیچه‌ها کمک زیادی خواهد کرد. از طرف دیگر سرما درمانی هم به کاهش تورم و التهاب در بیماران کمک خواهد کرد.

• ماساژ درمانی: ماساژ تراپی با افزایش جریان خون می‌تواند در کاهش درد ستون فقرات و فشار بر دیسک پاره شده، مفید و موثر باشد.

• منوال تراپی یا درمان‌های دستی: منوال تراپی به عنوان یک برنامه درمانی برای پارگی دیسک کمر مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف از منوال تراپی یا درمان دستی کاهش فشاری است که دیسک در اطراف خود ایجاد می‌کند.

اگر دچار دیسک کمر هستید و به دنبال مرکز فیزیوتراپی معتبری جهت درمان بیماری خود می گردید پیشنهاد ما به شما مرکز فیزیوتراپی مهربان است که به عنوان مجهزترین فیزیوتراپی غرب تهران آماده ارائه خدمات پیشرفته فیزیوتراپی به شما عزیزان می باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت وقت مشاوره با شماره 02126741456 تماس بگیرید.

پارگی دیسک کمر و درمان جراحی

اکثر پارگی‌های دیسک کمر به درمان‌های غیر تهاجمی به خوبی پاسخ می‌دهند. اما در برخی از موارد با توجه به وضعیت بیمار و علائم دیسک کمر پیشرفته ممکن است جراحی تنها گزینه باقی مانده باشد. معمولا جراحی تنگی کانال نخاع تنها زمانی باید انجام شود که سایر اقدامات بی فایده باشند و درد و ناراحتی بیمار زندگی روزمره او را دچار اختلال کرده باشد!

هدف از جراحی پارگی دیسک کمر، تثبیت ستون فقرات و تسکین فشار بر روی اعصاب است. برخی از روش‌های جراحی که ممکن است برای درمان پارگی دیسک کمر شما تجویز شود، شامل لامینکتومی، دیسککتومی، جراحی دیسک مصنوعی و فیوژن ستون فقرات است.

برای درمان مشکل پارگی دیسک کمر، در برخی موارد به تزریق مستقیم استرویدی جهت کاهش درد ستون فقرات نیاز است. تزریقات استرویدی یک روش درمانی امن است که معمولا عوارضی را برای فرد به همراه نخواهد داشت. از جمله دیگر راهکارهای درمانی پارگی دیسک کمر می توان به قطع ریشه اعصاب با کمک رادیوفرکانسی و تحریک نخاع اشاره کرد.

برخی از متداول‌ترین سوال‌ها در مورد پارگی دیسک کمر

برای برخی از افرادی که به پارگی دیسک کمر مبتلا هستند ممکن است سوالات مختلفی پیش آید. برخی از مهمترین و رایج‌ترین سوالات در ادامه آورده شده است:

آیا همه پارگی‌های دیسک کمر نیاز به جراحی دارند؟
برای تمامی بیمارانی که به پارگی دیسک کمر مبتلا هستند، جراحی ضروری نیست. معمولا حدود 20 درصد از دیسک‌های پاره شده به دلیل مقدار پارگی و فتق دیسک زیاد و همچنین فشار داخلی دیسک با راهکارهای غیرتهاجمی درمان نخواهند شد و به جراحی نیاز دارند.

چرا برخی از دیسک‌ها پس از ترمیم دوباره پاره می‌شوند؟
در برخی از موارد بیمارانی که مشکل پارگی دیسک آن‌ها بهبود یافته است، با بلند کردن بار سنگین و فشار ناگهانی به داخل دیسک، باعث پاره شدن مجدد آن می‌شوند.

آیا پارگی دیسک می‌تواند بدون علامت باشد؟
جالب است بدانید در بسیاری از موارد، زمانی که دیسک پاره شده باشد و فشار داخلی آن صفر باشد، معمولا هیچگونه علامتی ایجاد نمی‌کند. خیلی وقتها تنها بعد از آم آر آی افراد متوجه پارگی دیسک خود شده‌اند، بدون اینکه قبل از آن علامتی داشته باشند.

سخن پایانی

پارگی دیسک کمر خودبخود درمان نمی شود و درمان آن تا حدود زیادی به نوع و شدت بیماری بستگی خواهد داشت. معمولا درمان‌های غیر تهاجمی در 70 الی 90 درصد موارد در اولویت هستند. در درمان های بدون جراحی برای پارگی دیسک کمر، از درمان‌های فیزیوتراپی به همراه داروهای مسکن استفاده می کنیم. اما در موارد حادتر، جراحی پارگی دیسک تنها گزینه باقی مانده برای فرد است.

امیدواریم این مقاله پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشد. با اینحال اگر سوال یا ابهامی در این زمینه داشتید می توانید در بخش نظرات پایین همین مقاله از ما بپرسید. پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم. برای دریافت جواب به همین صفحه برگردید.